پروفیل گالوانیزه یک مقطع فولادی بسته یا باز U شکل فلزی بوده که از جنس ورق گالوانیزه می باشد. این محصول به نام قوطی نیز شناخته شده و در تمام طول خود از سطح مقطعی با عرض یکنواخت تشکیل شده است. همچنین ممکن است پروفیل ها با ورق گالوانیزه یا پوشش گالوانیزه پوشانده شوند تا در این صورت یک فرآیند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی انجام شود. پوشش گالوانیزه نیز تا حد زیادی از فلز روی تشکیل شده که از محصول در برابر عوامل خوردگی، زنگ زدگی، حرارت، رطوبت و آب حفاظت می نماید. لازم به ذکر است به این عملیات روی اندود کردن فلز نیز می گویند.

از سوی دیگر پروفیل گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل به شمار می آید؛ زیرا از آن می توان در محیط هایی استفاده کرد که در معرض خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و آب قرار دارند. از این رو در ادامه به بررسی تاریخچه این محصول، مشخصات، کاربردها و انواع آن می پردازیم.

تاریخچه پروفیل گالوانیزه

جالب است بدانید فرآیند گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن آهن فولاد به حدود 300 سال پیش بر می گردد و قدمتی طولانی را به خود اختصاص داده است؛ به همین علت طرفداران زیادی دارد. از سوی دیگر گالوانیزه گرم از 150 سال پیش تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین اولین کارخانه ای که به تولید پروفیل های گالوانیزه به شکل باز و بسته پرداخت، به سال 1850 و کشور بریتانیا بر می گردد که پس از تأسیس و گسترش تکنولوژی در آن، سایر تولیدکنندگان نیز به راه اندازی کارخانجات جدیدتر پرداختند. در واقع قدمت گالوانیزاسیون سبب شده تا امروزه تمامی محصولات تخت و پروفیل های از این دسته برای مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

مشخصات پروفیل گالوانیزه

همان طور که اشاره شد، پروفیل های گالوانیزه از طریق فرآیندهای نورد گرم یا سرد (غوطه وری گرم و الکتروگالوانیزه) تولید می شوند؛ از این رو میزان غلظت و ضخامت پوشش روی بر روی آن ها است که تعیین کننده میزان مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. به همین سبب قیمت پروفیل تا حد زیادی بسته به فرآیند تولید، جنس محصول و ویژگی های آن وابسته است. از سایر ویژگی های پروفیل های قوطی یا U شکل گالوانیزه نیز می توان به استحکام در برابر حرارت، عوامل طبیعی و اکسیداسیون اشاره داشت.

در واقع به همین سبب از این قطعات برای مصارف ساختمانی و درب و پنجره هایی استفاده می شود که در معرض آب و هوای خاص و رطوبت ممکن است دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند. از مشخصات فنی پروفیل های گالوانیزه نیز می توان به موارد و محدوده ابعادی آن اشاره داشت که در قالب جدول برای شما قرار داده شده است.

البته پیش از مراجعه به آن ها بهتر است بدانید از میان این ابعاد هر پیمانکار یا مهندس سازه باید با توجه به نوع پروژه ابعاد خاصی را سفارش دهد. همچنین نوع محیط در این موضوع تأثیر به سزایی داشته؛ به طوری که از پروفیل گالوانیزه نباید در محیط هایی با رطوبت بیش از حد استفاده کرد.

عکس جدول مشخصات

انواع پروفیل گالوانیزه

بهتر است بدانید پروفیل های گالوانیزه دارای انواع مختلفی هستند که ویژگی ها و کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است. در واقع این پروفیل ها بر اساس وزن یا در اصل سبک یا سنگین بودن تقسیم بندی می گردند و هر کدام همان طور که در بخش مشخصات اشاره کردیم، دارای ابعاد و وزن مخصوصی هستند.

سطح ظاهری این قطعات نیز بیشتر مربعی و مستطیلی می باشد. با وجود تمام این توضیحات بهتر است بدانید قیمت پروفیل U به سبب انواع مختلفی که دارد، برای مصرف کنندگان و ساختمان سازان بسیار حائز اهمیت است. انواع پروفیل گالوانیزه نیز شامل چهار دسته اصلی سنگین، سبک، صنعتی و کشاورزی می شوند. در ادامه به بررسی انواع پروفیل گالوانیزه از نظر کاربرد و مدل پرداخته ایم که هر کدام بسته به مشخصات فنی و مکانیکی که به خود اختصاص می دهند، کاربردهای متفاوتی دارند.

از نظر کاربرد

همانطور که اشاره شد، پروفیل های گالوانیزه قوطی یا U شکل از نظر وزن و کاربرد در دسته های متفاوتی قرار می گیرند. اما دسته بندی اصلی آن ها به شرح زیر می باشد و تمامی مدل هایی که در ادامه ذکر می کنیم، در این چهار دسته جایگذاری می شوند:

  1. پروفیل های سبک گالوانیزه
  2. پروفیل های سنگین گالوانیزه
  3. پروفیل صنعتی گالوانیزه
  4. پروفیل کشاورزی گالوانیزه

از نظر مدل

پروفیل های گالوانیزه ای که با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک ساخته می شوند، شامل موارد زیر می باشند:

  • U100
  • U48
  • U70
  • UH36
  • C50
  • C70
  • C100
  • L25
  • F47

فرآیند تولید پروفیل گالوانیزه

به صورت کلی تولید پروفیل گالوانیزه می تواند به دو روشی که در ادامه شرح می دهیم، انجام شود. با این وجود لازم است بدانید برخی از کارخانجات و کارگاه های تولیدی، پروفیل بسته یا U شکل تولید شده را پس از به پایان رسیدن فرآیند، در حوضچه های مذاب روی غوطه ور می کنند تا گالوانیزاسیون انجام گیرد. سایر تولیدکنندگان نیز از ورق گالوانیزه پروفیل مد نظر را تولید می کنند. در ادامه به شرح دو روش اصلی گرم و سرد برای تولید پروفیل گالوانیزه می پردازیم:

به روش سرد

گالوانیزاسیون به روش سرد یا الکتروگالوانیزه بر پایه فرآیند الکترولیز قرار می گیرد. در این روش پروفیل گالوانیزه تولیدی با استفاده از محلول روی، نمک و ... پوشش دهی می شوند. این محلول هم می تواند بر روی پروفیل اسپری شود و هم با قلمو بر روی آن اعمال گردد. در واقع ضخامت، مقاومت و کاربرد پروفیل سرد با گرم کاملا متفاوت می باشد.

ضخامت پوشش روی بر روی این محصول کمتر و قابل کنترل تر می باشد و از طرفی دیگر سطح پروفیل گالوانیزه سرد براق تر و درخشان تر می باشد. به همین سبب می توان از آن در مصارفی استفاده کرد که در معرض دید هستند. قیمت پروفیل گالوانیزه نیز به روش سرد مقرون به صرفه تر می باشد؛ زیرا همان طور که اشاره شد، ضخامت پوشش در این روش کمتر بوده و سرعت کمتری را برای تولید نیاز دارد.

به روش گرم

رایج ترین روش برای تولید پروفیل های گالوانیزه غوطه وری گرم می باشد. در این روش پروفیل از نوع یو یا قوطی در یک سری حوضچه مذاب با دمای حدودی 450 درجه سانتی گراد غوطه ور می شود. این حوضچه ها شامل مواد مذاب روی هستند که بر روی سطح و زیر محصول اعمال می شوند و سبب استحکام آن در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی خواهند شد.

یکی از مهم ترین نکات برای انجام این فرآیند به پروفیل پایه بر می گردد که باید از سطوح هیدروژن بالایی برخوردار باشد. همچنین مقاومت آن باید کمتر از 1000 مگاپیکسل در نظر گرفته شود. گالوانیزه گرم در مقایسه با سرد، مقاومت بیشتری را برای پروفیل نهایی ایجاد کرده و رنگ تیره تری را برای آن به وجود می آورد، اما در عوض طول عمر بیشتری را به آن اختصاص می دهد.

کاربرد پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه به سبب داشتن تنوع ابعادی، مدل و روش تولید، کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهد. هر کدام از مدل های این محصول، کاربرد اختصاصی دارند، اما در ادامه به بررسی اصلی ترین کاربردهای پروفیل های بسته یا باز گالوانیزه پرداخته ایم:

  • پل سازی، سد سازی و راه سازی
  • ساخت تجهیزات جاده ای مانند گاردریل
  • کاهش وزن سازه
  • ساخت درب و پنجره های ساختمان برای افزایش استحکام
  • تولید سقف های کاذب
  • دیوار های سبک ساختمانی و پارتیشن ها
  • مبلمان سازی
  • درب و پنجره های UPVC
  • به کارگیری در دکوراسیون داخلی
  • تولید قطعات لوازم خانگی
  • قطعه های ظریف فلزی در صنایع پزشکی و دندان پزشکی
  • قاب سیستم های تهویه هوا

جمع بندی

در نهایت نیز باید گفت پروفیل گالوانیزه هم در نوع بسته یا قوطی و هم در انواع U، C ، L، F و ... تولید و عرضه می گردد. این محصول به سبب تولید از طریق ورق گالوانیزه دارای استحکام قابل توجهی در برابر عوامل محیطی تهدید کننده فولاد از جمله خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون و رطوبت می باشد. رنگ این محصول با توجه به این که از روش گالوانیزه سرد یا گرم تولید می شود، متفاوت بوده و این موضوع در میزان مقاومت، سطح ظاهری و طول عمر آن نیز تأثیر به سزایی دارد.

عمده کاربرد این فلزات در صنعت ساختمان سازی برای قطعات سازه و سبک سازی آن می باشد. از این رو می توان گفت برای خرید پروفیل های گالوانیزه در هر نوعی ابتدا کاربرد نهایی خود را مشخص کرده و سپس با کارشناسان مراکز فروش معتبر در این زمینه تماس حاصل نمایید.