براساس یافته‌ها در طول هفته‌ی منتهی به روز چهارشنبه 23 سپتامبر، با وجود تقاضای کم بازار اصلی بیلت ایران در آسیا، قیمت بیلت صادراتی ایران عمدتاً ثابت ماند، در همین حال مشتریانی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قیمت را تثبیت کردند.

به گفته‌ی منابع هفته‌ی قبل 30.000 تُن بیلت ایرانی به یک مشتری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به قیمت 410 دلار به ازای هر تُن فوب بنادر جنوبی ایران فروخته شد. یکی از بازرگانان گفت: "کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، خواهان محصولاتی با سایز 130*130 میلی‌متر هستند و حاضر به پرداخت مبلغی بالغ بر 410 دلار به ازای هر تُن فوب هستند؛ اما همچین سایزی در ایران به مقدار زیادی در دسترس نیست."

روز شنبه، محموله‌ی دیگری از ایران  به قیمت 410 دلار به ازای هر تُن فوب ارسالی ماه اکتبر فروخته شد اما مقصد در زمان انتشار مقاله مورد تایید قرار نگرفته است. فعالان بازار فرض را بر این قرار دادند که مقصد این محموله کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس است زیرا معاملات تجاری در آسیا به دلیل رکود بازار فولاد چین، اخیراً جالب نبوده است.

در تاریخ 23 سپتامبر، ارزیابی برای میلگرد فولادی در بازار داخلی چین، تحویل درب کارخانه‌ای در شرق چین 3600-3640 یوان (526-532 دلار) به ازای هر تُن بود که نسبت به روز قبل 30-20 یوان به ازای هر تُن کاهش مشاهده می‌شود و براساس پیش‌بینی یک بازار ضعیف‌تر در ماه اکتبر نسبت به هفته‌ی قبل 100- 80 یوان کاهش مشاهده می‌شود.

در چنین شرایطی تمایل بازار به بیلت وارداتی در چین کم شده است. پیشنهاد قیمت تولید کننده‌های غیر ایرانی بالغ بر 450 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr است، در حالیکه قیمت پیشنهادی خریداران 430 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr می‌باشد.

به دلیل تحریم‌های آمریکا، قیمت پیشنهادی برای محصولات ایرانی بصورت سنتی پایین‌تر است زیرا برای انجام این معاملات می‌بایست هزینه‌ی بیشتری کرد.

با این وجود تولید کنندگان ایرانی حتی قیمت 430 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr را خیلی کم می‌دانند زیرا معادل 400 دلار به ازای هر تُن فوب یا کمتر از این مقدار است.

محموله‌ای از بیلت ایرانی 150*150 میلی‌متری به فیلیپین به قیمت 440 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr فروخته شده است؛ یکی از منابع از سَمت تاجران اظهار داشت که این قیمت به دلیل هزینه‌ی حمل و نقل بالاتر معادل 402 دلار به ازای هر تُن فوب می‌باشد.

منبع مذکور افزود:"در حال حاضر سختگیری‌های بیشتری در فیلیپین در این زمینه وجود دارد بنابراین محموله‌های ایران می‌بایست اول در امارات بارگیری شوند. اما داستان بیلت 150*150 میلی‌متری متفاوت است. ساخت این محصول برای کارخانجات ایرانی آسان‌تر است، بنابراین بیشتر در دسترس هستند و در نتیجه قیمت پایین‌تر است."

روز چهارشنبه، ارزیابی هفتگی برای بیلت صادراتی فوب بنادر ایران 410-402 دلار می‌باشد که رنج قیمت آن 3 دلار به ازای هر تُن افزایش یافته است.

تیم تحلیلی آهن اینفو

#آگاهانه_خرید_کنید