یکی از محصولات تولید شده از ورق های گالوانیزه، ورق های شیروانی  در انواع رنگی و ساده می باشند که کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می دهند. همان طور که می دانید سقف های شیروانی بیشتر در معرض عوامل طبیعی و محیطی در مقایسه با دیگر محصولات قرار می گیرند. به همین دلیل اگر در تولید آن ها از مواد اولیه مناسب و دارای استحکام کافی استفاده نشود، محصول نهایی کیفیت مطلوبی نخواهد داشت و در نتیجه در کوتاه مدت به تعمیر و بازیابی نیاز پیدا می کند.

در میان محصولات فولادی، ورقی برای این کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، مقاومت، استحکام و کیفیت کافی را در برابر عوامل محیطی طبیعی و مصنوعی داشته باشد. با توجه به این توضیحات بهترین انتخاب برای سقف خانه ها، سوله ها و موارد دیگر ورق های گالوانیزه شیروانی رنگی و غیر رنگی هستند که امروزه طرفداران زیادی در صنعت فلزات دارند. این فلزات طی فرایند رول فرمینگ، طرح های مختلفی را به خود اختصاص می دهند و در اشکال مختلف ارائه می شوند. در واقع محصولات شیروانی همان شیت های گالوانیزه رنگی می باشند که تنها طرح هایی بر روی آن ها اعمال گردیده است و در ادامه قصد بررسی مراحل نصب آن را ذکر می کنیم؛ زیرا با رعایت کردن نکات این مراحل شما می توانید انتظار طول عمر طولانی تری را از سقف خانه خود داشته باشید.

بررسی دقیق مراحل نصب ورق شیروانی


به صورت کلی اصلی ترین کاربرد ورق های شیروانی در پوشش دهی سقف های شیب دار می باشد. این محصولات دارای طرح های مختلفی هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ورق شیروانی ذوزنقه ای، شادولاین، کرکره سینوسی، دامپا و طرح سفال اشاره داشت. برای خرید ورق شیروانی با هر طرحی بهتر است بدانید ابعاد و اندازه، مشخصات ظاهری و فنی این فلزات به علت تفاوت در الگو و دستگاه با یک دیگر متفاوت بوده و از این رو پیشنهاد می شود با یک مرکز فروش معتبر در این زمینه مشورت های لازم را داشته باشید. با این وجود مراحل نصب برای تمامی آن ها یکسان بوده و شامل موارد زیر می باشد:

  1. برش ورق شیروانی: ابتدا با استفاده از متر باید اندازه گیری سقف را انجام دهید. لگر مکان مورد نظر فاقد سقف باشد از روی زمین نیز می توان آن را اندازه گرفت، اما در صورت وجود سقف شیروانی، باید از روی سقف و به طور دقیق طول و عرض هر قسمت اندازه گیری شود. در اندازه گیری و وجود سقف باید هم پوشانی لبه ورق ها را نیز در نظر بگیریم. لبه های ورق گالوانیزه در هنگام نصب حدود 4 اینچ یا 10 سانتی متر هم پوشانی می شوند. سپس برشکاری ورق شیروانی می تواند با استفاده از دستگاه ها و روش های مختلف انجام گیرد. با توجه به موقعیت فضا، می توان در محل پروژه شیت ها را با استفاده از اره برش دهیم. استفاده از شیت های فابریک نیز راه دیگری است که می توانید از آن بهره بگیرید.
  2. سوراخ کردن لبه های ورق شیروانی:ورق های شیروانی برای این که بر روی سقف و تیرهای آن قرار بگیرند، لازم است به تیر ها پیچ و مهره شوند؛ از این رو پیش از شروع مراحل نصب، سوراخ کاری آن ها با استفاده مته صورت می گیرد. این قابلیت ها همگی به همراه داشتن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی سبب محبوبیت بیشتر ورق های شیروانی شده اند. با این وجود توجه داشته باشید، کیفیت، میزان مقاومت و قیمت ورق گالوانیزه اولیه است که تمامی مشخصات محصولات رنگی و شیروانی را از نظر سطح، رنگ پذیری، برشکاری و سوراخ کاری کیفیت تعیین می کند.
  3. نصب عایق سقفستفاده از مواد عایق در سقف سبب جلوگیری از اتلاف انرژی های سرمایشی و گرمایشی خواهد شد؛ در نتیجه هزینه این موارد کاهش می یابد. امروزه از مواد مختلفی برای عایق سقف استفاده می کنند که یکی از آن ها پشم سنگ می باشد. پشم سنگ دمای -30 تا 750 درجه سانتی گراد را به آسانی متحمل می شود.
  4. قرار دادن ورق ها روی شاه تیر :ابتدا از گوشه پایینی سقف اولین ورق را نصب می کنیم و سپس با توجه به هم پوشانی لبه ورق ها (10 سانتی متر) نصب دیگر ورق ها را ادامه می دهیم. اتصال شیت ها به سقف با استفاده از پیچ 1 و نیم اینچ و واشر امکان پذیر است. با کمک پیش گوشتی فلز را بر روی سقف سازه محکم می کنیم. دقت کنید پیچ ها بیش از حد محکم بسته نشوند.
  5. پیچ کردن لبه های ورق شیروانی:پس از نصب تمامی شیت ها با توجه به هم پوشانی لبه ها، قسمت های قرار گرفته بر روی هم را با استفاده از پیچ و واشر به سقف محکم می کنیم. هم پوشانی ورق ها با یک دیگر سبب ضد آب شدن سقف خواهد شد. برای آخرین پنل سقف ممکن است نیاز به بریدن شیت در طول باشد. برای این کار نیز می توان از اره استفاده کرد.
  6. قرار دادن درپوش میان دو ورقر نهایت همه این مراحل را برای طرف دیگر سقف انجام می دهیم. در قسمتی که دو پنل به هم می رسند باید از درپوش استفاده کنیم تا درزی باقی نماند. بهتر است درزهای موجود در سقف برای جلوگیری بیشتر از نفوذ آب باید با سیمان پوشیده شوند.

نکات مهم هنگام نصب ورق شیروانی

همان طور که اشاره شد استفاده از ورق شیروانی بیشتر برای پوشش سقف انواع ساختمان ها کاربرد دارد. البته در مواردی ممکن است از آن برای نما و طراحی داخلی نیز استفاده کنند. این فلزات به شرایط خاصی برای نگهداری احتیاج ندارند و در صورت نیاز به راحتی تعویض خواهند شد، اما در صورتی که نکات زیر را در زمان نصب آن ها رعایت نمایید:

  • ابتدا دقت داشته باشید پیش از نصب، اندازه گیری سقف را با دقت بالا انجام دهید تا با مشکل کمبود ورق مواجه نشوید. به طور مثال برای اطلاع از قیمت ورق رنگی هفت الماس با فرمینگ شیروانی، باید ابعاد اندازه دقیق سقف مورد نظر خود را به شرکت فروشنده اعلام نمایید و در صورت نیاز بیشتر از مقدار اندازه گیری شده، سفارش دهید.
  • میزان هم پوشانی لبه های ورق شیروانی را در نظر بگیرید. ورق های شیروانی باید تا میزان 10 سانتی متر بر روی یک دیگر قرار  بگیرند تا به این ترتیب از هدر رفتن انرژی های گرمایشی و سرمایشی در نظر گرفته شود.
  • بسته به منطقه سکونت، نوع ورق شیروانی متفاوت است. برای اطلاع از طرح مناسب برای هر منطقه با آب و هوای مختلف، با کارشناسان مجموعه آهن اینفو مشورت کنید.
  • در نهایت باید گفت در زمان نصب ورق شیروانی، اتصالات را به خوبی چک کرده و در درز میان دو ورق، حتماً از درپوش یا کلاهک استفاده کنید تا از ورود انرژی های مختلف به داخل جلوگیری شود.

حتما بخوانید:ورق گالوانیزه چیست

وسایل مورد نیاز برای نصب ورق های شیروانی

 ابزار مورد نیاز برای نصب سقف های شیروانی شامل موارد زیر می باشند:

  • پمتر
  • پاره عمودبر برقی
  • پاره دستی
  • پچکش
  • پدستکش
  • پعینک ایمنی
  • پورق گالوانیزه
  • پدریل، مته
  • پیچ و مهره
  • واشر

جمع بندی

این فلزات در واقع از ورق های گالوانیزه تولید می شوند؛ در نتیجه دارای مقاومت کافی در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی هستند و رنگ های مختلف و طرح های متنوع را به خود اختصاص می دهند. از جمله مشهورترین طرح های شیروانی می توان به فرم ذوزنقه ای، شادولاین، کرکره ای و سفالی اشاره کرد. محصولات گالوانیزه از لحاظ ویژگی های مثبت و مقاومت بالا بهترین انتخاب برای سقف های شیروانی هستند. مقاومت آن ها نیز تنها با قرار گرفتن پوشش روی بر سطح آن ها تا 70 سال تضمین می شود، حتی اگر روکش آن پس از مدتی از بین برود. وزن سبک، انواع طرح ها و ظاهر زیبا و تنوع رنگ همگی مواردی هستند که این فلز را به یک محصول مناسب و پر طرفدار تبدیل کرده اند.