ورق سینوسی رنگی یکی از پرکاربردترین طرح های ورق های گالوانیزه شیروانی شناخته می شود که با نام های دیگری نیز معرفی می گردد. در واقع وجود فرم های دایره ای شکل در عرض این محصول سبب نامگذاری آن به سینوسی شده است، اما نام دیگر آن ورق کرکره می باشد که به سبب دیده شدن فرم آن شبیه به کرکره است؛ به همین علت در اصطلاح بازار، به این محصول ورق کرکره سینوسی می گویند. استفاده از این شیت در اغلب سقف های منازل کاربرد دارد؛ زیرا این قطعات برای مناطقی مناسب هستند که در معرض بارش برف و باران قرار دارند. ورق های کرکره سینوسی به خصوص در پوشش دهی سقف های شیروانی، سبب هدایت قطرات باران و برف به سمت پایین خواهند شد و از تجمع آن ها بر سطح سقف جلوگیری می کنند. در ادامه به بررسی کامل تر مشخصات این فلزات فرم دار برای خرید پرداخته ایم.

جدول وزن ورق سینوسی

ورق های سینوسی نیز مانند تمامی ورق های فولادی دارای جدول وزن مخصوص به خود می باشند. این جدول بر اساس ابعاد رایج ورق های کرکره سینوسی طراحی شده است و برای هر کدام از این ابعاد، وزن های متفاوتی به دست خواهد آمد؛ از این رو در ادامه می توانید ابعاد دقیق محصولات سینوسی را از نظر عرض ورودی و مفید، طول، بازه ضخامتی و در نهایت وزن مشاهده نمایید:


مشخصات ورق سینوسی

ورق سینوسی گالوانیزه

از اصلی ترین مشخصات ورق سینوسی در ابتدا می توان به مقاومت این فلزات در برابر خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و اکسیداسیون اشاره کرد. استحکام در برابر حرارت و ثبات رنگ در مقابل نور خورشید نیز از دیگر ویژگی هایی است که سبب محبوبیت هر چه بیشتر شیت های سینوسی شده است. با این وجود می توان گفت نصب آسان و چفت شدن شیت ها بر روی یک دیگر نقش بسیار مهمی را در جلوگیری از هدر رفتن انرژی های گرمایشی و سرمایشی ایفا می کنند. در واقع علاوه بر این ویژگی ها، قیمت ورق رنگی نیز تأثیر به سزایی در نرخ محصولات فرمینگ کرکره سینوسی خواهد داشت؛ زیرا نیمی از مشخصات این فلزات برگرفته از شیت های رنگی با طیف متنوع رنگ هستند.

از مشخصات فنی ورق های سینوسی نیز می توان به ابعاد و اندازه آن ها اشاره کرد که کمی پیش تر در قالب جدول وزن نمایش داده شد. با این وجود عرض ورودی ورق های رنگی گالوانیزه به دستگاه فرمینگ کرکره، معمولاً 100 یا 125 سانتی متر می باشد که پس از خروج با عرض های 90 و 113 سانتی متر به مشتریان عرضه می شود. ارتفاع دنده آن 35 میلی متر و دیگر ابعاد آن مانند طول، رنگ و ضخامت بر اساس سفارش خریدار انجام می شود. همچنین بازه ضخامتی این محصول بین 4/0 تا 9/0 میلی متر می باشد.

حتما بخوانید:ورق رنگی چیست

مزایای ورق سینوسی رنگی

کاربردهای ورق کرکره ای سینوسی

ورق های کرکره ای مانند دیگر محصولات ساخته شده بر پایه فلز و غیر فلز (مانند ورق های شیروانی سفالی)، مزیت های زیادی را به خود اختصاص می دهند. این محصولات یکی از بهترین گزینه ها به جای ورق های سفالی و بتنی هستند؛ به دلیل این که مواد اولیه به کار رفته در آن ها ماهیتی ارزان داشته و هزینه تولید آن ها نسبت به سایر محصولات فرم دار مقرون به صرفه تر می باشد. با این حال همان طور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ شیت های فرم دار، قیمت ورق گالوانیزه است که به عنوان فلز پایه تولید آن ها به کار برده می شود.  این محصول با داشتن خواصی مانند مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی از اهمیت زیادی در بین سایر محصولات فولادی برخوردار می باشد.

از مزیت های دیگر شیت های سینوسی نیز می توان به رنگ آن ها اشاره کرد که سبب تثبیت پوشش روی و افزایش مقاومت و طول عمر آن خواهد شد. البته عرض آن ها پس از اعمال فرم های مختلف مانند کرکره ای و ذوزنقه ای کمتر می شود؛ به طور مثال عرض یک شیت 100 سانتی متری پس از قرارگیری در دستگاه رول فرمینگ، به یک ورق با عرض 80 سانتی متری تبدیل می شود.

وجود این ویژگی های مثبت باعث رواج و کاربرد گسترده این ورق در صنعت ساختمان سازی گردید. برای مثال کاربرد این محصول در ماشین کاری توجیح اقتصادی دارد؛ زیرا می توان اتلاف مواد اولیه را کم کرد. استفاده از این فرآیند خرید و کاربرد مقادیر خاصی از مواد اولیه را با خود به همراه دارد که باقی مانده آن را در مصارف دیگر می توان استفاده کرد.

مزیت های مهم و ابتدایی استفاده از ورق رنگی کرکره ای شامل مواردی مانند هزینه، دوام، انعطاف پذیری و مونتاژ سریع می باشد. هر شخصی می تواند با استفاده از این محصول سقفی محکم و با دوام برای ساختمان خود ایجاد کند. مزایای دیگر آن عبارت اند از کاهش هزینه ‌های مواد اولیه در تولید، ماندگاری، انعطاف ‌پذیری و تطبیق پذیری در طراحی، کاهش هزینه های بیمه، مونتاژ آسان و سریع، نیاز به تعمیر و نگهداری کم و افزایش بهره‌ وری انرژی اشاره داشت.

حتما بخوانید:ورق گالوانیزه چیست؟

کاربردهای ورق سینوسی رنگی

مزایای استفاده از ورق فلزی سینوسی

پوشش ورق سینوسی رنگی در استفاده برای نمای ساختمانی ساندویچی، یکی از کاربرد های مهم آن می باشد. این پوشش علاوه بر تأمین ویژگی زیبایی شناختی نمای ساختمان، کیفیت و ماندگاری آن را تضمین می کند. همچنین استفاده از آن برای پروفیل سقف سبب ایجاد قدرت باربری جداگانه و در نهایت سازگاری با زیر ساخت های سازه سقف خواهد شد. به طور کلی استفاده از ورق کرکره ای در سقف هایی که عنصر زیبایی شناختی در آن ها بیشتر مد نظر است، پیشنهاد می شود. از دیگر کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش سقف خانه‌ ها
  • سقف شیروانی
  • حصار دور زمین و محوطه
  • درب مغازه ها و پارکینگ ها
  • پارتیشن بندی فضاهای مختلف
  • سقف مکان های مختلف فرهنگی، تجاری و ... در مناطق معتدل و مرطوب
  • ساخت دیوار و سقف انبارها
  • پوشش سقف سوله‌ ها و خانه‌ های روستایی
  • ورق سینوسی رنگی بیشتر به صورت پروفیل نمای ساختمان ها و همچنین تأسیسات اقتصادی، ورزشی، تجاری، صنعتی و اداری نیز کاربرد دارد.

با این وجود همان گونه که اشاره شد استفاده از محصولات کرکره ای سینوسی، مزیت فوق العاده ای دارد که هزینه آن می باشد. فاکتورهای تعیین کننده میزان هزینه شامل زمان مورد نیاز برای چیدمان نقشه ها و مونتاژ طرح ساختمان می باشد. در واقع همین موضوع سبب کاربرد گسترده آن ها به خصوص در صنعت ساختمان شده است. با این وجود پیش از خرید این محصولات لازم است به نرخ مواد اولیه آن نیز توجه داشته باشید؛ زیرا یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر قیمت ورق سینوسی می باشند.

فرآیند تولید ورق سینوسی رنگی

همان گونه که اشاره شد، ورق های فرمینگ سینوسی کرکره ای از طریق عبور ورق های گالوانیزه رنگی از دستگاه فرمینگ تولید می شوند. فرآیند تولید این فلزات در ابتدا با ورق های گرم آغاز و تحت فرآیند اسیدشویی قرار گرفته تا لایه های اکسیدی سطح آن ها از بین رفته و ظاهری صیقلی پیدا کنند. سپس تحت فرآیند نورد سرد که در فشار بالا و دمای زیر تبلور انجام می گیرد، قرار گرفته تا علاوه بر کاهش ضخامت، استحکام کششی آن ها افزایش پیدا کرده و سطح ظاهری بسیار درخشانی را به دست آورند. (محصول نهایی ورق روغنی نامیده می شود)

در این میان می توان گفت مقاومت و کیفیت نهایی این محصولات تا حد زیادی وابسته به ورق های روغنی است که برای ساخت آن ها به کار برده می شوند. با این وجود می توان گفت اگر کیفیت و قیمت ورق روغنی که برای تولید این محصولات استفاده می شود، قابل قبول باشد؛ در نهایت سبب مقاومت مطلوب و افزایش طول عمر ورق شیروانی خواهد شد.  در مرحله بعدی ورق های سرد باید تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار بگیرند. در این فرآیند ابتدا سطح شیت ها به وسیله محلول های قلیایی به خوبی برس کاری شده و سپس با آب خالص و تمیز کاملاً شستشو داده می شود.

سپس شیت ها از حوضچه های مذاب حاوی فلز روی و در دمای 450 درجه سانتی گراد عبور کرده تا پوشش بر سطح و زیر آن ها قرار بگیرد. برای رنگ آمیزی این فلزات مجدداً مراحل آماده سازی که شامل چربی زدایی، شستشو و کروماته بود بر روی شیت ها انجام گرفته تا سطح آن ها برای اعمال لایه رنگ آماده شود. سپس ابتدایی ترین لایه از جنس اپوکسی یا پلی آستر با عنوان پرایمر بر سطح ورق به روش های مختلف اعمال می شود و از کوره پخت مخصوص عبور می کند.

در بخش بعدی لایه های رنگ اصلی از جنس های مختلف بر سطح شیت ها اعمال شده و برای خشک شدن از کوره های پخت عبور می کنند. شیت های رنگی گالوانیزه تولید شده نیز با عبور از دستگاه فرمینگ، طرح هایی دایره ای شکل و شبیه به کرکره در عرض آن ها ایجاد می شود و در نهایت ورق شیروانی گالوانیزه کرکره تولید می گردد.

حتما بخوانید:ورق شیروانی چیست

جمع بندی

در نهایت باید گفت استحکام و ماندگاری ورق های کرکره سینوسی سبب مقاومت آن در برابر عوامل جوی مانند بارش برف و باران و بادهای شدید، موریانه، رعد و برق و حتی آتش خواهد شد. استحکام در برابر آتش در آن ها به دلیل وجود مواد سازنده غیر احتراق می باشد. آن ها حتی قابلیت مقاومت در برابر گرد باد و زلزله را نیز دارند و این موضوع به مواد اولیه آن ها یعنی ورق های گالوانیزه رنگی باز می گردد که دارای پوشش روی و سایر پوشش های محافظ و رنگی هستند. امروزه ورق های شیروانی سینوسی از کاربردهای زیادی در صنایع به خصوص برای پوشش دهی سقف ها، سوله سازی و ... برخوردار می باشند؛ از این رو جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره های کارشناسان با تجربه آهن اینفو استفاده کنید تا در نهایت خرید مطمئن و قابل قبولی داشته باشید.