به دنبال بحران انرژی در اروپا به دلیل تحریم غرب علیه روسیه پیش بینی می شود بازار جهانی زغال سنگ دوباره رونق بگیرد

به گفته جیم چالمرز، خزانه دار استرالیا، اقدام چین برای پایان دادن به ممنوعیت تقریباً دو ساله واردات زغال سنگ استرالیا گامی کلیدی در احیای روابط بین دو کشور خواهد بود.

 بوروکرات‌های چینی پیشنهاد داده اند که رهبران این کشور باید مجوز از سرگیری واردات زغال سنگ از استرالیا را صادر کنند. زیرا ممکن است  عرضه جهانی زغال‌سنگ با شروع تحریم‌های غرب علیه صادرات انرژی روسیه تشدید شود.

پس از آنکه جنگ روسیه و اوکراین بازارهای جهانی را ملتهب کرد مقامات تجاری استرالیا مذاکره با تولیدکنندگان محلی زغال سنگ را برای بررسی امکان جایگزینی زغال سنگ استرالیا به جای زغال سنگ روسیه به مقاصد لهستان و کشورهای آسیایی آغاز کردند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که کشتی حامل زغال سنگ، استرالیا را به مقصد چین ترک کرد. در ابتدا به نظر نمی رسید این سفر طولانی باشد ولی به مرور تبدیل به یکی از طولانی ترین سفرهای تجاری میان این دو کشور شد.

آخرین کشتی باربری که به مقصد چین با محموله ۹۰ هزار تن زغال سنگ حرکت کرد بعد از گذشت ۲۶۹ روز معطلی در میان آب توانست بار خود را تخلیه کند.

دلیل این تعلل در تخلیه ناشی از مشکلات سیاسی میان این دو کشور  بود که باعث شد تا چین واردات هرگونه زغال سنگ را از استرالیا ممنوع اعلام کند

صادرات زغال سنگ از استرالیا، صنعتی را با گردش مالی سالانه ۱۴ میلیارد دلار برای این کشور در پی داشت.

به دنبال بحران انرژی در اروپا به دلیل تحریم غرب علیه روسیه پیش بینی می شود بازار جهانی زغال سنگ دوباره رونق بگیرد اگرچه کشور‌های جهان تصمیم دارند با تغییرات آب هوایی و گرمایش زمین مبارزه کنند و عوامل به وجود آورنده آن از جمله زغال سنگ یکی از عوامل تولید کننده گاز‌های گلخانه‌ای را محدود کنند.