روز دوشنبه، 26 اکتبر با وجود انتشار اخباری مبنی بر کاهش تولید در شمال تانگشان (قطب فولاد چین)، قیمت کلاف گرم کمی کاهش یافت.

بازار داخلی

شرق چین(شانگهای): 3900-3920 یوان (582-585 دلار) به ازای هر تُن 20-10 یوان کاهش به ازای هر تُن مشاهده می‌شود.

چندین تَن از تجار شانگهای اظهار داشتند که فعالیت‌های تجاری به میزان کمی، کاهش یافته است و اکثر فعالان بازار با وجود تولید محدود کارخانه‌های تانگشان در مورد خرید مجدد با احتیاط عمل می‌کنند.

اواخر روز جمعه چندین رسانه خبر دادند که دولت محلی در تانگشان، به کارخانجات بزرگ دستوری مبنی بر تعلیق تولید فولاد داده‌اند، تا قادر به کنترل میزان آلودگی هوا در شمال چین باشند.

اما بر اساس اظهارات منابع در حال حاضر بازار نسبت به "اخبار کاهش تولید در تانگشان" حساس نیست. زیرا موجودی کلاف گرم در سطح کشور همچنان بالا است.

انجمن آهن و فولاد چین(CIS) اعلام کرد که در تاریخ 20 اکتبر میزان موجودی کلاف گرم در بازار چین بالغ بر 2.05 میلیون تُن بوده است که نسبت به 10 روز گذشته تغییری صورت نگرفته است.

صادرات

شاخص صادراتی کلاف گرم، فوب بندر اصلی چین 515.37 دلار به ازای هر تُن بوده است که کاهش 0.14 دلاری به ازای هر تُن مشاهده می‌شود.

روز دوشنبه، اکثر تجار پایین‌ترین قیمت کارخانه‌های بزرگ را حدوداً 515 دلار به ازای هر تُن فوب می‌دانند که نسبت به هفته‌ی قبل بدون تغییر می‌باشد.

یک منبع از کارخانه‌ای در شرق چین، خبر داد که قیمت پیشنهادی از سمت کارخانه برای محموله‌های ارسالی ژانویه، 520 دلار به ازای هر تُن فوب می‌باشد، در حالیکه کارخانه‌ای در شمال چین در این هفته قیمت خود را 5 دلار افزایش داد و این محصول را با قیمت 545 دلار به ازای هر تُن فوب عرضه کرد.

این منبع افزود که تعمیر سه خط تولیدی کلاف گرم کارخانه‌ی مذکور در اولیل ماه جاری، منجر به محدود شدن عرضه شده است.

یک تاجر از ژجیانگ نیز خبر داد که بسیاری از خریداران خارجی پس از تضعیف نسبی قیمت در بازار داخلی چین صبر می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی پیش خواهد آمد. همچنین افزود که اکثر کارخانه‌ها محموله‌های ارسالی ماه دسامبر را فروخته‌ا‌ند و عجله‌ای برای فروش محموله‌های ارسالی ژانویه ندارند.

شایعات بازار

تاجری از شانگهای عنوان کرد: "باید منتظر بمانیم و ببینیم که طی چند روز آینده قیمت تا چه حدی تغییر خواهد کرد. ممکن است پس از قطع سفارش فروشندگان در کشورهای دیگر، کارخانه‌های چینی مجبور شوند از بخشی از سود خود چشم پوشی کنند. شنیده‌ام که فروشندگان آهن در ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای چنین کاری هستند. بهرحال، خبر کاهش تولید در تانگشان تاثیر محدودی بر بازار داشته است، و به نظر من افزایش قیمت قابل توجه محتمل نمی‌باشد."

بازار بورس آتی شانگهای

در روز دو شنبه، اکثر معاملات انجام گرفته برای کلاف گرم معاملات آتی ماه ژانویه، به قیمت 3795 یوان به ازای هر تُن بود، که نسبت به روز جمعه، 10 یوان به ازای هر تُن، افزایش مشاهده می‌شود.

#آگاهانه_خرید_کنید

تیم تحلیلی آهن اینفو