ورق های شیروانی یا موج دار از جمله زیباترین محصولات فولادی شناخته می شوند که از طریق فرم دهی فولاد گالوانیزه در دستگاه های مخصوص تولید می شوند. این فلزات با داشتن طیف رنگی متنوع، طرح های مختلف و همچنین خواص منحصر به فرد، کاربردهای بسیاری را به خصوص در صنعت ساختمان سازی به خود اختصاص داده اند. خواص و ویژگی های این فلزات به همراه بازه ضخامتی، استاندارد و گرید بر اساس ورق گالوانیزه رنگی اولیه ای که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین می شود. از سوی دیگر با وجود ویژگی هایی مانند ثبات رنگ، مقاومت به خوردگی، زنگ زدگی و ... این محصولات نرخ مقرون به صرفه ای را در صنعت به خود اختصاص داده اند؛ از این رو در ادامه قصد بررسی انواع ورق شیروانی با طرح های متفاوت را داریم تا بتوانید خرید راحت تر و مطمئن تری داشته باشید.

بررسی دقیق انواع فرمینگ های شیروانی

به طور کلی ورق های شیروانی دارای 7 طرح اصلی هستند که هر کدام از آن ها دارای خواص، ویژگی های فنی و ظاهری مختلف، رنگ های متنوع و همچنین کاربردهای متفاوت می باشد. البته کاربرد تمامی آن ها در اصلی ترین هدف از تولید این فلزات یعنی پوشش دهی سقف های شیب دار، رایج است. در ادامه به معرفی هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

ذوزنقه


یکی از مقرون به صرفه ترین ورق های گالوانیزه که در زمان تولید، خم هایی به شکل مربعی در عرض آن ایجاد می شود، ورق ذوزنقه رنگی است که طیف رنگی متنوعی نیز دارد. این محصول بیشتر برای پوشش دهی سقف های شیروانی، سقف سوله ها و ویلاها، پارکینگ ها، مکان های تفریحی، ورزشی و ... به کار گرفته می شود. از دیگر کاربردهای ورق ذوزنقه ای یا موج دار می توان به استفاده در حصار دور زمین، دیواره سوله، انبار، سقف آن و ... نیز اشاره کرد.

ابعاد این محصول با عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متری و ضخامت 4/0 تا 6/0 میلی متر تولید و عرضه می شود. بهتر است از همین ابتدا بدانید طول ورق های شیروانی با هر طرحی متغیر بوده و تنها یک الی دو طرح آن طول های مشخصی را به خود اختصاص می دهند. با این وجود ورق شیروانی در طول 6 متر از محبوبیت بیشتری در بین متقاضیان برخوردار می باشد؛ زیرا ضایعات کمتری را در مقایسه با سایر طول ها به خود اختصاص می دهد. بهتر است برای محاسبه قیمت ورق شیروانی 6 متری نرخ روز این محصول را از وزن شیت که از سوی کارشناس فروش به شما اعلام می گردد، ضرب نمایید تا قیمت روز را به دست آورید.

ژنوا


پیش از بررسی این فرم بهتر است بدانید ورق های فرمینگ ژنوا، پالرمو و پرچین طرح های جدید فرم شیروانی سفالی می باشند که در برخی کشور ها استفاده از آن دیگر منسوخ شده است؛ از این رو باید گفت نام ژنوا بر اساس یکی از شهرهای ایتالیا می باشد و به نظر می رسد به علت داشتن موقعیت خاص جغرافیایی، این محصول مقاومت خوبی در برابر رطوبت و باران داشته باشد؛ زیرا خانه های این شهر احتیاج به یک سقف شیروانی با کیفیت می باشند. عرض های فرمینگ ژنوا یا جنوا شامل دو عرض رایج 1000 و 1250 میلی متر بوده که به ترتیب پس از فرمینگ با عرض های مفیدی در حدود 800 و 1000 میلی متر عرضه می گردند. ضخامت محصولات فرم ژنوا در حدود 50 صدم میلی متر است.

طول این محصول نیز دلخواه بوده و بر طبق سفارش خریدار مشخص می گردد. نکته دیگر این که گام دستگاه رول فرمینگ مخصوص به تولید ورق ژنوا حدود 25 سانتی متر می باشد؛ در نتیجه طولی که مشتری سفارش می دهد باید ضریبی از عدد 25 باشد. تنوع رنگی این محصول نیز از دیگر ویژگی های آن می باشد.

شادولاین


یکی دیگر از فرم های ورق شیروانی، طرح شادولاین بوده که به ورق موج دار نیز معروف است. طراحی منحصر به فرد این محصول و نوع خاصی از خمش در آن به صورت سایه و خط دیده می شود و از محبوبیت زیادی برای خریداران برخوردار می باشد. ورق شیروانی شادولاین در بازه ضخامتی 3/0 تا 7/0 میلی متر تولید می گردد. طرح این محصول نیز کلاسیک بوده و فرمی شبیه به ورق شیروانی ذوزنقه دارد. همچنین در ابتدا از آن بیشتر برای ساندویچ پانل ها استفاده می شد. از مزیت های ورق شادولاین می توان به مواردی مانند زیبایی ظاهری، قیمت مناسب و مقاومت در برابر رطوبت آب و هوا اشاره کرد. استفاده از این محصولات در پوشش های سقف و دیوار سوله بسیار کاربرد دارد.

ورق کرکره ای (سینوسی)


از دیگر فرم های پر کاربرد و محبوب ورق های شیروانی گالوانیزه می توان ورق کرکره ای یا سینوسی را نام برد که از طرف عرض، به شکل موج ورق فرم داده می شود. محبوبیت این محصول به علت طرح رایج و نرخ مقرون به صرفه آن می باشد که تماماً برگرفته از ویژگی ها، خواص و قیمت ورق گالوانیزه می باشد؛ زیرا فرمینگ کرکره فشار کمتری در مقایسه با طرح های سفالی مانند پالرمو به دستگاه رول  فرمینگ وارد کرده و همین موضوع سبب رواج پیدا کردن آن نسبت به سایر طرح های شیروانی شده است. از سوی دیگر طول این محصول محدودیتی نداشته و مطابق با سفارش مشتری تولید می شود. کاربرد ورق سینوسی در پوشش سقف ساختمان، دور حصار و سقف های شیب دار می باشد. ضخامت آن نیز در بازه 4/0 تا 9/0 میلی متر قرار داشته و در انواع طیف رنگی توسط کارخانجات مختلفی تولید و عرضه می شود.

ورق لمبه یا دامپا


از جمله ظریف ترین محصولات شیروانی، ورق لمبه یا دامپا است که انواع مختلفی از جمله گالوانیزه، آلومینیومی و روغنی را به خود اختصاص می دهد. ضخامت محصولات دامپا در محدوده 4/0 تا 25/1 میلی متر است و جهت پوشش دیوار، سقف شیروانی و سقف داخلی ساختمان از آن استفاده می شود. این محصول دارای دو خم بوده و خم دستی آن با استفاده از دستگاه پرس با طول های 2 و 5/2 متر تولید می شود. ورق دامپا طولی به صورت رول فرمینگ و مطابق با سفارش خریدار می باشد.

همچنین نحوه اتصال این محصولات به یک دیگر از طریق جوش و پرچ می باشد؛ زیرا ضخامت کمی دارند و قابلیت جوشکاری، سوراخ کاری و فرمینگ بر روی آن ها وجود دارد. ضخامت کم فرمینگ های شیروانی نیز به طور غیر مستقیم برگرفته از ورق های روغنی یا سرد می باشد که از طریق روش گالوانیزاسیون با فلز روی پوشش دهی شده و سپس به ورق گالوانیزه تبدیل می گردند. در واقع کیفیت و قیمت ورق روغنی به صورت غیر مستقیم بر نرخ و کیفیت ورق های شیروانی با فرمینگ های ذکر شده در این مطلب تأثیر گذار است.

سفال پالرمو


ورق های طرح سفال پالرمو زیر مجموعه ورق های فرم سفال بوده و علت نام گذاری این محصول برای کاربرد زیاد آن در شهر پالرمو ایتالیا می باشد. از مزیت های این محصولات می توان به سازگاری مناسب با انواع شرایط آب و هوایی اشاره کرد که یکی از نکات مهم و قابل توجه برای خرید آن ها است.

روند تولید ورق های پالرمو از ورق های رنگی می باشد و در مرحله تولید پوششی به ضخامت 20 تا 25 میکرون در یک طرف آن و در سمت دیگر پوششی به ضخامت 7 تا 15 میکرون در طرف دیگر آن قرار می گیرد. با وجود این که پوشش روی بر سطح ورق های گالوانیزه سبب مقاومت این محصولات در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود، اما اعمال پوشش های رنگی بر سطح فرم های پالرمو سبب افزایش حفاظت و مقاومت این محصولات در حدود چند برابر خواهد شد. عرض های ورق پالرمو در حدود 100 و 125 سانتی متر می باشد که به ترتیب دارای کاردهی مفید 84 و 110 سانتی متر است.

ورق طرح سفال پرچین


فرم پرچین زیر مجموعه ورق سفال بوده و به علت داشتن ظاهری خاص، محبوبیت زیادی دارد. این محصولات به علت قرار گیری درست بر روی سقف، سبب جلوگیری از ورود جریان هوا به داخل شده و در نتیجه علاوه بر افزایش طول عمر سازه، سبب کاهش اتلاف انرژی سرمایش و گرمایش خواهد شد. از جمله دیگر مزیت های ورق پرچین می توان به قابلیت نصب سریع و آسان، وزن پایین، عدم نیاز به رنگ در محل کار، حجم کم و قابلیت نگهداری راحت اشاره داشت.

این مزیت ها محبوبیت فرمینگ های شیروانی در هر طرحی را تضمین کرده اند؛ زیرا تصور کنید این محصولات از اسیدشویی، نورد سرد و انجام گالوانیزاسیون بر روی ورق سیاه، کدر ترین محصول تخت فولادی تولید می شوند. در عوض نیز نرخ آن ها از قیمت ورق سیاه طبیعتاً بالاتر می باشد؛ به همین علت محصولات گرم یا سیاه بیشتر در مصارف عظیم و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد طرح ورق پرچین باید بدانید دارای فرمی آجری می باشد که شباهت بسیار زیادی به ورق وارداتی دکرا دارد. البته در مقایسه با دکرا، قیمت ارزان تری دارد. پروفیل و چوب به عنوان زیر سازی این سقف می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین از پشم سنگ و پشم شیشه برای عایق شدن این محصولات استفاده می شود. شیوه رنگ آمیزی محصولات پرچین نیز به روش الکترواستاتیک یا پودری بوده و در ابعاد 1000 میلی متر در طول و 460 میلی متر در عرض تولید می شود.

حتما : ورق شیروانی چیست

جمع‌ بندی

در این مطلب با انواع فرم های ورق شیروانی که هر کدام از مزایا، ابعاد و خواص متنوعی برخوردار می باشند، آشنا شدید. همچنین راهنمایی هایی در خصوص نرخ های این محصولات برای شما قرار داده شد. با این حال جهت اطلاعات بیشتر در مورد خدماتی که مجموعه آهن اینفو برای فرم دهی ورق های گالوانیزه رنگی ارائه می دهد، به همراه هزینه می توانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید؛ زیرا انواع فرم ها بر اساس اصول خاصی طراحی و اجرا می شوند و نسبت به طرح، قیمت و ویژگی ها، کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهند.