در تاریخ 31 دسامبر، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) چین اعلام کرد که در حال آماده سازی برنامه‌ی جامع جدیدی برای 14 همین برنامه پنج ساله می‌باشد. این برنامه متشکل از هسته اصلی سیاست‌های این کشور در بخش آهن است و از مشارکت کنندگان در بازار فولاد درخواست همکاری دارد.

MIIT اظهار داشت، این کشور به یک مفهوم جدید در زمینه‌ی توسعه و پیشرفت رسیده است که بر تولید آهن سبز و کم کربن تاکید دارد و از استراتژی "اقتصاد دوگانه‌ی چرخشی" چین پشتیبانی می‌نماید، درنتیجه اصلاحاتی را که باعث تولید فولاد با کیفیت می‌شود را خواهد پذیرفت.

براساس پیش‌نویس طرح اصلی به نیروهای بازار نقش کاملی در تخصیص منابع داده است و باثباتی چنین سیاستی اهمیت خاصی برای آنها دارد.

موارد زیر شش نکته‌ی اصلی پیش نویس است :

1.      کاهش تولید فولاد خام

چین برای جلوگیری از انتشار کربن، تولید فولاد خود را از سال 2021 کاهش خواهد داد. ازجمله اقدامات جدیدی که دولت چین در حال بررسی آن است، ممنوعیت شدید ظرفیت تولید فولاد است، حتی با وجود از بین بردن ظرفیت پیشین، این امر از احیای مجدد ظرفیت بیکار و کوره‌های القایی جلوگیری می‌نمایید.  MIITعنوان کرد: "مبنی این تفکر اینست که چین، شرکت‌های آهن و فولاد را راهنمایی می‌کند تا به فکر بردن از طریق بالا بردن تعداد و کمیت نباشند و برمبنی تولید کربن و انتشار آلاینده‌ها، کل انرژی مصرفی و در نهایت بهبود ظرفیت یک مکانیزم محدود کننده اعمال کند."

شیائو یاقینگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، در کنفرانسی در 28 دسامبر اعلام کرد که این کشور در تلاش کاهش تولید فولاد در سال جدید است تا اطمینان حاصل کنند رشد تولید فولاد هر سال کاهش خواهد یافت.

شیائو خاطر نشان کرد: چین همانطور که رئیس جمهور شی جین پینگ در سال گذشته اعلام کرد در تلاش است تا میزان کاهش انتشار دی اکسید کربن خود را تا سال 2030 به اوج برساند و تا سال 2060 به اصلاح و بهبود در این زمینه دست یابد.

شرکت‌های فولادی که همچنان به دنبال ساخت پروژه‌های جدید تولید آهن و فولاد هستند، باید به پایگاه‌های تولیدی موجود متکی باشند و پروژه‌هایی که به مکان جدید نیاز دارند، می‌بایست با استفاده از پیشرفته ترین فن آوری و تجهیزات راه اندازی شوند.

2.       تشکیل گروه‌های آهن و فولاد و ادغام شرکت‌های فولادی

چین قصد دارد چندین "شرکت بسیار بزرگ آهن و فولاد" ایجاد کند. هدفش هم افزایی صنعتی 40 درصدی برای 5 شرکت اصلی فولاد است و هم افزایی صنعتی 60 درصدی برای 10 شرکت اصلی. این امر منجر به ترویج ادغام و سازماندهی مجدد شرکت کنندگان در این صنعت می‌شود و در نهایت منجر به پرورش سازمان‌های پیشرو در فولاد ضد زنگ، فولاد ویژه لوله‌های فولادی بدون درز و لوله‌های ریخته گری خواهد شد.

MIIT در 31 دسامبر اعلان کرد : "این امر ممکن است " وضعیت صنعت فولاد کوچک و آشفته "را به سمت در برخی مناطق تغییر دهد و هم افزایی صنعتی را افزایش دهد."

این برنامه، شرکت‌های فعال در زمینه تولید نورد گرم و کک سازی، مستقر در پکن، تیانجین، هبی و مناطق مجاور را بعنوان کاندید‌های اصلی ادغام و سازمان دهی مجدد، مشخص کرده است.

چین، همچنین مقرراتی را که ممکن است مانع ادغام و سازمان دهی مجدد شوند و مانع رقابت عادلانه است را لغو خواهد کرد.  MIITگفت: این طرح جامع، محیط مناسبی را برای ادغام و سازماندهی مجدد ایجاد می کند.

3.      استفاده‌ی بیشتر از قراضه‌ی آهنی و کوره‌های قوس الکتریکی (EAF)

چین نسبت تولید فولاد بوسیله ی کوره های قوس الکتریکی را به 20-15 درصد از کل تولید فولاد خام افزایش می دهد. همچنین، درصدد است تا نرخ هزینه‌ی قراضه را به 30 درصد برساند- بدین معنی است که هر تُن فولاد با استفاده از 300 کیلو قراضه ی آهنی تولید خواهد شد.

این موضوع،فولاد سازانی را که هم اکنون از کوره های بلند استفاده می کنند را تشویق به استفاده از کوره های قوس الکتریکی،می نماید و از آنها در ایجاد مراکز بازیافت،پردازش و توزیع قراضه،در مقیاس بزرگ پشتیبانی میکند.

همچنین چین،از طریق اجرا  و پیاده سازی عناصری مانند،بازار قراضه فولاد و مکانیسم قیمت گذاری منظم،از طریق سیستم های آنلاین و دیجیتال،توسعه ی منسجم صنعت قراضه ی فولادی خود را ،ارتقا خواهد داد.

 

4.      تولید فولاد با کیفیت

چین قصد دارد کیفیت محصولات فولادی خود را تاجایی بالا ببرد تا از تناسب این محصولات با بخش های مهمی از جمله مهندسی دریایی،تجهیزات انتقال انرژی،حمل و نقل ریلی پیشرفته و اتومبیل،ماشین آلات با کیفیت بالا و ساخت و ساز ....،اطمینان حاصل نماید.این فولاد های با کیفیت همچنین برای حمایت از اهداف تولید ملی و توسعه صنایع استراتژیک در حال ظهور،مانند هوا فضا،صنایع دفاعی،زیرساخت ها و حمل و نقل،تولید خواهند شد.

5.      نرخ (سرعت) استفاده از ظرفیت

چین اظهار دارد که نرخ بهره برداری از ظرفیت را در سطوح مناسب حفظ خواهد کرد.هدف اینست که امکانات پیشرفته ی ساخت آهن و فولاد ،را برای راه اندازی 80 درصدی ظرفیت صنعت و اجاق های پیشرفته کک را برای بیش از 70 درصد،داشته باشد .

6.      دیجیتالی شدن بخش فولاد

طبق پیشنویس طرح جامع،چین برای به روز رسانی هر چه بیشتر تجهیزات صنعت فولاد،تلاش خواهد کرد. هدفش ایجاد بیش از 50 "کارخانه ی هوشمند"-تاسیساتی که کاملا یا تقریبا اتوماتیک است-در صنعت فولاد ،تا پایان برنامه ی  پنچ ساله ی چهاردهم است،که اواخر سال جاری از آن رونمایی خواهد شد.تا سال 2025،دولت چین پیشبینی می کند که 55 درصد تجهیزات تولید فولاد دیجیتالی شود.طبق پیش نویس طرح اصلی،80 درصد از فرایند های تولید فولاد،می بایست تا آن زمان بصورت دیجیتالی کنترل شوند.و نسبت مشابهی از فولاد باید با استفاده از تجهیزات پیشرفته،تولید شوند.

اقتصاد دیجیتال چین در پنج سال گذشته،به سرعت رشد کرده است.براساس گزارش جداگانه ی MIIT،ارزش بازار اقتصاد دیجیتالی چین تا سال 2019 به 3.58 میلیارد یوان رسیده بود که نسبت به مقدار 2.26 میلیارد یوان در سال 2016،افزایش 58 درصدی مشاهده می شود.

این وزارتخانه اظهار داشت ،اقتصاد دیجیتال چین 36.2 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد.

#آگاهانه خرید کنید
تیم تحلیلی آهن اینفو