همان طور که بارها در مطالب قبلی ذکر کرده ایم، ورق گالوانیزه نوعی ورق فولادی است که برای ایجاد خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در آن، از پوشش فلز روی (ZN)  استفاده می کنند. ورق گالوانیزه انواع مختلفی دارد و از جمله پر تقاضاترین ورق های فولادی به شمار می آید. کاربرد این ورق در صنایع و مکان هایی می باشد که با رطوبت ناشی از برف و باران و ... در ارتباط هستند. در ادامه با تعیین وزن ورق گالوانیزه و تأثیر آن بر نرخ محصولات گالوانیزه آشنا می شوید.

برای افرادی که به صورت مداوم با ورق گالوانیزه در ارتباط هستند، جدول وزن این محصول به عنوان سندی ارزشمند به حساب می آید. در مطالب قبلی، با فرایند گالوانیزاسیون و مراحل مختلف آن آشنا شده ایم و همان طور که می دانید ورق گالوانیزه دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، پایداری در برابر آب و هوا و استحکام در برابر زنگ زدگی می باشد.

ورق گالوانیزه علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان سازی تحت عنوان سقف عرشه فولادی، شیروانی و ... در صنعت خودروسازی نیز برای ساخت بدنه خودروها نیز به کار می رود. در ادامه با جدول وزن ورق گالوانیزه و تأثیر آن ها بر نرخ انواع ورق گالوانیزه از جمله قیمت شیروانی بیشتر آشنا می شویم.

جدول وزن ورق گالوانیزه


ورق های گالوانیزه در استفاده برای صنایع مختلف خودروسازی، ساخت و ساز، لوازم خانگی و صنایع دریایی کاربرد دارند، اما همه این کاربردها نیازمند محاسبات و برنامه ریزی های قطعی می باشد و به اطلاعات دقیق و واقعی در مورد وزن ورق احتیاج است. جدول وزن ورق گالوانیزه یکی از فاکتورهای اساسی برای سر و کار داشتن خریداران و تولید کنندگان با ورق گالوانیزه می باشد. این جدول بر اساس استانداردها و مشخصات فنی مختلفی در ارتباط با ابعاد، ضخامت، جنس محصول و وزن هر متر مربع از آن ها می باشد. برای شناخت و استفاده از این جدول باید از یک منبع مرجع و معتبر استفاده کرد تا هیچ گونه اشتباهی با آن همراه نباشد.

همچنین در محاسبه وزن ورق باید در نظر داشته باشید که بین ابعاد ورق، ضخامت و وزن آن ارتباط مستقیم وجود دارد. ابعاد ورق گالوانیزه در بازار با ضخامت 0.18 تا 6 میلی متر و عرض 100 تا 125 میلی متر به فروش می رسند.

در بالا  جدول وزن ورق گالوانیزه برای شما عزیزان قرار داده شده که باید توجه داشته باشید، ضخامتی که برای ورق گالوانیزه نوشته شده، مجموع ضخامت فلز پایه و پوشش روی بر سطح آن می باشد. از سوی دیگر توجه داشته باشید نرخ ورق گالوانیزه بر اساس همین جداول مشخص می شود.

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

ورق گالوانیزه معمولا به صورت رول در بازار آهن خرید و فروش می شود اما شرکت آهن اینفو برای رفاه حال مشتری ورق گالوانیزه را در طول های مختلف برش می دهد .یکی از پرتقاضا ترین ابعاد ورق گالوانیزه ،ورق گالوانیزه با طول 6 متر می باشد که محاسبه وزن ورق گالوانیزه 6 متری به فرمول زیر حساب می شود:

                                                                              وزن ورق گالوانیزه  6 متری=  عرض (متر) * ضخامت (میلی متر)* 6 * 7.85

برای مثال وزن ورق گالوانیزه طول متری با عرض 1.25 متر و ضخامت 0.5 میلیمتر می شود: 

                                                                                              کیلوگرم 29.43=  1.25 * 0.5* 6 * 7.85

وزن ورق گالوانیزه 2 میل

ورق های گالوانیزه به علت کاربردهای مختلفی که دارند در ضخامت ها و عرض های مختلف تولید میشوند که یکی از پرتقاضاترین ضخامت های شیت های گالوانیزه با ضخامت 2 میل تولید می شود که برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه 2 میل مانند بالا از فرمول زیر استفاده می کنیم:

                                                                              وزن ورق گالوانیزه  2 میل=  عرض (متر) * 2 میلی متر* طول (متر) * 7.85

در جداول بالا سعی کردیم همه وزن ها در ضخامت های پرکابرد ورق های گالوانیزه را خدمت شما مخاطبین همیشگی آهن اینفو نشان دهیم.به طور کلی فولاد گالوانیزه دارای پوشش های مختلفی است که می توان به روی (زینک) یا گالوانیزه کردن، پوشش اپوکسی، پوشش پودری، پوشش رنگی و دیگر موارد اشاره کرد. نکته مهم این است که تا زمانی که این پوشش ها بر روی قطعه وجود داشته باشند، از زنگ زدگی آن محافظت می کنند. در نهایت باید گفت قیمت ورق گالوانیزه از نوع رنگی و شیروانی طبیعتاً بالاتر می باشد؛ زیرا این محصولات علاوه بر داشتن مشخصات فولاد گالوانیزه، دارای تنوع در طرح و رنگ نیز می باشند که سبب استفاده از آن ها در کاربری های مختلف می شود.

حتما بخوانید:ورق گالوانیزه چیست ؛کاربرد و مزایای آن

هر متر مربع ورق گالوانیزه چند کیلو است؟

یکی از سوالاتی که کاربران زیادی درباره ورق های گالوانیزه میپرسند محاسبه دقیق هر متر مریع از ورق های گالوانیزه می باشد اگر بخواهیم با ذکر یک مثال به این موضوع بپردازیم هر یک متر مریع وق گالوانیزه با ضخامت 1 میل 8 کیلو گرم و با ضخامت 0.5 میلیمتر حدودا 4 کیلو گرم خواهد بود.ورق های شیروانی رنگی نیز به همین فرمول حساب می شوند که برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی رنگی می توانید به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

فرمول وزن ورق گالوانیزه

همان طور که گفتیم ورق های فولادی طی فرایند های مختلفی و با اعمال پوشش روی به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند. با وجود این که چگالی روی به چگالی آهن نزدیک است، می توان در فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه از اختلاف کم این دو صرف نظر کرد و چگالی آهن را که در حدود 7.68 است، در نظر گرفت. لازم به ذکر است چگالی فلز روی 7.14 می باشد. فرمول محاسبه وزن ورق به صورت زیر می باشد:

وزن ورق گالوانیزه = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی‌متر مکعب)

حتما بخوانید:جدول ورن ورق سیاه

محاسبه وزن ورق گالوانیزه

محاسبه وزن ورق گالوانیزه به تنهایی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا به عنوان یک پارامتر اساسی در محاسبات ساختمانی، حمل و نقل و هزینه های مربوط به مصالح و بودجه بندی ها مؤثر است. محاسبه وزن ورق به اصول و نکات مهندسی نیاز دارد و باید عواملی مانند طول، عرض، ضخامت، جنس و ویژگی های مکانیکی و واحد اندازه گیری آن را بدانید.

به طور معمول برای محاسبه وزن باید ابتدا حجم ورق را با ضرب طول، عرض و ضخامت به دست آورید و سپس با توجه به نحوه وجود پوشش روی بر سطح آن، وزن پوشش را از حجم کل ورق کم کنید. به این ترتیب وزن واقعی ورق گالوانیزه را می توان محاسبه کرد.

بهتر است بدانید ورق های سیاه و روغنی پیش از گالوانیزه شدن و به دلیل داشتن کیفیت مطلوب پس از عملیات، باید آماده سازی شوند. لازم به ذکر است بدانید قیمت ورق سیاه در نرخ کلی ورق های گالوانیزه مؤثر است. با این وجود باید گفت شیت های سیاه یا گرم از جمله اولین ورق های فولادی و پایه تولید اکثر محصولات فولادی دیگر می باشند. این فلزات که بر خلاف فولاد گالوانیزه دارای ظاهری کدر و مات می باشند، از طریق فرآیند نورد گرم تولید شده و دارای آلیاژهای متنوعی هستند.

وزن ورق گالوانیزه موج دار (ذوزنقه ای)

از دیگر طرح های ورق گالوانیزه می توان به نوع ذوزنقه یا موج دار اشاره کرد که یکی از پر کاربردترین محصولات گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز می باشد. این محصولات مقاومت بسیار بالایی دارند و به راحتی می توانند وزن های سنگین را تحمل کنند؛ زیرا برای تولید آن ها از الگوی ذوزنقه ای استفاده می شود. به دلیل این که وزن ورق ذوزنقه ای بر خصوصیات پایداری و ایمنی ساختمان اثر دارد، مطالعه دقیق وزن آن ها در زمان طراحی و اجرای پروژه اهمیت دارد. با این که وزن دقیق آن ها بسته به ابعاد و ضخامت هر کدام متفاوت است، اما در کل به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی از محبوبیت به سزایی در صنعت ساخت و ساز برخوردار می باشد.

نحوه محاسبه ورق موج دار نیز مانند محاسبه وزن ورق گالوانیزه معمولی می باشد و این محصولات تنها فرم های خاصی از ورق گالوانیزه هستند که به شکل های مختلف خم کاری می شوند. لازم به ذکر است عرض این محصولات ثابت می باشد و تنها از لحاظ طولی تغییر می کنند. آن ها به دو صورت رنگی و فاقد رنگ در بازار به فروش می رسند.

با توجه به توضیحاتی در مورد ورق گالوانیزه 6 متری و دیگر انواع آن بهتر است با مزیت های آن ها نیز آشنا شوید تا بتوانید آن را با سایر محصولات پوشش دار مانند ورق قلع اندود، مقایسه کنید. البته تفاوت عمده این دو محصول در پوششی است که بر روی آن ها اعمال می شود. همان طور که می دانید فولاد گالوانیزه با فلز روی، پوشش داده می شود؛ در صورتی که محصولات قلع اندود با فلز قلع پوشش داده می شوندقیمت ورق قلع اندود نیز در سایت آهن اینفو به صورت لحظه ای به روز رسانی می شود. این محصول نیز کاربردهای زیادی را در زندگی روزمره ما به خود اختصاص می دهد.

حتما بخوانید:ورق روغنی چیست

جمع بندی

در این مطلب هدف بر محاسبه وزن ورق گالوانیزه با استفاده از جدول وزن آن بود و دریافتیم که وزن همه انواع ورق های گالوانیزه با یک روش محاسبه می شوند. ورق گالوانیزه یکی از پرتقاضاترین محصولات فولادی می باشد که برای هر کسی که با آن سر و کار دارد، شناخت و فرمول محاسبه وزن لازم است. مجموعه آهن اینفو همواره در تلاش برای ارائه بهترین محصولات فولادی با بالاترین کیفیت به خریداران عزیز می باشد. اکنون می توانید به راحتی وزن هر کیلوگرم از ورق گالوانیزه را  محاسبه کنید. همچنین جهت اطلاعت و مشخصات فنی و خرید ورق کرکره ای کافی است به بخش مربوط به آن مراجعه کرده یا با کارشناس مربوطه تماس حاصل کنید.