شرکت فولاد مبارکه اصفهان با داشتن تعهد نسبت به نیازهای مشتریان و محصولات جدید، بسیاری از گریدهای جدید را با شناسایی بهتر صنایع مختلفی مانند خودروسازی، لوله سازی و ... از سال 1401 تا به امسال تولید کرده است. این گریدها شامل قطعات تختال، نورد گرم، نورد سرد و محصولات پوشش دار می باشند.

تولید فولادهای آلیاژی با کاربردهای خاص و ایجاد تنوع در سبد محصولات یکی از اهداف مهمی است که شرکت فولاد مبارکه هم برای حفظ جایگاه ویژه خود در بین برترین تولید کنندگان فوالد منطقه غرب و جنوب غرب آسیا، حرکت به سوی جهانی شدن و بی نیازی صنعت داخلی کشور از گریدهای خاص به منظور توسعه بیشتر صنایع داخلی میبایست با جدیت دنبال کند. این موضوع سبب شده است تختال های فولاد الکتریکی ترانس  و دو گرید فوالد زنگ نزن سری 400  فریتی  و سری 300 آستینیتی برای اولین بار در کشور و در کارخانه فولاد مبارکه با موفقیت انجام شود.

گرید X52MS

بهتر است بدانید یکی از دغدغه های فعالیت کنندگان صنعت پتروشیمی، ساخت لوله هایی است که با محیط های ترش و گازهای سمی ترش و شیرین سازگاری داشته باشند؛ از این رو گرید X52MS تحت استاندارد لوله های API برای انتقال نفت و گاز از میدان ها تا پالایشگاه ها توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان ساخته شد.

همچنین باید گفت این محدوده ها با یک سری گاز خورنده با نام S2H همراه می باشد. از این رو گرید X52MS با خاصیت مقاومت در برابر خوردگی همراه بوده و همین موضوع سبب شده تا از آن برای ساخت لوله های انتقال این میادین استفاده کنند. جالب است بدانید این گرید نو فولاد مبارکه یکی از چالشی ترین آلیاژهای تولیدی این مجموعه بوده و تحت تست های بسیار سخت و بر اساس استانداردها و اسپک ها قرار گرفته است. برای گذراندن این آزمایش ها، آلیاژ X52MS از تمیزی و یکنواختی ترکیبات شیمیایی بالایی برخوردار شده است.شما عزیزان برای اطلاع از قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان و جزئیات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش در ارتباط باشد.

APIX56

همان طور که می دانید طرح تهیه و منتقل کردن آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و همچنین استان اصفهان از چند سال پیش تا الان در حال اجرا بوده و در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند. این طرح توسعه در جهت انتقال به استان هایی صورت می گیرد که دارای کمبود آب بوده یا آب مورد نیاز خود را از شهرهای دیگری مانند اصفهان تأمین می کنند. در این طرح از تأسیسات آب شیرین کن (تصفیه آب)، خطوط لوله های انتقال آب، ایستگاه های پمپاژ و نیروگاه های برق استفاده می شود. لازم به ذکر است حدود 3/8 میلیارد متر مکعب آب دریای عمان و خلیج فارس در این طرح توسعه برنامه ریزی شده است که حدود 7/2 میلیارد متر مکعب آن شیرین می گردد.

حال با توجه به ضرورت اجرای این طرح، شرکت فولاد مبارکه اصفهان یک گرید فولادی خاص را در جهت ساخت لوله های انتقال مناسب برای آب های خلیج فارس به همراه استحکام مناسب در حدود 65 KSI تولید کرده است. کلاف گرم با گرید API X56 با ضخامت های مختلف تولید شده و در ساخت این لوله ها قرار گرفته است.

گرید M450-50K

این فولاد در دسته کلاف های سرد فولاد مبارکه قرار می گیرد و با نام اختصاری M450-50K در جهت تولید فولادهای الکتریکی غیر جهت دار به کار گرفته می شود. همان طور که می دانید کلاف های سرد با داشتن استحکام قابل کنترل، انعطاف پذیری و سطح درخشان و زیبا، در بسیاری از قطعات صنایع مختلف به کار برده می شوند، اما گرید آلیاژی سرد M450-50K به طور اختصاصی در ساخت موتورهای الکتریکی و ژنراتورها استفاده می گردد. همچنین باید گفت این گرید به صورت نیمه آماده، با تلفات KG/W4.5 و با ضخامت 5/0 میلی متر برای اولین بار در کشور توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولیدکنندگان ورق های گرم، سرد، پوشش دار، ضد زنگ و ... ساخته شده است.

لازم به ذکر است فولادهای الکتریکی با مقادیری از عنصر سیلیسیم در کنار مقادیر بسیار پایین کربن و گوگرد اولین گریدهای آلیاژی خاص تولید شده در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه می باشند. مهم ترین چالش تولید این نوع فولادها دسترسی به مقادیر بسیار پایین کربن و گوگرد در عین داشتن 8/1 درصد سیلیسیم می باشد که با طراحی یک روند مناسب توسط کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم با تجهیزات موجود استانداردهای آنالیزی مورد نیاز این گرید تأمین و گرید مذکور تولید شد.

گرید Silicon

گرید silicon نیز یکی از آلیاژهای مهم فولاد مبارکه می باشد که در ساخت فولادهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما باید گفت این آلیاژ بر خلاف m450-k50 در دسته ورق های گرم قرار دارد. امروزه فولادهای الکتریکی یکی از مهم ترین آلیاژهای فولادی دنیا به شمار می آیند و با مزیت های زیادی همراه می باشند. استفاده از گرید silicon Grades  در ساخت این فولادها سبب کاهش مصرف انرژی، افزایش راندمان تجهیزات الکتریکی، افزایش طول عمر تجهیز، صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از افزایش دمای تجهیز و اتلاف انرژی شده است.

با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه بازار داخلی و نیاز صنایع و همچنین قابلیت های خطوط تولید بنا بر تولید گریدهای سیلیکونی غیر جهت دار این گرید ها با سیلیسیم تا 1/3 درصد ساخته شده اند. همچنین این فولادها قابلیت انجام عملیات نورد سرد را داشته و دارای خاصیت پاسخ به خواص فولادهایی با گرید الکتریکی M470 تحت استاندارد 404IEC 8-4 می باشند. لازم به ذکر است گرید Silicon یکی از آینده دار ترین فولاد ها شناخته شده است.

گرید  340YC

یکی دیگر از گریدهایی که در دسته کلاف های گرم اسیدشویی و سرد قرار می گیرد، 340yc می باشد. طراحی و تولید این گرید برای شرکت خودروسازی سایپا در فولاد مبارکه انجام گرفته است. محصول مذکور طی پروژه مشترک با این شرکت خودروسازی جهت بومی سازی ورق بدنه پلتفرم شاهین و براساس استاندارد شرکت POSCO  تولید شد که در زمره ورق های HSLA  قرار می گیرد. ورق سرد این گرید با ضخامت 1 میلی متر مطابق با استاندارد شرکت پوسکو تولید شده است. بهتر است بدانید امروزه استفاده از فولادهای آلیاژی با گرید و خواص مناسب در شرکت های خودروسازی سبب بهینه شدن هزینه های تولید، کاهش نسبی قیمت تمام شده خودروها، افزایش سرعت اتومبیل و کاهش مصرف سوخت خواهند شد. یکی از علل استفاده از این گریدها به سبب خواص ورق های گرم و سرد و سبکی وزن شیت های اسیدشویی می باشد.

گرید S235JR

بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق های سیاه در دسته نازک بار برای تولید ورق های آجدار و پانچ می باشد که طرح ها و الگوهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند و همچنین کاربردهای مهمی در صنایع دارند. میزان استحکام و مقاومت در این فلزات بسیار اهمیت داشته و بیشتر آن ها از ورق سیاه تحت استاندارد DIN آلمانی ساخته می شوند. حال یکی از گریدهای اختصاصی برای ورق های آجدار با طرح شطرنجی گرید S235JR می باشد که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عرض 1250 میلی متر و ضخامت های 2، 3 و 6 میلی متر ساخته می شود. استاندارد تولید این محصول نیز تحت DIN59220 می باشد.

از ورق آجدار شطرنجی تولید شده در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه برای تولید پلتفرم های صنعتی، راه پله ها، پل ها، صنایع خودروسازی و ساخت کفراژ عرشه ها، کامیونت ها و وانت بارها مورد استفاده قرار می گیرد. با انجام عملیات اسیدشویی، این نوع ورق ها را می توان به ورق گالوانیزه تبدیل کرد که با نورد کردن آنه ا در خطوط نورد سرد، ارزش افزوده بیشتری برای کشور به بار می نشیند.

گرید S250GD

این محصول به صورت کالف سرد گالوانیزه عرضه می شود و در رده فولادهای سازه های گالوانیزه قرار دارد. محصول مذکور به صورت ورق فول هارد در تاندم میل شرکت فولاد مبارکه تولید شده و ادامه مراحل گالوانیزه در شرکت ورق خودرو صورت می پذیرد. همان طور که می دانید ورق های گالوانیزه در شرکت ورق خودرو شهرکرد نیز با بالاترین دقت به دست می آیند. به طوری که مراحل چربی زدایی و برس زنی فلزات در ابتدا صورت گرفته و سپس طی عملیات آنیلینگ خواص آن ها بازیابی می شود. گرید S250GD پس از بازیابی خواص وارد حوضچه های مذاب حاوی فلز روی می شود تا در آن جا لایه ای از جنس این فلز بر سطح و زیر آن اعمال گردد. این پوشش از فلز زیرین در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند و به این ترتیب سبب افزایش طول عمر محصول نهایی خواهد شد.

گرید CK45

این نوع آلیاژ در دسته فولادهای کربن متوسط قرار داشته و قابلیت انجام عملیات حرارتی بر روی آن وجود دارد. گرید ck45 با داشتن خواص مکانیکی منحصر به فرد، کاربردهای زیادی را در صنعت به خود اختصاص می دهد. در ترکیبات شیمیایی این فولاد حدود 45/0 درصد کربن، 65/0 درصد منگنز و 25/0 درصد نیکل موجود می باشد و برای تولید آن در شرکت فولاد مبارکه اصفهان این ترکیبات به آهن مذاب اضافه شده تا پس از طی مراحل ریخته گری و کشش، محصول نهایی با فرم مد نظر به دست آید. البته تولید گرید CK45 با توجه به درصد بالای کربن آن، از جمله محصولات چالشی فولاد مبارکه شناخته شده است. نورد این محصول نیز با مشکلاتی رو به رو می باشد.

با این وجود باید گفت این محصول جهت تأمین قطعات خاص صنایع خودروسازی و نظامی کشور و به صورت ورق سرد نوردیده برای اولین بار در کشور تولید گردید. ورق فول هارد در تاندم میل فولاد مبارکه تولید شده و ادامه مراحل گالوانیزه در شرکت ورق خودرو صورت می پذیرد.

گرید DC01-RAD

این گرید در دسته بندی کلاف های سرد قرار گرفته که با طی مراحل نورد سرد، دارای خواص مکانیکی فوق العاده ای می باشد. طراحی آن نیز برای استفاده در پنل های رادیاتورها صورت گرفته است. پنل های رادیاتور در طبقات مختلف لوازم خانگی قرار می گیرند و آب با درجه حرارت نزدیک به جوش در آن ها جریان پیدا میکند و حرارت را از طریق کانوکشن به محیط اطراف منتقل می کند.

به دلیل چرخش آب گرم امکان خوردگی این پنل ها بالا می باشد و در صورت سوراخ شدن آن ها، نشت آب مشکلات زیادی را برای مصرف کننده خانگی ایجاد می کند؛ از این رو به برند تولیدکننده آسیب جدی می زند. با این وجود می توان گفت فرآیند تولید گرید DC01-RAD نیز در مجموعه فولاد مبارکه با چالش های مربوط به خوردگی همراه بوده است؛ از این رو پس از به وجود آمدن یکی دو ادعا مبنی بر بالا بودن پتانسیل خوردگی در برخی از قسمت های گرید DC01  با تغییر دمای آنیل این مشکل را برطرف کرده اند. امروزه از گرید مذکور با موفقیت در برخی از رادیاتورسازها استفاده کرده اند.

گرید S409

یکی دیگر از محصولاتی که در چند سال اخیر گرید های زیادی از آن توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان و در ناحیه های فولادسازی و ریخته گری آن تولید شده اند، فولادهای زنگ نزن هستند. خانواده این فولادها که دارای مقادیر بالایی از عنصر آلیاژی کروم در گریدهای فریتی و مقادیر بالایی از عناصر کروم و نیکل در دسته گریدهای آستنیتی می باشند، یکی از پرکاربردترین خانواده فولادی در صنعت به شمار می آید. بیشترین کاربرد گریدهای فولاد زنگ نزن در صنایع غذایی و دارویی، ساختمان و دکوراسیون، لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، صنایع نفت پتروشیمی و نیروگاهی می باشد. امروزه تولید آن ها یکی از نیازهای اساسی صنایع مذکور را رفع و جایگاه ویژه ای به شرکت فولاد مبارکه در بین تولید کنندگان جهانی می بخشد.

از این رو باید گفت یکی از اصلی ترین گریدهای فولادهای زنگ نزن با نام S409 شناخته می شود و با داشتن درصد بالای عنصر آلیاژی کروم در دسته فولادهای ضد زنگ فریتی تثبیت شده قرار گرفته است. تثبیت این نوع گرید نیز با استفاده از تیتانیوم صورت گرفته است. با این حال در مورد خواص فولاد S409 باید گفت مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بیشتری نسبت به فولادهای کربنی داشته و از سوی دیگر خواص جوش پذیری و شکل پذیری مناسب نیز از دیگر ویژگی های این نوع ورق استنلس استیل با گرید 409 است.

گرید S409

بهتر است بدانید چالش اصلی تولید فولادهای زنگ نزن دستیابی به بازدهی بالای کروم است که در این راستا باید فرآیند تولید در کوره قوس الکتریکی و کربن زدایی در واحد RH با دقت و حساسیت بسیار زیادی صورت گیرد. بازیابی کروم اکسید شده و بازگرداندن آن از سرباره در متالورژی ثانویه نیز تاثیر زیادی در دستیابی به بازده بالای عنصر آلیاژی کروم به عنوان مهم ترین فاکتور تولید اقتصادی این خانواده از فولادها می باشد که با همت کارشناسان و پرسنل فولاد مبارکه بازده این عنصر در دو تولید انجام شده و بیشتر از 95 درصد بدست آمده است.

این نوع گرید 409 نیز در دسته فولادهای ضد زنگ قرار می گیرد، اما محصول نهایی تختال ضد زنگ S409 با زمینه فریتی می باشد. این گرید نیز دارای خواص مکانیکی و مقاومت به خوردگی دما با درصد مطلوبی است. همچنین باید گفت تختال ضد زنگ S409 به عنوان یک فولاد زنگ نزن کروم دار شناخته می شود. کاربرد آن نیز در سیستم های اگزوز خودرو می باشد، اما سایر مصارف در نظر گرفته شده برای آن به سبب جوش پذیری فوق العاده در تولید ماشین آلات صنعتی می باشد. تولید این تختال با توجه به تجربه نخست تولید تختال زنگ نزن در کشور، از جنبه های مختلف تولید ذوب، طراحی انجماد در خط ریخته گری و خط برش با چالش های زیادی همراه بود.

گرید S304

فوالد زنگ نزن S304 نیز فولادی با زمینه آستنیتی است که مقاومت به خوردگی بسیار بالایی دارد. این گرید پرکاربردترین تختال زنگ نزن شناخته می شود. دارای درصد کروم و نیکل بالاتری نسبت به گرید S409  بوده و هزینه تولید بیشتری را نیز به خود اختصاص داده است. با این وجود علاوه بر قابلیت کاربردهای این نوع فولاد در درجات بالاتر، با توجه به ظاهر زیباتر و مقاومت بالاتر، در بسیاری از تولیدات وسایل آشپزخانه، سینک، ظروف و مخازن مواد شیمیایی، تجهیزات فرآوری مواد غذایی و مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید یک گرید آستنیتی با بیش از 35 درصد عناصر آلیاژی به روش قوس الکتریکی، کوره پاتیلی، گاززدایی RH و ریختهگری مداوم به صورت موفق دستاوردی بود که نیازمند دانش و تجربه پرسنل در کنار جسارت و حمایت مدیران به صورت مداوم بود و این همکاری دوجانبه در این مجموعه منجر به تولید تختال این نوع فولاد برای اولین بار در غرب و جنوب غرب آسیا گردید.

گرید WSTE500

یکی دیگر از گریدهای جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از اتفاق در دسته ورق های گرم قرار می گیرد، فولاد کم آلیاژ با استحکام بسیار بالا می باشد. دیگر خاصیت اصلی گرید WSTE500 مقاومت در برابر حرارت است؛ از این رو ورق گرم WSTE500 در ساخت محفظه بویلرها و سازه های مستحکم مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که در تمامی مراحل تولید این گریدها پیش از تولید اصلی به صورت تستی با گریدهای پایین تر به صورت آزمایشی انجام و هر مرحله تست در جلسات مربوط به خود تحلیل و بررسی می شد تا در نهایت بهینه ترین روش ساخت طراحی و اجرایی شد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این گام ها برای تبدیل سبد محصولات فولاد مبارکه به یکی از متنوع ترین سبدهای تولید در بین تولیدکنندگان فولاد و ایجاد جایگاهی ویژه در بین تولیدکنندگان جهانی فولادهای خاص ادامه خواهد داشت.

گرید DP600

گرید DP600 تولید شده توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دسته فولادهای دو فازی از نوع فریتی- مارتنزیتی قرار گرفته است و تولیدات آن در شرکت فولاد سبا انجام شده است. امروزه فولادهای دوفازی به عنوان یکی از مهم ترین انواع فولادهای پراستحکام مورد استفاده در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژه ای برای تولیدکنندگان این صنایع برخوردار می باشند.

در طی سال ها نیز به علت مشکالت دانشی و تجهیزاتی، تولید این گرید در ایران میسر نشده بود، اما در حال حاضر با همت پرسنل مجتمع فولاد سبا و تسلط بر تکنولوژی خطوط CSP و همچنین تحقیقات صورت گرفته با همکاری دانشگاه های مطرح داخلی، این مجموعه برای اولین بار در کشور موفق به تولید این گرید ارزشمند و استراتژیک مطابق با استانداردهای ASTM 1088A و 10388  EN شد.

گرید FB60

این فولاد نیز  از فولادهای دوفازی نوع فریتی - بینیتی است که کاربرد بسیاری در صنایع خودروسازی مدرن از جمله در قطعات تقویتی، شاسی و ستون های اتوموبیل ها دارد. برای ساخت فولادهای دوفازی در ایران از 20 سال پیش تلاش های مهمی صورت گرفت، اما به نتیجه مطلوبی نرسیده بود. با این وجود در نهایت برای نخستین بار در مجتمع فولاد سبا ساخت این گریدهای دوفازی به ثمر نشست.

گرید CORTEN-A

ورق کورتن یک ورق محکم و بادوام است که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت و استحکام زیادی دارد. ساخت این ورق از ترکیب چند آلیاژ خاص صورت گرفته که حاوی مقدار کمی از عناصر آلیاژی کروم، نیکل و مس است. این محصول به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا و طول عمر بسیار در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق کورتن  CORTEN در برابر خوردگی اتمسفر دریایی نیز مقاوم است و از این رو در ساخت کانتینرهای حمل و نقل دریایی نیز به کار برده می شود. متقاضیان این فناوری در ایران برخی از همین شرکت های کانتینرساز هستند و برای تأمین ورق ها در درب، بدنه و کف کانتینرهای دریایی از ورق کورتن استفاده می کنند که البته ضخامت این ورق در هرکدام از این بخش ها متفاوت است. با تولید ورق کورتن با ضخامت 2 میلی متر در مجتمع فولاد سبا، وابستگی کشور به واردات این محصول تا حدود زیادی کاهش یافت.

گرید CK22

گرید CK22 نیز یکی از فولادهایی با قابلیت انجام عملیات حرارتی پذیر می باشد که از نوع غیر آلیاژی شناخته می شود. درصد کربن این گرید بسیار پایین بوده و در نتیجه سختی کمی را با استحکام و سختی پذیری ضعیفی به خود اختصاص داده است، اما در مقابل قابلیت انجام عملیات های ماشین کاری و آهنگری بسیار عالی به خصوص در صنایع قطعه سازی و ماشین سازی بر روی آن وجود دارد.

گرید 34CRMO4

در نهایت می توان به آخرین گرید جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره داشت که در ساخت مخازن گاز CNG، قطعه سازی و ماشین سازی مورد استفاده قرار می گیرند. نام اختصاری این گرید 34CRMO4 بوده و دارای خاصیت استحکام بسیاری می باشد؛ از این رو بیشترین کاربرد آن در صنعت خودروسازی است. همچنین باید گفت ورق ها دارای درصد کربن کم، مقدار کمی کروم، مولبیدن و نیکل هستند. این نوع ورق ها کیفیت بسیار بالایی داشته و قابلیت جوشکاری خوبی نیز دارند.