برخی از محصولات فولادی ممکن است چندان در معرض توجه نباشند، اما به کار گیری آن ها در صنایع نقش مهمی دارد. عرشه فولادی یکی از این فلزات است که از طریق فرم دهی ورق های مسطح فولادی به دست می آید و کاربرد گسترده ای را به خصوص در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص داده است. در واقع عرشه فولادی یکی از انواع سقف های کامپوزیتی می باشد که از ورق های گالوانیزه با قابلیت مقاومت در برابر عوامل رطوبتی و زنگ زدگی به دست می آید. این سقف ها با اجرای ساده تر، سرعت بالاتر، قیمت مقرون به صرفه و ایمنی مناسبی همراه هستند و همین موضوع سبب کاربرد گسترده آن ها در صنعت ساختمان سازی شده است. در ادامه به بررسی جزئیات سقف عرشه فولادی در صنعت می پردازیم.

کاربرد عرشه فولادی


همان طور که اشاره شد، عرشه فولادی یک سازه فلزی موجدار است که از طریق فرم دهی ورق گالوانیزه تولید می شود. این نوع سقف با نام steel deck یا metal deck نیز شناخته شده است و دو متریال اصلی یعنی ورق گالوانیزه ذوزنقه ای تحتانی شکل و برش گیرها در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اصلی این نوع سقف در ساختمان سازی می باشد. استفاده از آن ها سبب افزایش سرعت ساخت و ساز و استحکام و مقاومت بالاتر سازه خواهد شد. طول عمر ساختمان نهایی با سقف عرشه فولادی بیشتر خواهد شد و همین موضوع سبب محبوبیت ورق عرشه فولادی شده است.

به صورت دقیق تر نیز می توان گفت اجرای سقف عرشه فولادی بتن ریزی با استفاده از آرماتور بندی بر روی ورق های گالوانیزه صورت می گیرد. ارتفاع آن نیز در حدود 5 تا 7 سانتی متر بوده و همین موضوع سبب سبک سازی سازه ساختمان خواهد شد. همچنین امکان پیاده سازی سقف عرشه فولادی در انواع شرایط آب و هوایی وجود دارد.همچنین برای اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه باکارشناسان شرکت ما تماس حاصل نمائید.

مزایای سقف عرشه فولادی


همان طور که اشاره کردیم، سقف عرشه فولادی ممکن است نسبت به سقف های بتنی یا تیرچه بلوک و ... از هزینه بالاتری برخوردار می باشد، اما در عوض با مزایای بسیاری همراه است. در واقع ساخت این محصول از طریق فولاد گالوانیزه سبب شده تا مقاومت نسبتاً بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون و رطوبت داشته باشند.شما مخاطبین آهن اینفو برای بررسی و مقایسه انواع عرشه فولادی و اطلاع از قیمت عرشه فولادی می توانید به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید. در ادامه به بررسی سایر مزیت های ورق عرشه فولادی و سقف آن می پردازیم:

سرعت اجرا

یکی از مهم ترین مزیت های سقف عرشه فولادی، امکان اجرای آن با دست و سرعت بالاتر می باشد. این موضوع سبب شده تا برای اجرای سقف عرشه فولادی به تجهیزاتی مانند جرثقیل در جهت نصب و جا به جایی نیاز نباشد. البته وزن سبک ورق عرشه نیز باعث به وجود آمدن این مزیت ها شده است. همچنین باید گفت سرعت اجرای سقف عرشه فولادی به وسیله اجرا با دست و وزن سبک محصول ابتدایی بسیار بیشتر از سایر سقف ها می باشد و همین موضوع سرعت ساخت و ساز را به خصوص در پروژه ها و سازه های بزرگ تر نیز افزایش خواهد داد.

حمل و نقل آسان

با وجود این که سقف عرشه فولادی از طریق فرم دهی ورق گالوانیزه به وجود می آید، بهتر است بدانید ضخامت آن ها نیز مانند این محصول در بازه 18/0 تا 4 میلی متر بوده و در طول های متغیر از 1 تا 12 متر و عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متر قرار دارد. از این رو برای حمل و نقل آن ها به جرثقیل های غول پیکر نیاز نبوده و به راحتی امکان جا به جایی آن ها وجود دارد.

بی نیازی به شمع بندی

وزن سبک سقف عرشه فولادی سبب کاهش وزن سازه و همچنین افزایش یکپارچگی سقف ها خواهد شد. این موضوع نیز بر اجرای سقف تأثیر داشته و باعث شده تا بدون نیاز به نصب شمع برای نگهداری سقف در حین اجرا عملیات صورت بگیرد.

نصب همزمان چند سقف

هر کدام از مزایای ذکر شده سبب ایجاد مشخصات بهتری در ساخت و ساز با ورق عرشه فولادی شده اند. حال می توان گفت نیاز نداشتن به شمع بندی در زمان اجرای این نوع سقف سبب شده تا بتوان چند نوع سقف را همزمان با هم اجرا کرد و سرعت کار را افزایش داد.

حذف قالب بندی

ممکن است بگویید اجرای سقف بدون قالب بندی امکان پذیر نمی باشد، اما بهتر است بدانید به علت استفاده از ورق گالوانیزه در سقف عرشه فولادی، این محصول سبب تحمل بارهای کششی اعمال شده خواهد شد و فرآیند قالب بندی و باز کردن آن پس از اجرا حذف می گردد.

کاهش نیروی کار

تمامی این مزیت ها سبب شده اند تا اجرای سقف عرشه فولادی بسیار راحت تر باشد و نیازی به نیروی کار زیادی در حین اجرا نباشد. این موضوع هزینه نهایی اجرا را نیز کاهش خواهد داد.

کاهش بار مرده

بهتر است بدانید استفاده نکردن از اجزایی مانند تیرچه بلوک در ساختار سقف عرشه سبب کاهش بار مرده سازه خواهد شد. این موضوع سبب بهبود عملکرد  سازه به خصوص در برابر عواملی مانند زلزله خواهد شد.

ایمنی عالی

جالب است بدانید استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت سقف عرشه و همچنین فرم دهی آن سبب ایجاد استحکام و ایمنی فوق العاده ای در این نوع سازه شده است. در مقایسه با سقف های دیگر می توان گفت عرشه ایمنی بالاتری دارد. به طور مثال این محصول نیاز به قالب بندی نداشته و از این رو مشکلاتی مانند باز شدن ناگهانی قالب و گیر کردن پای افراد را نخواهد داشت.

از سوی دیگر پس از نصب ورق گالوانیزه به تیر های فرعی و استحکام آن، سطح ایمنی برای ادامه عملیات ایجاد می گردد که به هیچ وجه خطرات احتمالی افتادن تجهیزات، مصالح، قالب ها و ... از سایر طبقات را نخواهد داشت. این مزیت در نهایت سبب کاهش دادن خطرات مالی و جانی و جلوگیری از تأخیر در ادامه پروژه خواهد شد. پیوستگی پروژه نیز از اثرات این مزیت به شمار می آید.

کاهش ضخامت سقف

ضخامت سقف عرشه فولادی بین 8/0 تا 5/1 میلی متر بوده و در عرض های 1000 و 1250 میلی متر تولید و عرضه می گردد. در واقع کم بودن ضخامت سقف عرشه فولادی سبب کاهش وزن و افزایش سرعت اجرای آن گردیده است و علاوه بر آن سبب صرفه جویی در مصرف مصالح خواهد شد.

مصرف بتن کمتر

در واقع نحوه طراحی سقف عرشه فولادی به صورت ایجاد موج هایی دندانه شکل در عرض یک شیت گالوانیزه صورت می گیرد. این طراحی به همراه مواد اولیه آن سبب شده تا این محصول ضخامت بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات و سقف ها داشته باشد و در نتیجه مصرف بتن آن بسیار کاهش یافته است. سقف های نوع یوبوت نیز مصرف کمتری از بتن را برای اجرا نیاز دارند.

نسبت مقاومت به وزن

این مزیت به تأثیرات مزایای قبلی باز می گردد؛ به طوری که با وجود وزن سبک، ضخامت کم و مصرف کمتر بتن برای نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، استحکام متناسبی برای این نوع سقف برآورد شده است. به این ترتیب داشتن استحکام در عین دارا بودن سایر مزیت ها بهره وری سقف عرشه فولادی را نیز افزایش داده است.

یکپارچگی

به طور کلی یکپارچگی سقف عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقف ها بیشتر می باشد؛ زیرا ساختار و نحوه اجرای آن متفاوت بوده و موج دار بودن سقف نیز سبب یکپارچگی و زیباسازی بهتر سازه شده است.

نصب راحت تاسیسات

با نصب و استفاده از سقف عرشه فولادی، امکان عبور کابل ها و لوله ها از فضای زیرین کف یا سقف وجود داشته و در نهایت سبب کاهش هزینه های نصب لوله ها و کابل ها و ... خواهد شد.

تنوع کاربری

به کارگیری عرشه فولادی در سازه های کوچک و بزرگ امکان پذیر بوده و این محصول کاربردهای گسترده و تنوع زیادی را در صنعت ساختمان سازی به خود اختصاص داده است. سقف عرشه قابلیت اجرا با طول دهانه متفاوت را نیز دارا می باشد.

نصب در شرابط آب و هوایی مختلف

جالب است بدانید استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت این نوع سازه سبب شده تا امکان اجرای آن در شرایط آب و هوایی مختلف به خصوص محیط هایی که در معرض خوردگی و زنگ زدگی هستند، وجود داشته باشد. بهتر است بدانید این شرایط در عمل آوری بتن و جلوگیری از خوردگی سقف مؤثر بوده و به این ترتیب می توان از میلگرد حرارتی برای اطمینان بیشتر استفاده کرد.

عایق صدا و حرارت

نحوه ساخت و اجرای سقف عرشه فولادی سبب شده تا بتوان از مواد عایق صدا و حرارت برای آن استفاده کرد. این مزیت نیز سبب جلوگیری از اتلاف انرژی های مختلف داخلی شده و به این ترتیب ایمنی سازه را نیز افزایش خواهد شد. سقف عرشه عایق از ورق های مشبک تشکیل می گردد.

کاهش وزن ساختمان

سقف عرشه فولادی نیازمند استفاده از دال های بتنی کامپوزیتی می باشد که سبب افزایش مقاومت و سختی کف خواهند شد. به این ترتیب می توان ابعاد و وزن سازه های زیرین پی یا فونداسیون را کمتر کرد.

حتما بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟کاربرد و بهترین مزایا

مراحل نصب سقف عرشه فولادی

همان طور که اشاره شد، ورق عرشه فولادی از طریق محصولات گالوانیزه که با استفاده از دستگاه های فرمینگ به صورت فرم عرشه فولادی در آمده اند، ساخته می شوند. با این وجود می توان گفت سقف هایی که به وسیله ورق های عرشه فولادی ساخته می شوند، دارای مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، اکسیداسیون، رطوبت، خوردگی و حرارت می باشند.

مرحله 1 قراردادن ورق فولادی


به طور کلی اولین مرحله برای نصب و اجرای سقف عرشه فولادی پس از تولید، قرار گرفتن شیت های گالوانیزه با فرمینگ عرشه بر روی دهانه ها و تیرهای نگهدارنده می باشد. وزن این نوع سقف نیز به ابعاد آن وابسته است، اما به صورت کلی استاندارد وزنی که برای سقف عرشه فولادی برآورد شده است، در حدود 70 کیلوگرم می باشد. این وزن در مقایسه با سایر سقف ها نسبتاً سبک شناخته شده و در نتیجه حمل و نقل و نصب آن نیز توسط افراد یا دستگاه های کوچک به راحتی قابل انجام خواهد بود.

مرحله 2 ثابت کردن فلاشینگ


مرحله دوم نیز شامل فیکس شدن ورق های فولادی با استفاده از دستگاه میخکوب به بال های تیرآهن پایه می باشد و سبب ثابت ماندن سقف می گردد. حال این تکمیل ساختاری نیز به وسیله فلاشینگ لبه های شیت ها صورت می گیرد و دوربندی ورق نیز از جمله عملیات هایی به شمار می آید که به افزایش کیفیت سقف عرشه فولادی کمک خواهد کرد.

مرحله 3  اتصال ورق به تیر توسط گل میخ


مرحله سوم نیز شامل جوشکاری ورق های فولادی با استفاده از گل میخ می باشد. بهتر است بدانید مرحله 2 و 3 همزمان با یک دیگر صورت گرفته و در زمانی که جانمایی و ثابت کردن فلاشینگ ها انجام می گیرد، این عملیات نیز انجام می شود. از سوی دیگر گل میخ معمولاً با قطر استاندارد 20 میلی متر تا حداکثر 25 میلی متر و طول مشخص، بسته به نوع شیت بین بتن و فولاد قرار می گیرد و میزان درگیری آن با این مصالح حداقل 35 میلی متر است. هر چه طول اتصالات بیشتر باشد، سازه سقف استحکام بیشتری پیدا خواهد کرد. گل میخ ها نیز با فاصله 25 میلی متری نسبت به جان ورق قرار خواهند گرفت. همچنین بهتر است بدانید می توان به جای گل میخ از جوش و پیچ نیز برای مستحکم سازی اتصالات سقف عرشه استفاده کرد، اما بهترین گزینه گل میخ می باشد.ورق های سیاه همانند ورق های عرشه فولادی از استحکام قابل توجهی برخوردار است و در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی،پتروشیمی و حمل و نقل استفاده می شود که شما عزیزان برای اطلاع از قیمت ورق سیاه می توانید به دسته بندی مورد نظر رفته و با ما تماس حاصل نمائید.

مرحله 4 آرماتور بندی


بخش آرماتور بندی برای نصب سقف عرشه معمولاً با روش دستی و به وسیله بستن میلگرد و مفتول، مش های آماده و ... بر روی شیت قابل انجام است. با این حال علاوه بر آرماتور بندی ورق، یک میلگرد درون بال پایینی قرار داده شده و سبب بیشتر شدن مقاومت کششی سقف خواهد شد. در صورتی که آرماتور بندی به این شکل انجام گیرد، سبب اعمال شدن بارهای کششی بیشتر به میلگردهای پایینی خواهد شد. همچنین ورق فولادی بیشتر نقش قالب بتن را داشته و در صورتی که از بتن الیافی استفاده شود، آرماتور بندی از مراحل اجرای سقف عرشه حذف می گردد.

مرحله 5 اتصال گل میخ به شبکه آرماتور


همچنین مرحله بعدی شامل ثابت و فیکس کردن شبکه آرماتور بندی سقف عرشه و همچنین یکپارچه سازی آن می باشد که مجدداً با اتصال گل میخ به شبکه آرماتور صورت می گیرد. لازم به ذکر است مرحله پنجم باید بلافاصله پس از آرماتور بندی انجام شود.

مرحله 6 بتن ریزی


در آخرین مرحله نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، بتن ریزی صورت می گیرد. برای این نوع سقف به طور معمول می توان از بتن سبک یا معمولی استفاده کرد. همچنین همان طور که پیش تر اشاره شد، در صورتی که آرماتور بندی سقف حذف شده باشد، بتن الیافی نیز قابل استفاده است. مقاومت این بتن ها با یک دیگر تفاوت دارد؛ به طوری که مقاومت بتن سبک در حدود 17 مگاپاسکال می باشد و مقاومت برای بتن معمولی در حدود 20 مگاپاسکال می باشد. نوع بتنی که برای سقف عرشه مورد استفاده قرار می گیرد تماماً بستگی به ابعاد دهانه و نحوه اجرا دارد. همچنین ضخامت دال بتنی در بالای دندانه های شیت عرشه، حداقل 50 میلی متر بوده و با محاسبات بسیار ساده می توان گفت ضخامت کل سقف عرشه فولادی در حدود 125 میلی متر است.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی


تا اینجا مطلب به بررسی معرفی کلی، مزیت ها و مراحل نصب و اجرا سقف عرشه فولادی پرداختیم که از طریق فرم دهی ورق گالوانیزه فابریک تولید می شود. در ادامه قصد بررسی مهم ترین اجزا تشکیل دهنده این نوع سقف را داریم:

  • گل میخ (برش ‌گیر) : Stud Conncttor یا در اصطلاح فارسی گل میخ، در سقف عرشه فولادی برای متصل کردن ورق به تیرهای فرعی در سازه است. برای این کار تعدادی گل میخ با محاسبات کنترل شده در ورق فولادی تعبیه شده و سپس با استفاده از جوشکاری اتصالات برقرار می شود. همچنین گل میخ، نیروی وارد شده به سقف را به تیر فرعی سازه انتقال می دهد.
  • آرماتور بندی: آرماتور بندی در سقف عرشه فولادی به وسیله میلگرد انجام می شود به این صورت که شبکه میلگردها بر روی ورق فولادی اجرا شده و سپس به گل میخ اتصال داده می شود. آرماتور بندی در سقف سبب افزایش تحمل کششی سقف شده و از جمع شدن بتن جلوگیری می گردد.
  • بتن: به کارگیری بتن با کیفیت برای سقف عرشه فولادی لازم است؛ زیرا بتن بر روی ورق های فولادی اجرا می شود و بارهای سقف ابتدا به آن وارد می شود.
  • فلاشینگ: یکی از اجزای فرعی سقف عرشه فولادی، فلاشینگ می باشد و در واقع یک ورق فلزی با ضخامت تقریبی حدود 5 میلی متر است. این محصولات در لبه عرشه نصب می شوند تا سبب جلوگیری از بیرون ریختن بتن از سقف می شوند.

انواع عرشه فولادی چیست؟


منظور از انواع سقف عرشه فولادی، ملاک هایی است که سبب تقسیم بندی این نوع سقف از نظر عمق، عرض بال ها و دندانه ها، وجود آج و ... شده اند. به این ترتیب می توان گفت سقف عرشه فولادی به سه دسته اصلی معمولی، قالبی و کامپوزیت تقسیم بندی می گردد. البته هر سه دسته در زمان انتقال بارهای افقی و عمودی به سازه زیرین به طور جداگانه عمل کرده و مشارکتی با سایر مصالح ساختمانی نخواهند داشت.

معمولی

عرشه فولادی معمولی یکی از پرکاربردترین نوع سقف ها در کشور ما بوده و عمق شیت گالوانیزه در آن حدود 75 میلی متر می باشد. عرض دندانه های این سقف نیز حداقل 50 میلی متر در نظر گرفته می شود. البته بهتر است بدانید نوع معمولی سقف عرشه نیز خود به چند دسته اصلی تقسیم شده است که این موضوع به کاربرد نهایی آن در ساختمان باز می گردد. در ادامه به شرح هر کدام از این نوع سقف پرداخته ایم:

عرشه فولادی نوع A

از قدیمی ترین نوع محصولات عرشه فولادی می توان به نوع A اشاره کرد که به دلیل ساختاری که دارد، با نام عرشه با تیغه باریک نیز معرفی می شود. این ساختار سبب ضعیف تر بودن صفحه این ورق شده و از این رو بیشتر برای لکه گیری و تعمیرات کاربرد داشته باشد. از نظر محدوده ابعادی عرشه فولادی A می توان به ضخامت این محصول اشاره کرد که بین 75/0 تا 2/1 میلی متر قرار دارد. همچنین این سقف با طول 910 میلی متری و عمق 38 متری، عرض بالایی دندانه 25 میلی متری و عرض بال 152 میلی متری اجرا می گردد. پوشش گالوانیزه عرشه نوع A از مدل های G90  یا  G60 در جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی با لایه خاکستری می باشد.

عرشه فولادی نوع B

از این محصول در سقف سازه هایی استفاده می شود که دهانه آن ها کمتر از 10 فوت باشد. این دسته از محصولات عرشه فولادی نیز با دو درجه 16 (سنگین ترین) و 22 (سبک ترین) عرضه می شوند. از دیگر موارد به کارگیری این محصول می توان به ایجاد سیستم عایق یک تکه اشاره کرد. مشخصات فنی این نوع سقف نیز شامل بازه ضخامتی 6/0 تا 5/1 میلی متر، طول 910 میلی متری، عمق 38 میلی متری مانند سقف عرشه نوع A، عرض بالایی دندانه 63 میلی متری و عرض پایینی دندانه 44 میلی متری، عرض بال 152 میلی متری و همچنان مانند عرشه نوع 1 با پوشش گالوانیزه مدل های G90  یا  G60 می باشد.

عرشه فولادی نوع F

عرشه فولادی سوم نوع F نامیده شده و از مقاومت و استحکام بیشتری در مقایسه با نوع A برخوردار است، اما در عوض استحکام کمتری نسبت به نوع B دارد. از سوی دیگر عرشه نوع  F بیشتر در کارهای تعمیراتی به کار می رود. با این وجود از نظر ابعادی و مشخصات فنی در بازه ضخامتی 75/0 تا 2/1 میلی متر، طول 910 میلی متر، عمق 38 میلی متر، عرض بالایی دندانه 44 میلی متری و عرض پایینی 25 میلی متری و عرض بال 152 میلی متر تولید و اجرا می گردد. پوشش گالوانیزه آن نیز مانند 2 نوع A و B در نظر گرفته می شود.

عرشه فولادی نوع N

استفاده از ورق نوع N در سقف ساختمان هایی به کار می رود که دهانه آن ها بیش از 10 فوت باشد. این محصول در دو درجه 16 و 22 عرضه می شود. مشخصات فنی این محصول نیز در بازه ضخامتی 75/0 تا 2/1 میلی متر، طول 610 میلی متر، عمق 76 میلی متر، عرض بالایی دندانه 67 میلی متری و عرض بال 203 میلی متری قرار دارد. همچنین پوشش گالوانیزه عرشه نوع N نیز مانند سه نوع قبلی می باشد.

حتما بخوانید:ورق اسیدشویی چیست؟کاربرد و فرایند تولید

کامپوزیت

نوع دوم سقف عرشه فولادی با نام کامپوزیت شناخته شده است و حتماً تا به حال نام آن را شنیده و از آن استفاده کرده اید. این نوع سقف با سازه ای همراه با آج هایی برجسته و فرورفته می باشد. کاربرد بیشتر عرشه فولادی یا کف کامپوزیتی نیز بیشتر برای ادغام و یکپارچگی بیشتر دال بتنی با عرشه می باشد. این نوع سقف نیز دارای دو مدل مختلف است که در ادامه به شرح هر کدام پرداخته ایم:

عرشه فولادی کامپوزیت SB

عرشه فولادی کامپوزیتی نوع SB خود نیز به سه دسته تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی نیز بر اساس عمق و ابعاد بال آن می باشد؛ به طوری که نوع اول بال هایی صاف با عمق 38 میلی متر، فاصله دندانه های بالایی 63 میلی متر، عرض بال 152 میلی متر و عرض پوشش 91 سانتی متر می باشد.

مشخصات عرشه کامپوزیت نوع SB دوم نیز با عمق 51 میلی متر، عرض بال 305 میلی متر و عرض پوشش 91 سانتی متر است و به صورت آجدار تولید می شود. در نهایت نوع سوم نیز مانند نوع قبلی آجدار بوده و عمق سقف آن 76 میلی متر و عرض پوشش آن به 61 سانتی متر می رسد.

عرشه فولادی کامپوزیت SBR

در واقع این نوع سقف ساختاری شبیه به کامپوزیت نوع SB دارد، با این تفاوت که نحوه جانمایی آن دو متفاوت است. همچنین ابعاد مشابهی دارند، اما حرف R در نامگذاری سقف کامپوزیت SBR به معنای «Reverse» یا معکوس می باشد. با این وجود نحوه استفاده از آن ها بسته به کاربرد نهایی و ساختار سازه متفاوت است.

قالبی

یکی دیگر از انواع سقف عرشه فولادی با نام قالبی شناخته می شود و در آن قالبی به طور دائمی در بتن ریزی دال کف مورد استفاده قرار می گیرد. به کارگیری این نوع سقف اجرای آسانی داشته و از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه است. همچنین اگر از عرشه فولادی قالبی استفاده شود، دیگر نیازی به قالب های موقتی چوبی نیست. البته بهتر است بدانید سقف های قالبی عمق کمتری نسبت به عرشه های دیگر داشته و شامل سه نوع اصلی زیر هستند:

قالب عرشه فولادی S3

سقف عرشه قالبی نوع S3 دارای عمقی در حدود 14 میلی متر، با عرض بال 65 میلی متر و عرض پوشش 91 سانتی متری است. همچنین این سقف آجی بر سطح خود ندارد.

قالب عرشه فولادی TF75

سقف عرشه قالبی نوع  TF 75نیز در عمق 24 میلی‌ متری با عرض بال 95 میلی ‌متر و عرض پوشش 76 سانتی ‌متر تولید شده و این نوع سقف نیز آجی بر سطح خود ندارد.

قالب عرشه فولادی TF150

عرشه قالبی نوع TF150 نیز آخرین مدل از سقف های قالبی بوده و به صورت ساده در عمق 38 میلی متری با عرض بال 152 میلی متری و عرض پوشش 91 سانتی متری تولید و عرضه می گردد.

فرآیند تولید سقف عرشه فولادی


ورق های فولادی گالوانیزه مهم ترین مصالح این سقف ها می باشند که با استفاده از روش غوطه وری گرم یا الکترولیت یا گالوانیزه سرد (گالوانیزاسیون) تولید می شوند. در ابتدا مواد اولیه این فلزات محصولات اسیدشویی و سرد هستند که طی فرآیند نورد سرد یک سری خواصی را به دست آورده اند. با این وجود برای تولید ورق گالوانیزه ابتدا ضخامت ورق های سرد به خوبی کنترل شده و طی مراحل آماده سازی یعنی چربی زدایی، شستشو و خشک کردن، سطح آن ها پاکسازی می گردد.

مرحله بعدی شامل آنیلینگ ورق ها برای بهبود خواص و سپس سرد کردن آن هاست. سپس باید ورق ها از یک سری حوضچه مذاب حاوی فلز روی عبور کنند تا پوششی از جنس این فلز بر سطح آن ها اعمال گردد. در نهایت با کنترل ضخامت پوشش روی و آزمایش های مختلف برای بررسی گرید و استاندارد، ورق گالوانیزه کروماته و پوشش دهی نهایی شده و در نهایت با استفاده از دستگاه های مخصوص فرمینگ عرشه فولادی به سقف مورد نیاز برای سازه تبدیل می گردد.

لازم به ذکر است حداقل تنش تسلیم در تولید عرشه باید 210 مگاپاسکال باشد و باید از پوشش گالوانیزه با استفاده از فلز روی در سطح آن استفاده شود. به طور معمول ضخامت روی در سطح ورق در حدود 0.8 تا 2.1 میلی متر می باشد. همچنین فرآیند گالوانیزاسیون باید بر هر دو سطح ورق انجام شود.فرایند تولید ورق های شیروانی نیز به این شکل می باشد که قیمت ورق شیروانی نیز به خاطر خدمات فرمینگ بالاتر از ورق های گالوانیزه می باشد.

جمع بندی

در نهایت می توان گفت برخی از محصولات فولادی ممکن است چندان در معرض توجه نباشند، اما به کار گیری آن ها در صنایع نقش مهمی دارد. هر کدام از محصولات فولادی به دلیل عناصر آلیاژی که در فرآیند تولید آن ها به کار می رود، کاربردهای متنوعی دارند. یکی از مهم ترین آن ها ورق گالوانیزه است که طی فرآیند فرمینگ به سقف عرشه فولادی و انواع آن تبدیل شده است. این سقف با داشتن مزیت هایی مانند وزن سبک، قیمت مقرون به صرفه، نصب آسان، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون، طول عمر بالا و افزایش استحکام سازه از محبوبیت بسیاری در صنعت ساخت و ساز برخوردار می باشد. از این نوع سقف برای فضاهای داخلی و خارجی سازه های سبک و سنگین استفاده شده و کاربردهای بسیاری را در کف سازه نیز به خود اختصاص می دهد.