کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info


همان طور که می دانید ورق های فولادی به تنهایی از ویژگی های خاصی برخوردار نیستند و مقاومتی در برابر عواملی مانند خوردگی و زنگ زدگی ندارند. ورق های فولادی طی فرایند های نورد سرد و گرم به محصولات متعددی تبدیل می شوند که یکی از آن ها ورق روغنی است. ورق روغنی طی فرایند نورد سرد به دست می آید که زیر دمای تبلور و با فشار زیاد غلتک ها انجام می شود. در این مقاله با ورق روغنی و نکاتی که باید در هنگام خرید به آن ها توجه کنید، آشنا می شویم.

معرفی انواع ورق روغنی

همان طور که گفتیم ورق های روغنی طی فرایند نورد سرد به دست می آیند. شکل ظاهری آن ها کاملاً صاف و صیقلی می باشد و از لحاظ مقاومت کششی و فرم پذیری درجه بالایی دارند. ورق های روغنی دارای کیفیت های مختلفی هستند و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. برای تولید انواع کیفیت های این محصولات از فولادها و آلیاژهای متفاوتی استفاده می کنند.

گریدهای مختلف ورق روغنی شامل ST12، ST13 و ST14 می شوند و قبل از تبدیل به ورق باید به صورت نیمه آماده و در ضخامت های کمتر وارد خط نورد شوند. مشخصات استانداردهای ورق روغنی در مطالب دیگر ذکر شده است. فولاد به دلیل این که در دمای معمولی فضا نورد می شود از شکل پذیری خوبی بهره مند است و سطحی صاف و روغنی دارد. همچنین ساختار مولکولی آن ها نیز تغییر نمی کند. در ادامه با راهنمای خرید ورق روغنی بیشتر آشنا شوید. 

راهنمای خرید ورق روغنی

اولین نکته مهم در خرید ورق روغنی برآورد هزینه آن است. قیمت ورق روغنی و دیگر محصولات فولادی روزانه و به صورت لحظه ای در سایت آهن اینفو بارگذاری می شود. بهتر است بدانید این محصولات دارای تاریخ انقضا می باشند و پس از مدتی که از تولید آن ها گذشت، دچار تغییر در کیفیت و ویژگی های فنی می شوند.

در راهنمای انتخاب ورق روغنی بر اساس نوع فولاد به کار رفته سه نوع اصلی ورق روغنی در بازار وجود دارد:


ورق روغنی چیست ؟ کاربردو انواع آن

ورق ST12 یا ورق روغنی کششی

در استاندارد ASTM این محصول با کد A366 معرفی می شود و تاریخ انقضای آن ۱۸ ماه است.

ورق ST13 یا ورق روغنی نیمه کششی

با کد DC03 – A619 – در استاندارد ASTM معرفی می شود.

ورق ST14 یا ورق فوق کششی

کد آن در استاندارد ASTM – DC04 –A620 معرفی می شود و یکی از شکل پذیرترین ورق ها در گرید های ورق روغنی به حساب می آید. همچنین تاریخ انقضای این آلیاژ 8 ماه است.

سایر کیفیت های ورق روغنی شامل موارد زیر می باشد:

ورق روغنی  SSCS

تولید این محصول فقط در کارخانه فولاد غرب انجام می شود و از درصد کربن بیشتری در بین دیگر محصولات برخوردار است. کربن بیشتر سبب شکننده تر بودن این محصول می شود.

ورق روغنی  QSTE

این محصول از ویژگی ضد سایش بودن برخوردار است و در صنعت خودرو سازی به کار می رود.

ورق روغنی  EK2 و  EK4

این نوع از کیفیت ورق روغنی از لعاب پذیری بالایی بهره مند می باشد و در ساخت اجاق گاز از آن استفاده می شود.

پر تقاضاترین ورق روغنی بازار ایران

هر کدام از کیفیت های ورق روغنی استاندارد و کدهای مشخص خود را دارند و در کاربردهای مهمی از آن ها استفاده می شود. این محصولات با وجود داشتن تاریخ انقضا اگر در صنعت درست و به شکل استاندارد به کار روند، نتیجه خوبی را به کارفرما تحویل می دهند. این محصول مانند دیگر محصولات به دو صورت رول و شیت در ابعاد استاندارد عرضه می شود.

عرض رول های ورق روغنی معمولاً 1000 و 1250 میلی متر می باشد و نحوه برش آن ها بسته به مصرف کننده این محصول دارد. در مواردی نیز این محصولات به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند و تمامی تغییرات اقتصادی بر روی ورق روغنی بر قیمت روز ورق گالوانیزه نیز تأثیر دارد.

نکات مهم در خرید ورق روغنی

برای خرید و انتخاب یک ورق روغنی با کیفیت ابتدا باید مشخصات استاندارد و کامل آن را بدانید و در هنگام بارگیری و تحویل محصول، آن ها را چک کنید. اگر محصول با سفارش شما مغایرت داشته باشد، باید سریعاً با فروشنده تماس بگیرید و معایب را ذکر کنید.

شرکت آهن اینفو مرجع تخصصی پخش و عرضه ورق های فولادی خصوصاً ورق روغنی است که همواره تلاش برای ارائه بهترین کیفیت هر محصول به خریداران عزیز دارد.

ویژگی های ورق روغنی

همان طور که ذکر کردیم، ورق های روغنی بر اساس فولاد و عناصر آلیاژی که در آن ها به کار می رود، ضخامت، وزن، مشخصات فنی، مکانیکی و ترمودینامیکی قابل شناسایی می باشند. هر نوع محصول و گرید ویژگی های خاص خود را دارد که در آنالیز شیمیایی آن ها حک می شود. همچنین ورق های روغنی دارای مقاومت در برابر کشش، دما، فشار، سایش و موارد دیگر می باشند.

ضخامت ورق های روغنی نیز مقادیر ۰.۱۸ میلی متر، ۰.۲، ۰.۲۵، ۰.۳۵، ۰.۴، ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷ تا ۱ میلی متر و ۱.۱، ۱.۲، ۱.۲۵، ۱.۴، ۱.۵، ۲، ۲.۵، ۳ میلی متر می باشند.

وزن ورق روغنی

پیشنهاد می شود پس از تحویل محصول حتماً وزن ورق را چک کنید تا با وزن درج شده در فاکتور مغایرتی نداشته باشد. نحوه چک کردن وزن ورق روغنی با فرمول زیر انجام می شود. همچنین به دلیل وجود ورق آهنی و فولادی، چگالی محصول را 7.8 در نظر بگیرید.

طول * عرض * ضخامت * چگالی فولاد (جرم حجمی)

این فرمول برای محاسبه وزن تمامی ورق های فولادی ثابت می باشد. به طور کلی وزن ورق بر اساس استاندارد تولید آن قابل پیش بینی است و در جدول وزن ورق سایت آهن اینفو قابل بررسی می باشد. وزن ورق یکی از مهم ترین فاکتورها می باشد؛ زیرا برای خرید ورق روغنی از واحد کیلوگرم استفاده می شود و در کاربردهای مختلف نیز استفاده می شود.

کاربرد ورق روغنی چیست؟

ورق های روغنی به دلیل داشتن سطحی یکنواخت و صیقلی در مواردی استفاده می شوند که ظاهر کار اهمیت بیشتری داشته باشد. این محصولات در خودروسازی، تولید ورق های گالوانیزه، ورق رنگی، ساخت ورق های کرکره ای و طرح دار، لوازم خانگی، تولید مخازن و تانکرها و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند.

بازار فولاد و آهن آلات همیشه تحت تأثیر یک سری عوامل قرار می گیرد و این تأثیرات سبب نوسان قیمت ها می شود. به طور مثال قیمت روز  ورق سیاه بر نرخ کلی ورق های روغنی و زیر مجموعه های آن اثر دارد. از دیگر موارد اثرگذار بر نرخ ورق های روغنی می توان به قیمت دلار، ارزهای مهم، قیمت سوخت و نفت، حامل های انرژی، هزینه حمل و نقل، شرایط سیاسی، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، وضعیت بورس و دیگر موارد اشاره کرد.

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی

در ایران تعدادی کارخانه تولیدکننده ورق روغنی مشغول به فعالیت هستند. برای معرفی بهترین آن ها می توان کارخانجات ورق روغنی زیر را نام برد:

  •          فولاد مبارکه اصفهان
  •          کارخانه فولاد غرب آسیا
  •          شرکت فولاد هفت الماس
  •          کارخانه فولاد درخشان

نتیجه گیری

ورق روغنی از جمله محصولات به دست آمده از فرایند نورد سرد می باشد که زیر مجموعه های زیادی دارد. آلیاژهای به کار رفته در تولید ورق روغنی سبب به دست آمدن گریدهای مختلف آن ها می شود. مهم ترین گریدهای این محصولات ST12، ST13 و ST14 می باشد که هر کدام بر اساس مقاومت کششی و استحکام در برابر عواملی مانند زنگ زدگی و خوردگی، کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند. از مهم ترین کاربردهای ورق روغنی می توان به استفاده از آن در تولید ورق گالوانیزه اشاره کرد. جهت خرید ورق روغنی می توانید با کارشناسان مجموعه آهن اینفو تماس حاصل فرمایید.