همانطور که می دانید امروزه ورق های روغنی از محبوبیت بسیار زیادی در صنایع مختلف برخوردار می باشند و این موضوع به دلیل خواص و ظاهر زیبا این فلزات اتفاق می افتد. در کشور ما سه کارخانه تولیدکننده ورق روغنی را با انواع گریدها و کیفیت سطح ها عرضه می کنند، اما جالب است بدانید بازار آهن آلات شامل ورق های روغنی درجه 1 و 2 می باشد که با یک دیگر تفاوت های زیادی دارند.

این محصولات پس از قرارگیری در معرض یک سری عوامل دچار آسیب های سطحی و درونی می شوند، اما در برخی مواقع نیز در صورتی که پیش از فرا رسیدن تاریخ انقضا مورد استفاده قرار نگرفته باشند، دچار زنگ زدگی و عیوب دیگری نیز می گردند. همچنین بهتر است بدانید انبارداری و نحوه نگهداری ورق های فولادی از فرآیند تولید آن ها بسیار مهم تر می باشد.

  1. زمان تولید:از این رو باید گفت اصلی ترین تفاوت ورق روغنی درجه 1 و 2 در زمان تولید این فلزات می باشد. بهتر است بدانید ورق روغنی پس از تولید تا حداکثر 18 ماه آن هم بسته به گرید نهایی، تاریخ انقضا دارند و در صورتی که تا پیش از این تاریخ مورد استفاده قرار نگیرند، خواص اولیه خود را از دست می دهند. تاریخ انقضا ورق های روغنی درجه 2 به اتمام رسیده است و از نظر ظاهری نیز قابل تشخیص هستند.
  2. ظاهر:ظاهر شیت های روغنی درجه 2 در بسیاری از موارد دچار برآمدگی، زنگ زدگی، از بین رفتن پوشش و درخشندگی سطحی شده است؛ در صورتی که شیت های درجه 1 دارای سطحی بسیار صیقلی و یکنواخت و رنگ روشن یکنواخت هستند.
  3. قابلیت کشش:یکی دیگر از تفاوت های این دو محصول در زمان انجام فرآیندهای مختلف و تولید سایر قطعات می باشد. ورق های روغنی درجه 2 به راحتی دچار پارگی و شکست شده و قابلیت تحمل کشش های عمیق را ندارند؛ در صورتی که ورق های روغنی درجه 1، اگر با گرید متناسب با آن کاربری خریداری شوند، قابلیت تحمل و کشش در سطح خود را دارا می باشند.
  4. استحکام:ورق های روغنی در حالت درجه 1 باید استحکام متناسبی در برابر خوردگی، اکسیداسیون و ضربه و فشار باشند، اما محصولات درجه 2 این خواص را به شکل استاندارد نداشته و ممکن است به راحتی در معرض این موارد دچار آسیب های سطحی و ساختاری گردند.
  5. هاله ها:همچنین از دیگر عیوب سطحی شیت های روغنی درجه 2 می توان به وجود کندگی یا هاله های بازپخت در سطح اشاره داشت. این هاله ها به صورت نیم دایره بر سطح شیت های درجه 2 به وجود می آیند؛ به همین علت برای خرید این محصولات، اگر سطح ظاهری برای شما مورد اهمیت واقع باشد، باید دقت داشته باشید تا ورق های درجه 1 روغنی را خریداری نمایید.
  6. تناسب وزن :و در نهایت می توان به تناسب گرید با وزن و خواص ورق روغنی اشاره داشت که در شیت های درجه 1 کاملاً استاندارد می باشد، اما در مورد شیت های درجه 2، تناسبی میان خواص و گرید محصول وجود نداشته و همین موضوع سبب تغییر کاربری نهایی این فلزات نیز خواهد شد.