رکود در داد و ستد در پی عدم تطابق قیمت پیشنهادی کارخانجات و مشتریان

براساس یافته‌های، در روز جمعه 20 نوامبر، قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی کشورهای CIS، در پی افزایش قیمت مواد اولیه‌ به ویژه قراضه‌ی فولادی، افزایش قیمت محصولات فولادی بلند، همچنان در حال افزایش می‌باشد و در همین حین، عدم تطابق قیمت پیشنهادی کارخانه و مشتری منجر به محدود شدن معاملات تجاری شده است

قیمت بیلت فولادی کارخانه‌های روسی و اوکراینی در روز جمعه در محدوده‌ی 480-465 دلار به ازای هر تُن فوب گزارش شده است. که نسبت به قیمت 440-430 دلاری در نیمه ی دوم هفته‌ی مذکور، افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

براساس اظهارات منابع، خریداران بیلت قادر نبودند خود را با قیمت‌های کنونی همگام کنند.

یکی از تجار عنوان کرد: "شکاف بازار در این هفته بسیار زیاد است و هر روز قیمت پیشنهادی بالاتری را (از کارخانه‌ها)در یافت می‌کنیم."

شاخص روزانه‌ی، برای بیلت صادراتی فوب دریای سیاه، کشورهای CIS،450 دلار به ازای هر تُن محاسبه شده است، که روز به روز افزایش قیمت 6 دلاری مشاهده می‌شود و در مقایسه با قیمت 430 دلاری 7 روز پیش، حدوداً 20 افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

به گفته‌ی منابع، روند صعودی قیمت در بازار‌های بین المللی قراضه‌ی آهنی، در این هفته نیز ادامه داشته و همین امر موجب افزایش قیمت بیلت شده است.

در تاریخ 20 نوامبر، برای قراضه‌ی فولادی با مشخصات HMS 1 & 2 (80:20 mix)، مبدا اروپای شمالی، تحویل cfr ترکیه، 330.60 دلار به ازای هر تُن محاسبه شد، در حالیکه در تاریخ 19 نوامبر 327.22 دلار به ازای هر تُن بود. نسبت به قیمت 299.41 دلاری هفته‌ی قبل، این شاخص 31.19 دلار به ازای هر تُن افزایش یافته است.

چندین پیشنهاد از سمت ترکیه با قیمت 460-455 دلار به ازای هر تُن فوب، مطرح شده است، اما سفارشی صورت نگرفته است.

منابع اظهار داشتند که در مصر، خریداران به دلیل تقاضای کم برای فولاد بلند، تمایلی به سفارش بیلت نداشتند و معتقد بودند که قیمت قابل قبول بیلت 460 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr است، که معادل 440 دلار به ازای هر تُن فوب می‌باشد.

تقاضا برای بیلت از سمت شورای همکاری خلیج فارس نیز، کم است به دلیل همه گیری کووید-19 و قیمت پایین نفت و همچنین محدودیت‌های فعالیت‌های ساخت و ساز.

براساس شنیده‌های، تنها مشتریانی از جنوب شرقی آسیا حاضر به پذیرش قیمت‌های بالاتر بیلت کشورهای CIS هستند.

خریداران چینی قیمت قابل قبول برای بیلت را 490-480 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr، می دانند، که در مجموع به 450-440 دلار به ازای هر تُن فوب دریای سیاه، تبدیل می‌شود. اما با این حال براساس اظهارات منابع در روزهای اخیر، هیچگونه سفارشی ثبت نشده است.

قیمت میلگرد در بازار داخلی چین، به دلیل سطح پایین موجودی و تقاضای زیاد ساخت و ساز، به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است و روند صعودی خود را تا نیمه‌ی دوم هفته یعنی روز جمعه 20 نوامبر ادامه داد.


#آگاهانه_خرید_کنید
تیم تحلیلی آهن اینفو