در تاریخ 21 دسامبر، روز دوشنبه ترکیه بعنوان بازار اصلی که حامی رشد قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS است شناخته شده است. خریداران عمدتاً به خرید بیلت گرید سیم مفتول علاقه مندند.

چندین منبع در تاریخ 21 دسامبر، روز دوشنبه اعلام کردند که قیمت پیشنهادی بیلت فولادی ارسالی ماه فوریه در روز دوشنبه 600-580 دلار به ازای هر تُن فوب بود و همچنان صادراتی از کارخانجات اوکراینی گزارش نشده است، گرچه یکی از تولیدکنندگان اظهار داشت که قیمت‌ها دیگر کمتر از 600 دلار به ازای هر تُن فوب نخواهد بود.

مصرف کنندگان تُرک همچنان محرکی برای روند صعودی قیمت شمش فولادی کشورهای CIS هستند؛ اما آخرین رزرو ها فقط برای شمش فولادی گرید مفتول شنیده شده است.

بنا به گفته‌ی یکی از تجار : "تنها تولیدکنندگان مفتول می‌توانند هزینه‌ی بالاتری را بپردازند."

چندین منبع گفتند که شنیده‌اند اواخر هفته‌ی قبل یکی از تامین کنندگان روسی محموله‌ای بالغ بر 8.000 تُن بیلت با  گرید سیم مفتولی را به قیمت 598 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr فروخته است، این رقم حدوداً 583 دلار به ازای هر تُن فوب است.

همچنین، اواخر هفته‌ی قبل محموله‌ی کوچکی بیلت درجه یک از مبداء روسیه به قیمت 575 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr، به ترکیه ارسال شده است که تقریباً معادل 565-560 دلار  به ازای هر تُن فوب دریای سیاه است. در نتیجه در روز دوشنبه شاخص روزانه‌ برای بیلت صادراتی کشورهای CIS، فوب دریای سیاه با 10 دلار افزایش به 569 دلار به ازای هر تن رسید. که نسبت به قیمت 559 دلاری به ازای هر تُن در روز جمعه افزایش قیمت مشاهده می‌شود. همچنین این شاخص، نسبت به هفته‌ی قبل 19 دلار به ازای هر تُن و نسبتاً به ماه قبل 109 دلار به ازای هر تُن افزایش یافته است.

بازرگان دیگری اظهار داشت: "ترکیه تنها مقصدی است که کارخانه‌های CIS می‌توانند بیلت را در آنجا به قیمت بالاتری به فروش رسانند. در بازار داخلی ترکیه کمبود بیلت وجود دارد قیمت‌ها بصورت روزانه در حال افزایش هستند همچنین تحت فشار افزایش قیمت قراضه‌ی آهنی نیز هستند."

بنابه اظهارات منابع، افزایش بی وقفه‌ی قیمت قراضه‌ی وارداتی ترکیه، نیز ناشی از روند صعودی قیمت در بخش محمولات نیمه آماده می‌باشد.

در روز دوشنبه، شاخص روزانه برای قراضه فولادی گرید HMS 1&2(80:20 mix)، مبدا اروپای شمالی تحویل cfr ترکیه 457.88 دلار به ازای هر تُن بود که در مقایسه با شاخص روز جمعه 15.44 دلار به ازای هر تُن افزایش مشاهده می‌شود. این میزان بالاترین شاخص گزارش شده از تاریخ 23 ژانویه، سال 2012 می‌باشد زمانیکه شاخص روزانه تنها 458.67 دلار بود.

#آگاهانه_خرید_کنید
تیم تحلیلی آهن اینفو