کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورق های صنعتی همان در مقطع فولادی همان ورق های آلیاژی می باشند. به طور کلی استفاده از مقاطع فلزی در موارد زیادی کاربرد دارد. آن ها در شکل های مختلف میلگرد، پروفیل، شمش و ... تولید و عرضه می شوند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع ورق های فولادی و صنعتی بپردازیم تا درک بهتری از کاربرد آن ها داشته باشید.

لازم به ذکر است انواع ورق های فولادی از جمله ورق قلع اندود، گالوانیزه، روغنی و ... در دسته بندی ورق های صنعتی قرار می گیرند. قیمت ورق قلع اندود از مواردی است که در وب سایت آهن اینفو به صورت روزانه و لحظه ای بارگذاری می شود. انتخاب جنس فلز ورق های صنعتی با توجه به انتظار از ظاهر، کاربرد، ابعاد و ویژگی های آن ها انجام می شود.

دسته بندی ورق های صنعتی

دسته بندی ورق های صنعتی با توجه به فرایند تولید و عناصر آلیاژی به کار رفته در آن ها تعیین می شود. همان طور که گفتیم انتخاب جنس فلز ورق های صنعتی به عوامل زیادی بستگی دارد. از دیگر عوامل اثرگذار بر این موضوع می توان به مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی، شکل پذیری، جوش پذیری، استحکام، وزن و قیمت آن ها اشاره کرد. میزان وجود این عوامل در تعیین قیمت ورق های صنعتی مؤثر می باشند. متریال های مهمی در تولید ورق های صنعتی استفاده می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  •         فولاد
  •         مس و برنج
  •         آلومینیوم


ورق قلع اندود چیست؟ کاربرد و مزایای آن

معرفی ورق صنعتی از جنس فولاد

ورق های فولادی از جمله صیقلی ترین ورق های صنعتی در بازار می باشند. همان طور که می دانید فولاد به تنهایی بسیار ضعیف می باشد، اما با انجام فرایندهای مختلف نورد سرد و گرم و طی مراحل مختلف، خواص مکانیکی مهمی را به دست می آورند. میزان انرژی و عملیات هایی که در فرایند نورد گرم انجام می شود، کمتر است؛ به همین دلیل استفاده از ورق های به دست آمده از فرایند نورد گرم در صنعت کاربرد بیشتری دارد.

همان گونه که می دانید در فرایند تولید آن ها ابتدا ماده اولیه را که اغلب شمش یا اسلب فولادی است حرارت می دهند و سپس با انجام عملیات نورد پیوسته، آن ها را به صورت ورق هایی به ضخامت 3 میلی متر و بیشتر در می آورند. دمای مورد نظر برای این فرایند بسیار زیاد است؛ زیرا میزان فرم پذیری فلزات در دماهای بالا افزایش می یابد. بنابراین استفاده از فرایند نورد گرم در تولید ورق های صنعتی بسیار گسترده تر می باشد.

فرایند نورد گرم مراحل مختلفی دارد، اما تعداد مراحل و دشواری آن ها نسبت به نورد سرد کمتر است؛ به همین دلیل مقرون به صرفه تر می باشد. از سوی دیگر خنک شدن ورق صنعتی نورد گرم در دمای استاندارد فضا، سبب افزایش شکل پذیری محصول خواهد شد؛ اما از طرفی تنش های درونی آن را برطرف نمی کند.

این موضوع سبب کاهش دقت و ایجاد تلورانس هایی به اندازه دو تا پنج درصد در ابعاد ورق های آلیاژی خواهد شد. از مهم ترین و پرکاربردترین ورق های صنعتی فولادی می توان به ورق سیاه و آلیاژهای مختلف آن مانند ST37 ، ST52 و ... اشاره کرد که ظاهری تیره و ناهموار دارد.
فرایند نورد سرد در دمای پایین تر از دمای تبلور صورت می گیرد و در عوض مزیت هایی در مقایسه با روش نورد گرم دارد. همان طور که پیش تر گفتیم، ورق سیاه ظاهری کدر و ناهموار دارد؛ به همین دلیل ابتدا آن ها را با استفاده از اسید، اکسیدزدایی می کنند. سپس با استفاده از غلتک های نورد، ضخامت آن ها کاهش پیدا می کند. این عملیات سبب از بین رفتن ظاهر کدر ورق سیاه و افزایش دقت در ضخامت محصولات صنعتی خواهد شد. همچنین از مزیت های دیگر این عملیات می توان به افزایش انعطاف پذیری و مقاومت آن ها اشاره کرد. ورق های سرد با آلیاژهای مختلف مانند ST12، ST13 و ST14 نیز در موارد صنعتی کاربرد زیادی دارند. برای افزایش مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی، از پوشش های گالوانیزه، رنگی و روغنی استفاده می کنند.

معرفی ورق صنعتی از جنس آلومینیوم

ورق آلومینیوم نیز مانند ورق های فولادی، آلیاژهای مختلفی دارد و از طریق فرایند نورد گرم به دست می آید. مقرون به صرفه بودن و داشتن طیف گسترده ای از ویژگی های مختلف از مزیت های استفاده از ورق آلومینیومی می باشد. ورق های آلومینیومی نیز برای افزایش مقاومت و کاهش تنش های درونی، تحت فرایند نورد سرد قرار می گیرند.

استفاده از ورق صنعتی آلومینیومی نیز مانند ورق های فولادی در بیشتر صنایع کاربرد دارد. از جمله کاربردهای ورق صنعتی آلومینیومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •          هوافضا
  •          حمل و نقل
  •          دکوراسیون
  •          ساخت پانل ها و بدنه اتومبیل
  •          صنعت دسته بندی
  •          ساخت قوطی های نوشیدنی
  •          ظروف آشپزخانه
  •          ناودان، سقف دیوارپوش
  •          لوازم خانگی و...

معرفی ورق صنعتی مسی/ برنجی

ورق های صنعتی برنجی مقدار کمتری از فلز روی را دارند. آن ها به راحتی قابلیت جوشکاری، سردکاری و لحیم کاری می شوند. افزودن مس به این محصولات نیز سبب تشکیل لایه اکسیدی و در نتیجه مقاومت محصول در برابر خوردگی می شود. ورق های صنعتی‌ مسی نیز با دارا بودن خواصی مثل هدایت الکتریکی و انتقال حرارت، در صنایع برق، ساختمان‌ سازی و... کاربرد دارد.

کاربردهای ورق‌ های صنعتی

ورق های صنعتی فولادی گرم و سرد، آلومینیومی، مسی و برنجی هر کدام خصوصیات متفاوتی دارند و همین موضوع سبب استفاده از هر کدام در کاربردهای مختلف خواهد شد. به طور مثال ورق های گرم بیشتر در صنایعی استفاده می شوند که ظاهر کار اهمیت زیادی نداشته باشد، اما از طرفی از قیمت کمتری به نسبت دیگر محصولات برخوردار است.

از دیگر کاربردهای ورق صنعتی نورد گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •          ساختمان ‌سازی
  •          ساخت لوله‌ های فلزی
  •          ریل و قطعات راه‌ آهن
  •          درب ‌ها و قفسه‌ ها
  •          میله‌ های I شکل
  •          تجهیزات کشاورزی
  •          بدنه‌ خودروها

ورق صنعتی اسیدشویی

ورق صنعتی اسیدشویی یکی از انواع ورق گرم به شمار می رود. البته با این تفاوت که اکسید موجود در ورق سیاه توسط اسید مخصوص اسیدشویی می شود و نتیجه یک محصول براق تر است. قیمت ورق اسیدشویی یکی از دیگر موارد موجود در سایت آهن اینفو می باشد. کاربرد ورق اسیدشویی بیشتر در صنعت کشتی سازی می باشد. البته در برخی موارد از آن ها برای ساخت قطعات مستحکم و مقابل به سایش اتومبیل مانند رینگ و شاسی استفاده می شود.

ورق سرد صنعتی

ورق های صنعتی نورد سرد بیشتر به دلیل انعطاف پذیری، دقت و دوام خود در مقایسه با ورق سیاه برای تولید محصولات کوچک تر و پروژه هایی که کیفیت ظاهری مورد نظر است، کاربرد دارد. استفاده از ورق های سرد با پوشش گالوانیزه، رنگی و ... در تولیدات لوازم خانگی مانند فر، اجاق گاز و یخچال کاربرد دارد.همچین که  قیمت ورق گالوانیزه از موارد تعیین کننده نرخ لوازم خانگی می باشد. ورق های روغنی و رنگی نیز در ساخت عایق، روکش و لوله های ساخت و ساز کاربرد دارند. آن ها به عنوان فلز پایه در تولید ورق رنگی و گالوانیزه صنعتی استفاده می شوند. قیمت ورق شیروانی نیز از موارد قابل مشاهده در وب سایت آهن اینفو است که به صورت روزانه و لحظه ای بارگذاری می شود.


ورق شیروانی چیست؟ کاربرد و مزایای آن

ورق های سرد در مقابل عوامل مختلف محیطی از جمله بارش باران، برف و رطوبت مقاوم هستند. همچنین به سبب داشتن پوشش های مختلف مقاومت آن ها در مقابل زنگ زدگی و خوردگی افزایش می یابد. لازم به ذکر است آن ها در ساخت وسایل سرمایشی و گرمایشی، تابلو و سینی های صنعت برق، الکترونیک، کامپیوتر، رنگ آمیزی، برش کاری و شکل دهی فلزات نیز استفاده می شوند. برخی از مزیت های ورق های صنعتی سرد شامل موارد زیر می باشد:

  •          ظاهر باکیفیت
  •          هزینه‌ پایین تولید و نگهداری
  •          قابلیت جوش ‌پذیری

از دیگر مزیت های استفاده از ورق سرد می توان به استفاده از آن ها در صنایعی اشاره کرد که به ورقی بدون داشتن سطح صاف و صیقلی نیاز دارند. از این رو ورق گرم یا سرد را به وسیله غلتک های مخصوص برجسته می کنند و طرح های هندسی منظم و مشخصی را بر روی آن ها ایجاد می کنند. محصول به دست آمده از این فرایند ورق آجدار نامیده می شود که برای ساخت پله های اضطراری، عرشه کشتی ها، پل های عابر پیاده، اتاقک کامیون، وانت و دستگاه های صنعتی مختلف به کار می رود.

خرید و فروش ورق های صنعتی در ایران

خرید و استفاده از ورق های صنعتی مختلف به وسیله شرکت هایی دارای کد بورس کالا امکان پذیر می باشد. شرکت آهن اینفو مرجع تخصصی فروش محصولات فولادی در اصفهان می باشد که همواره بهترین محصولات فولادی صنعتی و غیر صنعتی را با بهترین کیفیت در اختیار خریداران عزیز قرار می دهد. معتبرترین کارخانه های تولید کننده ورق های صنعتی آلیاژی و غیر آلیاژی در ایران شامل موارد زیر می باشند:

  •          فولاد مبارکه اصفهان
  •          صنایع هفت الماس
  •          اکسین خوزستان
  •          فولاد گیلان
  •          فولاد امیرکبیر کاشان

تولید انواع محصولات صنعتی و غیر صنعتی از جمله گریدهای مختلف انواع محصولات فولادی در این کارخانه ها انجام می شود. خرید و فروش این محصولات در آلیاژهای مختلف نیز با مشاوره های کارشناسان آهن اینفو راحت تر خواهد شد. خرید آنلاین این محصولات مزیت هایی دارد که عبارت اند از:

  •          امکان مشاهده‌ قیمت محصولات به صورت لحظه‌ ای و روزانه
  •          امنیت، شفافیت و سهولت در خرید
  •          امکان بهره‌ گیری از مشاوره ‌های تخصصی، خدمات پس از فروش و تخفیف‌

سخن پایانی

در ایران ورق‌ های سیاه  ST33، ST37  و  ST22، ورق صنعتی روغنی ST12 و ST14 و ورق ‌های آلیاژی  A283،  ST52  و A516 از محبوبیت بیشتری در بین خریداران بهره مند می باشند، اما با این حال به صورت قطعی نمی توان بهترین نوع ورق صنعتی را در بین آن ها مشخص کرد؛ زیرا هر کدام کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند.