با گذشت نزدیک به 2 ماه از صحبت های آقای وزیر صمت ، حالا با سفر رئیس جمهور روسیه به ایران موضوع تهاتر فولادی ایران و روسیه دوباره تقویت شده است.

اوایل خرداد ماه امسال بود که وزیر صمت وعده واردات فولاد از روسیه را داد و گفت: در تهاتر کالایی با روسیه، واردات فولاد از مهمترین برنامه هاست که بزودی انجام می‌شود.

با گذشت نزدیک به 2 ماه از صحبت های آقای وزیر صمت ، حالا با سفر رئیس جمهور روسیه به ایران موضوع تهاتر فولادی ایران و روسیه دوباره تقویت شده است.

شنیده شده  مقامات ایران و روسیه برای تهاتر فولادی با یکدیگر به توافقات تکمیلی دست یافته‌اند. و قرار است  در گام نخست تهاتر «اسلب» تولید ایران با «ورق فولادی» روسیه تهاتر شود.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین ، بازار جهانی فولاد سیر نزولی به خود گرفت روسیه برای مقابله با تحریم های غرب و حفظ بازار صادرات فولادی خود با اجرای طرح دامپینگ سبب کاهش قیمت ها در بازار جهانی شد.

پس از گذشت 7 ماه از این جنگ همچنان شاهد کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی بوده و هستیم.  بازار فولاد ایران هم متاثر از بازار جهانی روند نزولی داشته به طوریکه با کاهش قیمت محصولات فولادی در دو هفته گذشته بازار فولاد ایران آرام و ساکت است و فروشندگان به دنبال جذب مشتری هستند.

برخی از کارشناسان معتقدند تهاتر فولادی ایران و روسیه بیشتر جنبه رسانه ای و تبلیغاتی دارد چرا که هزینه های حمل جاده ای اسلب ایران به بنادر شمالی ، حمل دریایی به روسیه و سپس حمل ریلی آن به کارخانجات فولاد روسیه سبب می شود تا ارزش افزوده تبدیل اسلب به ورق گرم به صفر برسد و دیگر مزیت رقابتی نخواهد داشت.

گفته می شود اگرچه کیفیت ورق گرم روسی مناسب برای کارخانجات لوله و پروفیل در ایران است اما این نوع ورق برای تولید ورق کششی و فوق کششی سرد نورد شده و گالوانیزه مورد نیاز صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی ایران مناسب نیست.

از سوی دیگر در هفته های گذشته شاهد عرضه بالای ورق گرم کارخانجات فولادی ایران در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت انواع ورق در بازار بوده ایم. در حالیکه به دلیل نبود ثبات در بازار فولاد و متضرر شدن خریداران، بازار فولاد کشور با کاهش تقاضا روبرو است جایگاه طرح واردات ورق گرم از روسیه مشخص نیست.

روشن شدن جزئیات بیشتر تهاتر فولادی ایران و روسیه و بیان نحوه اجرایی شدن آن می تواند ابهامات این تهاتر  را برای  فعالان صنعت فولاد کشور بر طرف نماید. اگرچه سفر رئیس جمهور روسیه به ایران بیشتر رویکرد سیاسی دارد و برای نشست سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه بر سر موضوع سوریه است. اما این سوال باقی است که آیا این سفر موجب رونق بازار فولاد ایران می شود یا همچنان شاهد رکود آن خواهیم بود؟