یکی از پرتقاضا ترین ورق های فولادی که کاربردهای بسیاری را نه تنها در صنعت فولاد، بلکه در سایر صنایع وابسته به خود اختصاص داده است، ورق سیاه یا گرم می باشد. این محصول بر خلاف سایر شیت های فولادی، هم به صورت نازک بار و هم ضخیم بار تولید و عرضه می گردد. از سوی دیگر ورق سیاه به سبب داشتن آلیاژها و گریدهای مختلف در صنایع مختلف به کار برده می شود و به دست آوردن اطلاعات ضروری آن مانند ابعاد و وزن و در نهایت قیمت از جمله مهم ترین مسائلی است که خریداران آن باید در نظر بگیرند.

از این رو بهتر است بدانید ساده ترین راه برای مطلع شدن از وزن و نرخ شیت گرم مد نظر شما، استفاده از جدول وزن ورق سیاه می باشد. این جدول بر اساس سه کارخانه تولیدکننده اصلی این محصول یعنی شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان اهواز و اکسین خوزستان طراحی شده است؛ زیرا این سه مجموعه ورق سیاه را با محدوده ابعادی خاصی تولید می کنند. در واقع طول، عرض و ضخامت تولیدی این سه تولیدکننده به همراه وزن نهایی شیت در این جداول آورده شده اند تا خریداران به راحتی بتوانند وزن و سپس نرخ روز ورق سیاه را به دست آورند.

جدول وزن ورق سیاه

جدول وزن ورق سیاه

جدول وزن ورق سیاه

جدول وزن ورق سیاه

جدول وزن ورق سیاه

همان طور که اشاره شد، ورق سیاه در صنایع مختلفی به کار برده می شود؛ از این رو محاسبه وزن آن یکی از مهم ترین عوامل در تعیین نرخ نهایی آن می باشد. همه این صنایع باید علم بالایی در محاسبه وزن محصولات فولادی داشته باشند. جدول وزن یکی از فاکتورهای اساسی برای سر و کار داشتن خریداران این فلز و تولید کنندگان آن است.

به طور کلی این جداول بر اساس استانداردها و مشخصات فنی هر محصول مانند ابعاد، ضخامت، جنس و وزن هر متر مربع ارائه می شوند. دقت داشته باشید برای شناخت و استفاده از این جدول باید از یک منبع مرجع و معتبر استفاده کرد تا هیچ گونه اشتباهی با آن همراه نباشد. همچنین در محاسبه وزن ورق باید در نظر داشته باشید که بین ابعاد ورق، ضخامت و وزن آن ارتباط مستقیم وجود دارد.

ابعاد محصولات گرم در بازار با ضخامت 1 تا 100 میلی متر و عرض 100 تا 2000 میلی متر به فروش می رسند. همچنین برای اطلاع از قیمت ورق سیاه یا آهنی نیز می توانید جدا از محاسبه وزن و مراجعه به جدول وزن، با کارشناسان مجموعه آهن اینفو تماس حاصل فرمایید. در ادامه جدول وزن ورق سیاه برای شما مخاطبان قرار داده شده است.

فرمول وزن ورق سیاه

بهتر است بدانید برای محاسبه وزن ورق سیاه یا سایر ورق های فولادی تنها راه مراجعه به جدول وزن نیست؛ زیرا در مواردی ابعاد مورد نظر خریدار در این جداول وجود نداشته و محصول مورد نظر به صورت سفارشی تولید می شود. از این رو هر تولید کننده و خریدار باید بداند چگونه بدون استفاده از جدول باید وزن ورق ها را محاسبه نماید. فرمول محاسبه وزن یکی دیگر از روش های دقیق و مطمئن در محاسبه وزن ورق های گرم می باشد.

همان گونه که می دانید تمامی ورق های فولادی در واقع از آهن و فولاد تولید می شوند؛ در نتیجه در این فرمول چگالی آهن نیز علاوه بر ابعاد اصلی محصول در نظر گرفته می شود. به طور کلی چگالی آهن در جدول عناصر شیمیایی 7.68 می باشد که برای محاسبه وزن با استفاده از فرمول می توان از این اختلاف صرفه نظر کرد و به جای آن عدد 8 در نظر گرفته می شود. با این حال فرمول محاسبه وزن ورق آهن به صورت زیر می باشد:

وزن ورق سیاه = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

حتما بخوانید:جدول وزن ورق گالوانیزه

نحوه به دست آوردن وزن ورق سیاه

بهتر است بدانید امروزه محاسبه وزن ورق سیاه برای مصرف کنندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا گریدهای مختلف این فلز در صنایع مهم کشور مانند ساخت مخازن به کار برده می شوند و برآورد هزینه نهایی آن ها تأثیر به سزایی در قیمت کلی فلز خریداری شده و تجهیزاتی که با آن ساخته می شود، دارد.

محاسبه وزن ورق سیاه نیز به اصول و نکات مهندسی نیاز دارد و باید عواملی مانند طول، عرض، ضخامت، جنس و ویژگی های مکانیکی و واحد اندازه گیری آن را بدانید. به طور معمول برای محاسبه وزن باید ابتدا حجم ورق را با ضرب طول، عرض و ضخامت به دست آورید؛ به این ترتیب وزن واقعی ورق سیاه را می توان محاسبه کرد.

هر متر ورق سیاه چند کیلو است؟

همان طور که ذکر شد، وزن ورق های فولادی بسته به مواردی مانند طول، عرض، گرید، ضخامت و ... متغیر است. ورق های سیاه طی انجام عملیات بر روی اسلب فولادی و نورد گرم تولید می شوند و هر کدام از گریدهای آن از عناصر مختلفی در داخل ترکیبات شیمیایی خود برخوردار است.

با این وجود با یک مثال ساده می توان گفت اگر یک شیت سیاه با طول 1000 میلی متر، عرض 2000 میلی متر و ضخامت 15 میلی متر داشته باشیم، وزنی در حدود 5/235 کیلوگرم دارد. در قسمت بالای وب سایت آهن اینفو یک آیکن تحت عنوان محاسبه وزن ورق فولادی وجود دارد که می توانید وزن تمامی فلزات را با استفاده از آن محاسبه نمایید.

حتما بخوانید:جدول وزن ورق روغنی

جمع بندی

در این مطلب جدول وزن ورق سیاه و سایر روش ها برای محاسبه وزن این ورق فولادی پرکاربرد توضیح داده شد. در واقع تمامی ورق های فولادی بر اساس استاندارد های مورد استفاده در تولید آن ها دارای جدول وزن می باشند. با این وجود اگر ابعاد مورد نظر خریدار در این جداول وجود نداشته باشد، می توان با استفاده از فرمول محاسبه وزن، وزن این فلزات را محاسبه کرد تا هزینه نهایی آن ها نیز برآورد شود. همچنین پیشنهاد می شود پس از تحویل محصولات خود، با توجه به جدول محاسبه وزن و فرمول آن وزن دقیق آن را محاسبه کنید تا مغایرتی با فاکتور خرید نداشته باشد.