حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته میلادی به بالاترین رقم در تاریخ روابط دو کشور رسید

جمهوری اسلامی ایران دومین مقصد پوتین رئیس جمهور روسیه در خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی  پس از جنگ روسیه و اوکراین به شمار می رود سفری که علاوه بر تحکیم روابط تهران مسکو می تواند در عرصه اقتصادی هم برای دو کشور بسیار موثر و راهگشا باشد.

ایران و روسیه دو کشوری هستند که به دلیل تحریم های اقتصادی غرب در جنگ اقتصادی بسر می برند. با این تفاوت که ایران تجربه 40 ساله تحریم ها را پشت سر گذاشته است.

به گفته رسانه ها نزدیک به ۹۰۰ شرکت غربی از آغاز جنگ اوکراین به فعالیت خود در روسیه پایان داده‌ اند

بر این اساس پوتین تحریم های غرب علیه مسکو را اعلان جنگ اقتصادی توصیف کرده و تلاش های خود را برای دیپلماسی بین المللی روی چین، هند و ایران متمرکز کرده است.

حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته میلادی به بالاترین رقم در تاریخ روابط دو کشور رسید .

حجم صادرات ایران به روسیه در سال گذشته با رشد ۱۰۰درصدی به ۴ میلیارد دلار رسید . قرار است  حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در یک دوره  کوتاه مدت دو ساله به ۸ میلیارد دلار و در چشم انداز میان مدت به  ۱۵ میلیارد دلار برسد  که پیش نیاز اصلی تحقق این هدف  تسهیل امور بانکی و مالی است

دیروز در نخسین گام از این رویکرد نماد معاملاتی جهت ارز ریال - روبل در بازار متشکل ارزی ایران گشایش یافت ، با راه اندازی نماد معاملاتی روبل روسیه ؛صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارز می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند.

پیمان دوجانبه پولی ایران و روسیه را می توان آغازی بر پایان امپراطوری دلار قلمداد کرد. ایران و روسیه در حالی بر سر پیمان پولی توافق کرده اند که  با توجه به تحولات اخیر بازار یورو  و همچنین رشد سایر ارزها از جمله یوان چین می توان پایان سیطره دلار به عنوان یک ارز  پرقدرت براقتصاد جهانی را دور از انتظار ندانست.

از سوی دیگر امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه از دیگر رویدادهای مهم اقتصادی بین ایران و  روسیه در این هفته است.  تفاهم‌نامه ای که گفته می شود بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران خواهد بود چرا که منجر به سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری روس‌ها در میادین نفتی و گازی ایران می‌شود.

در شرایطی که بدلایل مختلف، رکود اقتصادی کشورهای جهان را با مشکل مواجه کرده است. دیپلماسی اقتصادی ایران، روسیه و چین می تواند اقتصاد منطقه را دچار تحول کند. تحولی که براساس منافع مشترک کشورها با محوریت ایران می تواند شکل بگیرد.