به طور کلی متداول ترین کاربرد ورق فلزی برای پروژه های ساخت و ساز تجاری و مسکونی می باشد. دوام این محصولات سبب شده که پس از گذشت یک قرن، همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. استفاده از این محصولات فقط محدود به سازه های بزرگ نمی باشد؛ بلکه برای موارد ویژه ای از جمله کابینت سازی، حصارکشی، ناودان، لوله، کابل های برق، سایبان، بالکن، چهارچوب ساختمانی، نرده، گردشگاه های صنعتی، نردبان، راه پله های اضطراری، مبلمان خیابان و همچنین تجهیزات زمین بازی کودکان و .. مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع فولاد در ساخت تجهیزات و کانال های HVAC(گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) به وفور یافت می شود.در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان سازی آشنا کنیم تا بهتر از خواص و به کار گیری های این محصول مطلع شوید.

نمای ساختمان

به دلیل این که روی فلزی همه کاره می باشد، امروزه محیطی بسیار رایج و فراوانی برای ساختمان های مدرن به حساب می آید. به طور کلی نمای فلزی از نظر دوام و استقامت جایگزین بسیار خوبی برای سایر مواد هستند؛ بنابراین جهت نمای ساختمان های مدرن، استفاده از ورق گالوانیزه و پروفیل های گالولنیزه امری مرسوم می باشد؛ زیرا فلز بادوامی است و در برابر آتش نیز مقاوم است، برای نمای ساختمان انتخابی پایدار و مناسب است.

این محصول با داشتن قابلیت بازیافت و بازسازی و مقاومت در برابر زنگ زدگی طول عمری در حدود 60-80 سال دارد. ورق های گالوانیزه به صورت رنگی نیز تولید می شوند که رنگ های رایج آن شامل مشکی، قهوه ای یا سفید است. البته در مواردی نیز رنگ بنفش نیز قابل مشاهده است. در بعضی موارد استفاده از گل خام ورق گالوانیزه نیز متداول است. جهت اطمینان از سفارش خود بهتر است راهنمای خرید ورق گالوانیزه را مطالعه فرمایید.

همچنین یکی از سیستم های سازه ای نوین ساختمانی که وزن کمی دارد، سازه قاب فولادی سبک یا LSF است. این سازه به علت داشتن وزن کم و قابلیت اجرای دیوار به صورت خشک، برای مناطق زلزله خیز به کار می آید. قاب فولادی سبک، یک سیستم سازه ای مستقل است. این سیستم برای پروژه های انبوه سازی، ساختمان های تجاری کوچک، ساختمان های دارای طبقات محدود، واحدهای صنعتی و سالن های ورزشی به کار می آید.

لازم به ذکر است سیستم قاب فولادی سبک را می توان با دیگر سیستم ها مثل سازه بتنی یا فولادی تلفیق نمود. همچنین برای بیشتر کردن تعداد طبقه ها می توان از سیستم مختلط استفاده نمود. برای ساخت و تولید مقاطع این قطعه ها از ورق های فولادی گالوانیزه با روش نورد یا پرس استفاده می شود و مقاطع در ابعاد گوناگون با ضخامت 6/0 تا 5/2 میلی متر ایجاد می شوند.

ویژگی های مهم ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان سازی 

شیت های گالوانیزه با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی که دارند، بسیار مورد توجه صنعت ساختمان ‌سازی قرار گرفته اند. از جمله مزیت هایی که سبب کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌ سازی می شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت:

ورق گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش متخلخل از روی بر سطح آن، به راحتی آب را جذب نمی‌ کند. این امر باعث می ‌شود که این فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین شرایط جغرافیایی مختلف مانند رطوبت و آب باران مقاومت ویژه ای داشته باشد.

ظاهر زیبا:

این محصولات علاوه بر عرضه با پوشش روی بر سطح خود، به صورت رنگی و فرم دار نیز ارائه می شوند. به طور مثال ورق گالوانیزه طرح سفال کاربرد ویژه ای در ساخت و ساز دارد و می تواند در طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده شود. همچنین داشتن رنگ های متنوع سبب هارمونی زیبایی در نما و داخل ساختمان خواهد شد. همچنین برای مطلعه بیشتر میتوانید مقاله معرفی کامل  ورق طرح سفال را مطالعه کنید.

ورق کرکره،به عنوان یکی از پرکاربردترین ورق ها برای ساخت سقف های گالوانیزه و شیروانی می باشد. این ورق‌ها از جنس فولاد گالوانیزه  ساخته می‌شوند و ضخامت آن ها معمولاً بین 0.4 تا 0.5 می باشد .شرکت ما به عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه خرید وفروش ورق کرکه انواع ورق های گالوانیزه و رنگی کرکره کارخانجات مخحتلف را برا مشتریان فراهم می کند که  قیمت ورق کرکره را می توانید به صورت روزانه بررسی کنید.

 قابلیت انعطاف پذیری:

ورق گالوانیزه به علت ماهیت فولادی آن، دارای قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی است. این امر سبب شده که از این محصولات در ساختمان ‌هایی که نیاز به انعطاف پذیری دارند، مانند سازه‌ های فضای باز، پل ‌ها و خودروها، استفاده شوند و عملکرد بهتری داشته باشند. 

مقاومت بالا در برابر حرارت:

فلزات گالوانیزه شده به علت دارا بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در خود، در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی دارند. این امر موجب استفاده از آن ها در موارد و ساختمان هایی که نیاز ویژه ای به مقاومت در برابر حرارت دارند، شده است. از جمله این موارد می توان به سوله‌ های صنعتی و استودیوها اشاره کرد و عملکرد مناسبی برای آن ها دارند.

در دسترس بودن آسان:

فولاد گالوانیزه به علت داشتن فرایند تولید آسان کاربرد ویژه ای در اکثر صنایع خصوصاً ساختمان سازی دارد. این امر سبب به صرفه تر بودن قیمت آن در مقایسه با دیگر محصولات فولادی از جمله فولاد ضد زنگ شده است. البته لازم به ذکر است قیمت ورق شیروانی از فولاد گالوانیزه به علت داشتن فرم های متفاوت و رنگ های متنوع بالاتر است. از دیگر مزیت های ورق های گالوانیزه می توان به مزایای اقتصادی و زیبست محیطی آن اشاره داشت.

استفاده در کانال های کولر

کانال‌های کولر، به عنوان بخشی اساسی از سیستم تهویه مطبوع، نقش مهمی در انتقال هوا و توزیع آن در ساختمان‌ها دارند. استفاده از مواد مناسب در ساخت کانال‌های کولر، از جمله ورق های گالوانیزه، می‌تواند به بهبود کارایی و عملکرد این سیستم‌ها کمک کند و باعث انتقال باد سرد با کمترین میزان از هدر رفت انرژی می شود.

استفاده در نرده و حفاظ

حال که با ویژگی های ورق های گالوانیزه و برخی از مهم ترین کاربرد های این فلزات در ساختمان سازی آشنا شدید، بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین مصارف ورق گالوانیزه در ساخت نرده و حفاظ ساختمان ها می باشد. همان طور که می دانید نرده و حفاظ در ساختمان های مختلف ویلایی و آپارتمانی همواره در معرض عواملی مانند باد، باران، برف و سایر عوامل اکسیدی و رطوبتی هستند؛ از این رو محصولی که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید از نظر مقاومت در برابر نیروهای مختلف کششی و فشاری، عوامل اکسیداسیون و زنگ زدگی و سطح ظاهری کیفیت مناسبی داشته باشد.

محصولات گالوانیزه نیز با داشتن تمامی این ویژگی ها انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت نرده های حفاظ تراس آپارتمان ها و حصار دور زمین به شمار می آید. البته باید گفت برای ساخت حصار دور زمین و محوطه از ورق های گالوانیزه در قالب شیت های شیروانی و فرمینگ که طرح های مختلفی دارند، استفاده می کنند. همچنین قابلیت جوش پذیری از دیگر ویژگی هایی است که سبب به کارگیری این فلزات در این کاربردها شده است.

میزان تأثیر گذاری قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت ساختمان     

صنعت ساختمان‌سازی، به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع جهان، با توجه به تعدادی از عوامل مختلف، از جمله قیمت و تأمین مواد اولیه، نرخ نگهداری و نظارت بر ساختمان، نیروی انسانی و دیگر موارد، به شدت تحت تأثیر قرار می‌ گیرد. در این میان، قیمت روز ورق روغنی به عنوان یکی از مواد اولیه ضروری در تولید فولاد گالوانیزه، به شدت بر پیش بینی قیمت ساختمان اثرگذار است.


همچنین این محصول به دلیل داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد، به عنوان یکی از مهم ترین مواد اولیه در ساختمان ‌سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این شیت ‌ها، با داشتن پوشش فلزی به صورت مستقیم مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، خط و خش و حتی آتش سوزی دارند. لازم به ذکر است داشتن مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و وزن، این محصولات را به عنوان یکی از انتخاب ‌های اصلی در ساخت سازهایی مانند پل، ساختمان ‌های بلند، صنعتی و ... تبدیل کرده است. اگر دقیق تر به این مسئله توجه کنیم به مؤثر بودن غیر مستقیم هزینه سایر شیت های فولادی مانند قیمت روز ورق اسیدشویی نیز پی می بریم.
به طور کلی یکی از موارد مهم در صنعت ساختمان سازی، نرخ ورق های گالوانیزه می باشد که خود نیز وابسته به دیگر موارد مانند قیمت روز ورق روغنی و ورق سیاه، اسیدشویی و... می باشد. به طور کلی فرایند نورد سرد سبب سرعت تولید بهتر، اما با مراحل بیشتری خواهد شد. در نهایت محصولات تولیدی این فرایند با کیفیت ظاهری زیبا و مقاومت بالایی می باشند. در بازار های ساختمان، ایستگاه های سوخت، سوله های صنعتی و دیگر موارد به علت نیاز به مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی، استفاده از شیت های گالوانیزه امری ضروری به شمار می رود.

تفاوت فولاد گالوانیزه و ورق استیل

به طور کلی مجموعه آهن اینفو همیشه سعی بر قرار دادن مطالب مفید از جمله تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه، روغنی و ... داشته است. ورق استیل از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی می باشد. فولاد گالوانیزه و استیل دو نوع از اصلی ترین محصولات فولادی می باشند.

شیت های استیل از ترکیب آهن، کروم و نیکل تشکیل شده اند و دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاصی می باشند. آن ها به علت داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، خط و خش و... کاربرد ویژه ای در صنعت ساختمان سازی دارند. این محصولات دارای پوشش غیر قابل تفکیکی از آلیاژ فلزی می باشند و از این رو به راحتی نگهداری و تمیز می شوند. از دیگر ویژگی این محصولات می توان به داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، ظاهر زیبا و قابلیت انعطاف پذیری اشاره کرد.

بر خلاف آن ورق گالوانیزه یک محصول فولادی است که طی فرایند گالوانیزاسیون به روش مستقیم آنتی کروزیون مقاومت دارد. به صورتی که آلیاژ فولادی در حوضچه های حاوی فلز روی و نیکل قرار گرفته و سپس به وسیله یک جریان الکتریکی، اتصال بین دو حوضچه برقرار می شود. یون‌ های روی یا زینک به سمت ورق فولادی حرکت می‌کنند و به آن می‌چسبند. این پوشش فلزی که به ورق فولادی متصل می‌ شود، به‌طور مستقیم مقاومت آن را در برابر آب، رطوبت، خوردگی، زنگ زدگی و خط و خش بیشتر می‌ کند.

جمع بندی

در این مطلب در مورد کاربرد آلیاژ گالوانیزه در صنعت ساختمان سازی اطلاعاتی را در اختیار خریداران عزیز قرار دادیم. با توجه به تفاوت ‌های بین شیت های استیل و گالوانیزه، متخصصان ساختمان ‌سازی باید در انتخاب و استفاده از آن ‌ها دقت کنند. در صورتی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی محیطی با شرایط سخت قرار دارید، بهتر است از ورق استیل استفاده کنید. اگر هدف شما قابلیت نصب آسان و سریع، قابلیت بازیافت، داشتن توجیح اقتصادی و طول عمر بالا است، بهتر است که از ورق گالوانیزه استفاده کنید. همچنین، در انتخاب ورق مناسب برای ساختمان، باید به شرایط محیطی، نوع سازه، شرایط نگهداری و نظارت بر آن‌ها و هزینه‌ های مربوط به آن‌ها توجه کنید.