به صورت کلی پروفیل یکی از مهم ترین مقاطع ساختمانی می باشد که کاربرد به سزایی را در این صنعت به خود اختصاص می دهد. حال یکی از انواع پروفیل با سطح مقطع باز، با نام C شناخته می شود و در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد و شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی C دارد. این پروفیل از طریق پیچ های متعدد به نبشی ها یا ورق های عرشه در سقف متصل شده تا به این ترتیب به قاب سازه ساختمان متصل شود. البته استفاده از پروفیل سی در سازه های متوسط می باشد.

پروفیل C از طریق ورق های فولادی مانند سیاه، گالوانیزه و روغنی تولید و عرضه می شود که در نهایت هر محصول سبب ایجاد خواص متفاوتی در آن خواهد شد؛ زیرا ورق های فولادی ابتدا از طریق فرآیندهای نورد گرم و سرد تولید شده و بر اساس استانداردها و عناصری که برای ساخت آن ها استفاده می شود، خواص و کاربردهای متفاوتی را به خود اختصاص می دهند. یکی از اصلی ترین استفاده از این فلزات، ساخت پروفیل های مختلف باز و بسته است که از اصلی ترین آن ها می توان به تیرچه سی پرلین یا پروفیل پرلین سی (C) اشاره کرد.

مشخصات پروفیل C

از مشخصات مکانیکی پروفیل C می توان بسته به ورق فولادی مورد استفاده به مقاومت در برابر حرارت، خوردگی، ضربه، پیچش و مستحکم سازی سازه اشاره داشت. به طور مثال اگر از ورق گالوانیزه در ساخت این قطعه استفاده شود، سی پرلین نهایی مقاومت بالایی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی به خود اختصاص می دهد. در صورتی که اگر ورق سیاه در ساخت آن به کار رود، سبب استحکام سازه به خصوص در برابر ضربه و فشار و همچنین بارهای وارده خواهد شد.

پروفیل های سی از دو لبه در رو تشکیل شده اند که به آن ها فلنج نیز گفته می شود. در واقع فلنج ها یک سری حلقه های مدور آهنی هستند که در جهت افزایش استحکام قطعه به کار می روند. در ادامه مشخصات پروفیل سی در قالب جدول برای شما آورده شده اند:

عکس جدول مشخصات

ابعاد پروفیل C

از جمله مشخصات فنی پروفیل C نیز می توان به ابعاد نهایی و نحوه عرضه آن اشاره داشت. از این رو می توان گفت این پروفیل ها در شاخه های 6 متری عرضه شده و قطر آن ها نیز در چند دسته 2، 5/2 و 3 میلی متری قرار می گیرد. ارتفاع این محصول نیز بین 160 الی 240 میلی متر می باشد. از سوی دیگر ارتفاع و ضخامت هایی که برای پروفیل سی به کار برده می شوند، بسته به پروژه و تولیدکننده متفاوت می باشد؛ زیرا پروفیل C تنوع بالایی از نظر سایز و وزن دارد. در ادامه ابعاد مختلف این محصول در قالب جدول برای شما آورده شده اند:

عکس جدول ابعاد

فرآیند تولید پروفیل C

تولید پروفیل سی C بسته به مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آن متفاوت است. به طور مثال برای تولید ورق سیاه فرآیند نورد گرم و برای تولید ورق روغنی از نورد سرد استفاده می شود. هر کدام از این فلزات با توجه به روش تولید خواص و ویژگی هایی دارند که سبب تمایز آن ها از یک دیگر شده است. پروفیل های گالوانیزه در این بین نیز ممکن است ابتدا با استفاده از ورق سیاه و روغنی ساخته شوند و سپس در روش های گالوانیزه سرد و گرم به پروفیل C گالوانیزه با قابلیت استحکام در برابر خوردگی و زنگ زدگی تبدیل شوند.

با این وجود پس از آماده سازی مواد اولیه برای ساخت پروفیل C از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به صورت مستقیم استفاده می کنند. در این دستگاه ها یک سری بخش ها وجود دارد که شامل فرمینگ اولیه، تغذیه نوار، قسمت برش یا گیوتین، جوش سر و ته نوار پروفیل، انباره و خمکاری نهایی، جوش دو لبه پروفیل سی، براده برداری، خنک سازی، برش یا راه، سایزینگ با 4 تا 12 دروازه، شتاب دهنده و میز تخلیه می باشند. اکثر دستگاه های ساخت پروفیل سی از این بخش ها تشکیل شده اند، اما در صورتی که بخش هایی در یک سری از آن ها وجود نداشته باشد، عملکرد آن ها یکی بوده و روش سرد برای ساخت پروفیل C استفاده می شود.

انواع پروفیل C

پروفیل C در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد و مانند سایر محصولات مشابه دارای انواع مختلفی می باشد که تمامی آن ها بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی به خود اختصاص می دهند. در واقع انواع پرلین سی به شکل مقاطع افقی، میله و تیر فولادی بوده که هر کدام کاربردهای خاص خود را در ساختمان دارند. به طور معمول ممکن است از پروفیل های سی استیل نیز استفاده شود. با این وجود طبقه بندی C پرلین بنا بر جنس ماده اولیه، مشخصات ظاهری و کاربرد انجام می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

بر اساس ظاهر

 پروفیل سی بر اساس شکل ظاهری را می توان به سه دسته اصلی زیر مرتبط کرد:

·         پروفیل سی پرلین

·         پروفیل زد پرلین

·         پروفیل پرلین سیگما

بر اساس جنس

·         پروفیل سی گالوانیزه

·         پروفیل سی سیاه

·         پروفیل سی استیل

·         پروفیل سی روغنی

مزایای استفاده  از پروفیل C

در واقع رایج بودن استفاده از پروفیل C و انواع آن به سبب مزیت هایی است که این مقطع به خود اختصاص می دهد. از مهم ترین مزایای به کارگیری این محصول می توان به قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست اشاره داشت که امروزه در کشور ما از جمله دغدغه های مهم تولیدکنندگان به شمار می آید. سایر مزایای آن نیز شامل موارد زیر هستند:

·         دارا بودن قابلیت به کارگیری در ساخت و سازهای فلزی به خصوص در نقاط جغرافیایی زلزله خیز

·         داشتن صرفه اقتصادی

·         عدم شکنندگی

·         غیر قابل ترک و در نتیجه استفاده در سقف، ستون و دیوار سازه ها

·         مقاومت در برابر ضربه و فشارهای بالا

·         استحکام در برابر حرارت، اکسیداسیون، خوردگی و زنگ زدگی

·         وزن سبک و در نتیجه کمتر شدن وزن سازه

·         افزایش استحکام سازه

·         قابلیت استفاده از سقف سوله و شیروانی به سبب داشتن لبه در پرلین ها

کاربرد پروفیل C

پروفیل C یا تیرچه سی پرلین یکی از رایج ترین انواع پروفیل های باز شناخته شده و بیشتر در صنعت ساختمان سازی به کار برده می شود. ساخت انواع کرکره، سقف های شیروانی، سوله سازی، متصل سازی ستون ها نیز از اصلی ترین کاربردهای این محصول به شمار می آیند. با این وجود کاربردهای دیگری را نیز به خود اختصاص می دهد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

·         از پروفیل سی در ستون ساختمان، تیر و سقف برای مستحکم تر کردن سازه استفاده می شود؛ به طوری که به وسیله پروفیل سی به خصوص در پوشش دهی دیوارهای سازه، مقاومت آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

·         جنس و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این پروفیل سبب شده تا از آن برای مقاوم تر کردن سقف شیب دار کارگاه ها، کارخانجات کوچک و سوله های صنعتی استفاده کنند.

·         ساخت دیوارهای غیر باربر نیز یکی دیگر از کاربردهای پرلین سی می باشد؛ زیرا این دیوارها وزن بیشتری را نسبت به سایر دیوارها تحمل می کنند.

·         استفاده از ساخت قطعات خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، گاردریل و ... نیز از سایر کاربردهای پروفیل C می باشد.

استاندارد پروفیل C

استاندارد تولید پروفیل C تا حد زیادی به مواد اولیه آن بر می گردد. با این وجود از جمله استانداردهای رایج برای تولید این محصول می توان به سه استاندارد اروپایی EN10346، EN10025، DIN17100 اشاره داشت. همچنین اگر استاندارد مورد استفاده ملی باشد، می توان استاندارد های IS 10748 درجه 2 و IS 1079 را نام برد. جدول استاندارد این محصول در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد:

عکس جدول استاندارد پروفیل C

جدول وزن پروفیل C

همان طور که می دانید وزن مقاطع فولادی بر اساس یک سری پارامترهای ثابت مانند ضخامت، ارتفاع و طول و نوع ساختار محاسبه می گردد. از این رو می توان گفت پروفیل C نیز بر اساس ابعاد و اندازه هایی که دارد، وزن های به خصوصی را به خود اختصاص می دهد. در ادامه جدول وزن این محصول برای شما آورده شده است، اما پیش از مراجعه به آن بهتر است بدانید وزن پرلین سی به طور معمول بین 23 تا 55 کیلوگرم قرار دارد.

عکس جدول وزن پروفیل C

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل C

قیمت پروفیل C به سبب رواج زیادی که در صنعت ساختمان سازی دارد، برای پیمانکاران اهمیت زیادی دارد. با این وجود می توان یک سری عوامل همواره بر نرخ این محصول فولادی اثرگذار هستند. در ادامه به شرح اختصاری هر کدام می پردازیم:

قیمت دلار: بهتر است بدانید ماده اولیه برای تولید تمامی مقاطع طویل، منحنی و تخت فولادی، شمش یا اسلب می باشند که تحت فرآیندهای نورد گرم و سرد به ورق و سپس به پروفیل تبدیل می شوند. از این رو قیمت آن ها بر اساس صادرات و واردات بنا بر نرخ دلار محاسبه می گردد.

عرضه و تقاضا: هر چه میزان تقاضا برای پروفیل C بیشتر باشد، طبیعتاً با کمبود یک سری از ابعاد و در نتیجه افزایش قیمت مواجه هستیم.

جنس یا ماده اولیه: بسته به این که تیرچه پرلین سی از ورق سیاه، استیل، روغنی یا گالوانیزه ساخته شود، خواص و در نتیجه قیمت و کاربرد متفاوتی را به خود اختصاص می دهد.

روش تولید: نوع دستگاه مورد استفاده برای ساخت این محصول تعیین کننده کیفیت و نرخ نهایی آن می باشد.

ضخامت و وزن: پروفیل سی به سبب تنوع زیادی که در ابعاد، ضخامت و وزن دارد، کاربردهای بسیاری دارد؛ از این رو قیمت آن به صورت کیلویی اعلام شده و در نتیجه بر اساس وزن در نهایت به مشتری اعلام می گردد.

جمع بندی

در نهایت باید گفت پروفیل سی یا تیرچه سی پرلین یکی از رایج ترین انواع پروفیل باز شناخته شده که دارای انواع مختلفی از نظر سطح ظاهری، جنس و کاربرد می باشد. از جمله ویژگی های این محصول بسته به این که از چه جنسی باشد، می توان به مقاومت در برابر خوردگی، حرارت، اکسیداسیون، ضربه و فشار اشاره داشت. پروفیل C مزایای فراوانی داشته که از مهم ترین آن ها می توان به وزن سبک و در نتیجه کاهش وزن سازه اشاره داشت. آهن اینفو یکی از تولیدکنندگان پروفیل C می باشد که این محصول را تحت استانداردهای روز اروپا با بالاترین کیفیت سطح و ساختار تولید می کند. از این رو پیشنهاد می شود برای تعیین قیمت و خرید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.