اهمیت آهن و فولاد در صنایع مختلف و زندگی روزمره ما، مسئله ای بدیهی است؛ زیرا اکثر وسایل و تجهیزاتی که با آن ها سر و کار داریم از ورق های فولادی و به طور کلی مقاطع آهنی هستند. در گذشته آهن از جمله مقطع های با ارزش مانند طلا به شمار می آید و رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی استفاده های متعددی از آن گرفته شد.

حال ممکن است بخواهید بدانید آهن و فولاد در قالب چه نام ها و کاربردهایی در وسایل روزمره ما به کار برده شده اند؟ در ادامه مطلب قصد داریم شما را با انواع محصولات فولادی و در واقع آهنی آشنا کنیم که از طریق فرآیند های مختلف نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. چرخه تولید این فلزات در ادامه یک دیگر بوده و بسته به ترکیبات و مواد اولیه مورد استفاده در تولید هر کدام متفاوت است.

ورق سیاه یا گرم

ورق سیاه

اولین و نخستین ورق فولادی که از طریق انجام فرآیند نورد گرم بر روی اسلب یا تختال تولید می شود، ورق سیاه یا گرم نام دارد. اسلب یا تختال نیز از طریق انجام عملیات بر روی سنگ آهن استخراج شده از معادن و تبدیل به شمش به وجود می آید. فرآیند نورد در دمای بسیار بالایی انجام می شود و به همین علت به محصول تولید شده از آن ورق گرم گفته می شود.

در واقع اسلب در کوره های پیش گرم تا دمای 1100 یا 1200 درجه نزدیک دمای ذوب قرار گرفته تا به یک فولاد نرم تبدیل شود. در مرحله بعد حجم و طول اسلب با استفاده از فرآیند نورد و غلتک های رفت و برگشتی تا میزان مورد نظر کاهش می یابد. سپس در باکس کویل به صورت کلاف در می آید و پس از جداسازی ابتدا و انتهای آن با گیوتین، خنک سازی انجام می شود.

در نهایت مجدداً کلاف باز شده و وارد کوره می شود تا به دمای مورد نظر برسد. همچنین در هر مرحله فاصله غلتک های رفت و برگشتی کم شده تا جایی که در آخرین مرحله فاصله آن ها به اندازه ضخامت ورق می شود. در پایان ورق مجدداً به صورت کویل در آمده و برای بسته بندی (به دو صورت رول و شیت) و لیبل گذاری به انبار کارخانه تحویل داده می شود.

از جمله مهم ترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه یا گرم در کشور می توان به مجموعه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه اکسین، کاویان اهواز، فولاد گیلان، خرم آباد و فولاد سبا اشاره کرد. از سوی دیگر دمای بالا در حدود 932 درجه سانتی گراد سبب تولید مقاطعی با ظاهری کدر، مات و سطحی زبر می شود؛ از این رو فلزات تولید شده با نام ورق سیاه یا آهن نیز شناخته می شوند.

 این فلزات از طریق تغییر در ترکیبات عناصر تشکیل دهنده آن ها، دارای آلیاژ ها یا در واقع گریدهای متفاوتی هستند که هر کدام خواص و ویژگی های مختلفی را به خود اختصاص می دهند؛ در نتیجه کاربرد هر کیفیت طبیعتاً با دیگری تفاوت دارد. همچنین ضخامت این فلزات از 1 تا 150 میلی متر متغیر است.

استانداردهای ورق سیاه

این شیت ها مطابق با استانداردهای مختلفی تولید شده و کاربردهای گوناگونی دارند. در این جا تعدادی از رایج‌ ترین استانداردها و گریدهای تولیدی از آن ها را نام برده ایم. پیش از آن بهتر است بدانید اصلی ترین گریدهای ورق گرم شامل ST37 و ST52 می باشند که بیشترین کاربرد آن ها به ترتیب در ساختمان سازی و تولید مخازن تحت فشار و سازه های سنگین می باشد.

  • SPHT4 , SPHT3 , SPHT2 , SPHT1: گریدهای مورد استفاده در خودروسازی و مصارف صنعتی با سختی بالا
  • ST37: استفاده در مصارف ساخت و ساز
  • ST52: کاربرد در تولید مخازن تحت فشار، مخازن حمل و سازه های فلزی سنگین
  • A285-GRC ,  A596-GR: استفاده در ساخت مخازن و لوله‌های تحت فشار
  • DD11 , DD12 , DD13 , STW22: ساخت کشتی و ماشین آلات سنگین

کاربرد  ورق گرم

محصولات گرم یا آهنی به علت داشتن تنوع در گرید و استانداردهای مختلف، بیشترین کاربرد را در صنایع فلزی و سنگین به خود اختصاص می دهند. این ورق ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارند. در واقع می توان گفت قیمت ورق سیاه علاوه بر اثرگذاری در این صنایع، در نرخ سایر ورق های فولادی نیز مؤثر است؛ زیرا برای تولید سایر ورق ها نیز از این فلزات استفاده می شود.

حتما بخوانید:ورق سیاه یا گرم چیست

ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی

همان طور که ذکر شد، محصولات گرم به علت تولید در دمای بسیار بالا دارای ظاهری کدر و مات می باشند. همچنین سطح زبر آن ها به غلتک های نورد سرد آسیب می زند. از سوی دیگر برخی از کاربرد ها نیاز به ورق های گرم با کیفیت، اما ظاهری درخشان و صیقلی هستند؛ به همین علت آن ها را اسیدشویی می کنند.

همچنین فلزات سیاه پس از تولید و قرارگیری در مجاورت هوای آزاد، لایه ای از اکسید آهن بر سطح آن ها تشکیل می شود؛ به همین دلیل برای حذف پوسته های اکسید شده و همچنین لایه های چربی و آلودگی، آن ها را در مخازن حاوی محلول های اسیدی غوطه ور می کنند. البته اسیدشویی روش های مختلفی دارد و معمولاً در آن از اسید هیدروکلریک استفاده می کنند.

استانداردهای ورق اسید شویی

به طور معمول محصولات اسیدشویی نیز دارای استاندارد های مختلف هستند. اکثر گرید های ورق سیاه نیز اسیدشویی و سپس به کار برده می شوند. رایج ترین کیفیت های اسیدشویی شامل موارد زیر می باشند:

NVA , GRA: کاربرد در کشتی سازی

SAPH: تولید قطعات، رینگ و شاسی های اتومبیل ها

GRB , X42-46-56: ساخت لوله های انتقال نفت و گاز

کاربرد ورق اسیدشویی

در واقع محصولات اسیدشویی همان ورق های آهنی هستند که ظاهر آن ها عاری از آلودگی، لایه های چربی و اکسیداسیون می باشد. به طور معمول قیمت ورق اسیدشویی وابسته به نرخ ورق سیاه است و در صنایع مختلفی تأثیر دارد. از جمله این صنعت ها می توان به تولید لوله های انتقال، صنعت کشتی سازی، خودروسازی و ساختمان سازی اشاره کرد. همچنین این محصولات برای تولید سایر ورق های فولادی مانند شیت های روغنی و گالوانیزه نیز به کار برده می شوند.

حتما بخوانید:ورق اسیدشویی چیست

ورق روغنی

ورق روغنی

ورق های سرد یا روغنی از طریق انجام فرآیند نورد سرد بر روی شیت های گرم اسیدشویی شده تولید می شوند. بر خلاف نورد گرم در فرآیند نورد سرد دما در درجه معمولی فضا قرار داده و فشار بسیار زیادی بر روی شیت ها وارد می شود. همچنین این فرآیند طولانی تر بوده و شامل عملیات هایی مانند کشش سرد، سنباده زنی و ... می باشد. ورق های روغنی یا سرد دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند و سطح ظاهری آن ها نیز صاف، شفاف و صیقلی می باشد.

فرآیند تولید نورد سرد بر روی محصولات اسیدشویی به صورتی انجام می شود که کلاف در دستگاه نورد سرد که دارای غلتک های رفت و برگشتی می باشد، قرار گرفته تا ضخامت آن ها تا حد مورد نظر کاهش یابد. در نهایت ورق مجدداً به صورت کلاف در می آید تا کشش ناشی از پیچش و لبه بری کویل ها کاهش یابد.

در برخی از کارخانجات تولید کننده برای از بین بردن چربی ها و آلودگی ها، در این فرآیند شستشوی الکتریکی نیز انجام می گیرد. از سوی دیگر با توجه به نوع محصول فولادی و برای رسیدن به خواص و ساختار متالورژیکی همگن، فرآیند آنیل یا بازپخت بر روی آن نیز انجام می گیرد.

در نهایت پس از پایان مراحل نورد سرد و فرآیند های جانبی و اصلاحی، محصول برای حذف موج، صافکاری و لبه بری وارد روند اصلاح نهایی شده و برای جلوگیری از زنگ زدگی آن نیز، مرحله روغن کاری انجام می شود.

استانداردهای ورق روغنی

در واقع هدف از تولید این نوع ورق رسیدن به کیفیت سطحی بالا و تولید محصولاتی با ضخامت ‌های پایین ‌تر و البته مقاومت بالاتر است. طبیعی است که قیمت ورق روغنی از سایر فلزات پیشین آن از جمله محصولات سیاه و اسیدشویی بیشتر باشد؛ زیرا ویژگی ها و خواص بهتری را به خود اختصاص می دهد.

فلزات سرد در استانداردهای پایین تولید می ‌شوند که هر کدام با توجه به ویژگی ‌های خود، در مصارف خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اصلی ترین و رایج ترین گرید های ورق روغنی شامل موارد زیر هستند:

  • ST12: آلیاژ روغنی استاندارد و معمولی
  • ST13: آلیاژ های نیمه کششی با انعطاف پذیری متوسط
  • ST14: آلیاژهای فوق کششی یا با انعطاف پذیری و کشش بالا

حتما بخوانید: ورق روغنی چیست

کاربرد های ورق روغنی

فلزات سرد یا روغنی به علت تولید در ضخامت های پایین در حدود 3/0 تا 3 میلی متر در صنایع کوچک تر و سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این صنایع می توان به تولید لوازم خانگی، ساخت قطعات خودروسازی، مبلمان اداری، ساخت پانل‌های غیر قابل انعطاف، ورق پایه برای تولید ورق‌های گالوانیزه، تولید لوله و... اشاره کرد.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

همان طور که می دانید یکی از عیوب بزرگ محصولات آهنی و فولادی این است که اگر در مجاورت هوای آزاد یا رطوبت قرار بگیرند، دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. جالب است بدانید محصولات گالوانیزه دارای مقاومت بالایی در برابر این عوامل می باشند. از سوی دیگر همان گونه که در کاربرد های محصولات روغنی ذکر شد، از پوشش دهی فلزات روغنی با استفاده از حوضچه های مذاب حاوی فلز روی و غوطه ور شدن آن ها، ورق های گالوانیزه تولید می شوند.

روش الکترولیت نیز برای تولید این ورق ها وجود دارد، اما فلزات تولید شده به روش غوطه وری گرم علاوه بر داشتن مقاومت بالاتر، دارای توجیح اقتصادی هستند. در واقع می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه با وجود داشتن مزیت هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی، سطح صاف، صیقلی، شفاف و ... مقرون به صرفه می باشند. همچنین این ورق ‌ها بر اثر خراش ‌های سطحی (به اندازه ضخامت روی) دچار خوردگی و آسیب‌پذیری نمی ‌شوند.

حتما بخوانید :ورق گالوانیزه چیست

کاربردهای ورق گالوانیزه

از محصولات گالوانیزه در تولید شیت های رنگی و شیروانی (فرم دار)، انواع تابلوهای برق، صنعت کابینت سازی، تولید تجهیزات و لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، بدنه انبار ها و انواع سقف ها، حصار دور زمین و ... استفاده می شود.

ورق رنگی

ورق رنگی

همان طور که ذکر شد، از محصولات گالوانیزه برای تولید شیت های رنگی استفاده می شود. در واقع ورق رنگی همان فولاد گالوانیزه ای است که پس از طی مراحل آماده سازی با استفاده از روش الکترواستاتیک پوشش های رنگی بر روی آن اعمال شده است. با این وجود می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه رنگی تا حد زیادی وابسته به نرخ فولاد گالوانیزه است. منظور از آماده سازی انجام مراحل چربی زدایی و حذف ناخالصی ها، شستشو و هوادهی جهت تثبیت پوشش روی، پوشش رنگی و چسبندگی آن ها است.

این فلزات دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند و فرآیند رنگ‌آمیزی به این صورت انجام می شود که ابتدا یک رنگ پایه پلیمر به ‌صورت پودر بر روی سطح بالایی و پایینی ورق پاشیده می‌ شود که پرایمر نامیده می شود و سپس ورق وارد کوره پخت می ‌شود.

پس از سرد شدن ورق، رنگ نهایی (که ممکن است از جنس ‌های مختلفی مانند پلی ‌استر، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و یا پلی اورتان باشد)، توسط غلتک بر سطح بالایی و زیرین ورق زده می شود. پس از اتمام این مرحله مجدداً وارد مرحله پخت رنگ می شود.

حتما بخوانید:ورق رنگی چیست

کاربرد ورق رنگی

محصولات رنگی به علت داشتن سطح صاف، صیقلی و یکنواخت و البته تنوع رنگی بالا در صنایع بسیاری به کار برده می شوند. از جمله این کاربردها می توان به تولید ورق های فرم دار یا شیروانی، انواع سقف و نمای داخلی و خارجی ساختمان، صنایع فلزی، ساخت لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل مانند اتاقک خودرو، ماشین سنگین، تولید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد.

ورق قلع‌ اندود

ورق قلع‌ اندود

ورق های قلع اندود که با نام تین پلیت نیز معرفی می شوند، از جمله ورق های فولادی پوشش دار می باشند که مانند ورق گالوانیزه تولید می شوند. در واقع دو روش برای تولید این ورق از دو روش غوطه وری و الکترولیت استفاده می شود و فلزی که بر روی آن به عنوان پوشش قرار می گیرد، قلع می باشد.

محصولات قلع اندود طولانی ترین فرآیند تولید را داشته و با داشتن ضخامت پایین در بسیاری از مصارف روزمره ما به کار برده می شوند. به همین علت قیمت ورق قلع اندود از سایر ورق های نام برده شده بیشتر بوده و ویژگی هایی مانند چکش ‌خواری، جوش ‌پذیری و خم ‌کاری، سطحی صاف و یکنواخت، قابلیت رنگ کاری مطلوب و همچنین پیشگیری از فرسایش زود هنگام را به خود اختصاص می دهند.

حتما بخوانید :ورق قلع اندود چیست

استانداردهای ورق قلع اندود

در واقع محصولات قلع اندود از فلزات سرد و روغنی تولید می شوند، اما ساختار کلی آن ها نرم بوده و سختی زیادی را به خود اختصاص نمی دهند. تین پلیت ها به طور معمول از ورق ‌های روغنی با استاندارد ST12 تولید می ‌شوند.

کاربردهای ورق قلع، در ادامه ویژگی ‌های فنی، مکانیکی و شیمیایی آن قرار دارد. بهترین ویژگی آن نیز مقاومت در برابر خوردگی و اکسید آهن است. آهن و فولاد، مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ ‌زدگی دارند و فلز قلع، این ضعف را جبران می‌ کند.

کاربردهای ورق قلع اندود

همان طور که اشاره شد، ورق های قلع اندود بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره ما دارند. از جمله این کاربرد را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قوطی کنسرو
  • ساخت انواع قابلمه و ماهیتابه
  • بردها و قطعات الکترونیکی
  • ساخت قطعات اتومبیل

ورق آجدار

ورق آجدار

ورق های آج دار همان طور که از نامشان پیداست، به ورق هایی گفته می شود که بر سطح خود آج هایی با شکل و نظم خاصی دارند. معمولاً با توجه به کاربری مورد استفاده، ورق های آجدار از محصولات سیاه یا روغنی تولید می شوند. تولید این فلزات به دلیل سطح ورق های تخت فولادی می باشد که با وجود صاف و صیقلی بودن، اجسام بر روی آن ها لیز می خورند؛ در نتیجه پس از تکمیل فرایند ‌ورق را وارد دستگاه آج زنی می‌کنند. دستگاه آجزنی دارای غلتکی با اشکال مشخص و استاندارد است که با عبور ورق از بین این غلتک‌ها برآمدگی ‌های مورد نظر را درون ورق ایجاد می کنند.

کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار به دلیل روشی که برای تولید آن استفاده شده است؛ در کف عرشه کشتی ‌ها، پله‌ های اضطراری، کف پل ‌های عابر پیاده، کف اتاق کامیون ‌ها یا وانت ‌ها، سطوح دستگاه‌ های صنعتی و مصارف دیگر به کار برده می شود؛ بنابراین می توان گفت قیمت ورق آجدار بر نرخ نهایی این مصارف مؤثر بوده و خود به تنهایی تحت تأثیر نرخ محصولات سیاه و روغنی است.

حتما بخوانید:ورق آجدار چیست

ورق آلیاژی

ورق آلیاژی

ورق های آلیاژی یکی از محصولات مورد استفاده در صنایع هستند که از عناصر مختلفی برای تولید آن ها استفاده می شود. ورق های آلیاژی از ترکیب چند عنصر مختلف تولید می شوند و اشکال گوناگونی دارند. دو دسته کلی برای آن ها وجود دارد که شامل نورد سرد و نورد گرم می باشند و به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می شوند.

از جمله انواع ورق آلیاژی می توان به آلیاژ های برنز، پیوتر، طلا، نقره و ... اشاره کرد. لازم به ذکر است قیمت ورق آلیاژی از جنس طلا و نقره از سایر محصولات این دسته بالاتر است و هر کدام از این موارد بر اساس عناصر تشکیل دهنده آن ها خواص و ویژگی های متفاوتی را به خود اختصاص می دهند و بر این اساس کاربردهای مختلفی دارند.

کاربردهای ورق آلیاژی

ورق های آلیاژی به دلیل مواد اولیه‌ای که در تولید آن ها به کار رفته، در صنعت جایگاه خود را به تثبیت رسانده است. برخی از کاربردهای آن به شرح زیر هستند:

  • ساخت کشتی یا وسایل دریایی
  • صنعت هواپیما سازی
  • صنایع پتروشیمی، نفت یا گاز
  • مخازن حمل سوخت
  • ساخت وسایل و زیور آلات تزئینی
  • ساخت ظروف مختلف
  • ساخت لوسترها و مبلمان های مختلف

ورق استیل

ورق استیل

ورق استیل نیز یکی دیگر از محصولات فولادی است که آلیاژ به کار رفته در آن سبب به وجود آمدن برخی از خواص مکانیکی شده است. این محصول از خواصی مانند مقاومت در برابر زنگ زدگی، قابلیت بازیافت و بالا بودن سختی و استحکام برخوردار است. عناصر تشکیل دهنده ورق استیل سبب به وجود آمدن ویژگی هایی مانند خاصیت ممانیکی، حرارتی، چکش خواری و همچنین افزایش مقاومت در برابر خوردگی شده اند.

محصولات استیل در کشور ما تولید نمی شوند. برخی از کشور های تولید کننده این محصول شامل چین، تایوان و آفریقای جنوبی هستند. قیمت ورق استیل نیز وابسته به نرخ وارداتی این کشورها تعیین می شود.

کاربردهای ورق استیل

به علت عناصر تشکیل دهنده و خواص آن ها در تولید ورق استیل، از آن برای ساخت انواع لوازم خانگی، صنایع غذایی، ساخت بدنه وسایل نقلیه مانند خودرو، هواپیما یا کامیون ‌ها، انواع تانکرها، وسایل مربوط به آشپزخانه مانند قاشق ‌و چنگال استفاده می‌ شود.

ورق استنلس استیل یا ضد زنگ

ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ یکی از انواع ورق های فولادی مقاوم در برابر زنگ می باشد که فلز پایه تولید آن از آهن و کمتر از 2 درصد کربن تشکیل شده است. آلیاژهای موجود در این ورق سبب افزایش خواص و مقاومت آن می شوند. از انواع ورق های ضد زنگ می توان به استیل 300 و 400 اشاره داشت.

از ویژگی های این فلز می توان به ضد اسید بودن، روکش دار بودن و نسوز بودن آن اشاره کرد. قیمت ورق استنلس استیل با توجه به داشتن ویژگی های ذکر شده و همچنین علاوه بر آن ها ظاهری زیبا، مقاومت در برابر خوردگی، عمر مفید و طولانی، قابلیت بازیافت بودن و ثابت بودن رنگ آن، مقرون به صرفه بوده و کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می دهد.

کاربرد ورق استنلس استیل

از سری کاربردهای فولاد ضد زنگ می‌ توان به استفاده از آن در ساخت لوازم خانگی، قطعات کشتی سازی، بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، صنایع پتروشیمی و اشاره کرد. از سری 400 این ورق نیز معمولاً در ساخت وسایل روزانه و در صنایع غذایی و فرآورده‌های دارویی، کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم نیز یکی دیگر انواع محصولات فولادی تخت و البته پر مصرف ترین آن ها می باشد. این محصول با داشتن وزنی سبک، دارای مقاومت قابل قبولی است و از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شود. انواع ورق آلومینیوم شامل سری های 5000 و 6000 هستند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

ورق آلومینیوم سری 6000 با نام سیلیکون و منیزیم شناخته می‌ شود و به طور کلی، این دو عنصر، دو عضو اصلی آلیاژی در ساخت این فلزات می باشند. این در حالی است که ورق آلومینیوم سری 5000، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی آب شور دارد و در انواع مختلفی در بازار وجود دارد.

کاربردهای ورق آلومینیوم

قیمت ورق آلومینوم در صنایعی مانند حمل و نقل، نظامی، داروسازی، ساخت انواع لوازم خانگی، مخازن نگه دارنده سوخت و تأثیر دارد که تنها برخی از مصارف این فلز هستند.

ورق ضد سایش

ورق ضد سایش

ورق ضد سایش یک محصول با درصد کربن بالا می باشد و در نتیجه از مقاومت و سختی بالایی برخوردار می باشد. این محصول نیز از طریق فرآیند نورد تولید می شود و انواع مختلفی دارد. در ترکیب شیمیایی ورق ضد سایش، دو عنصر مهم کربن و منگنز وجود دارد که همین دو عنصر، منجر به ایجاد لایه‌هایی از کاربید آهنی می‌شوند. این نوع محصولات فولادی، دارای سختی ‌های 400، 450، 500، 550 و 600 هستند و بر همین اساس، نامگذاری می ‌شوند.

کاربردهای ورق ضد سایش

از این فلزات در معادن سنگ، نوار نقاله، حمل مواد ساخت و ساز و ... استفاده می شود و انواع مختلفی دارند. به طور مثال می توان گفت قیمت ورق ضد سایش ولدوکس به علت داشتن مقاومت و جوش پذیری تأثیر به سزایی در خودروسازی دارد. سایر کاربردهای آن شامل موارد زیر هستند:

  • ماشین سازی و صنعت خودرو
  • ادوات کشاورزی
  • ماشین سازی
  • صنایع معادن

ورق پانچ

ورق پانچ

ورق پانچ نیز آخرین ورق فولادی است که در این مطلب به آن اشاره می شود و از ورق فلزی ساخته می شود. در واقع می توان گفت قیمت ورق پانچ تحت تأثیر ورق فلزی قرار دارد. این محصول در سطح ظاهری خود دارای حفره هایی می باشد و با استفاده از روش دستی یا دستگاه های مخصوص cnc پانچ می شوند. منافذ موجود در سطح این ورق، اشکال مربع، دایره، ستاره‌ای و لوزی دارند؛ البته مدل دایره ‌ای و مشبک ورق پانچ، کاربرد بیشتری دارد. استحکام زیاد و کنترل انواع ارتعاش از جمله ویژگی های این فلز هستند.

کاربرد ورق پانچ

از مهم ترین کاربردهای ورق پانچ می ‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ساخت انواع سقف کاذب و پارتیشن
  • ساخت انواع ماشین‌آلات صنعتی و نیمه صنعتی
  • ساخت نیمکت پارک
  • تجهیزات مربوط به صنایع غذایی

جمع بندی

به طور کلی اهمیت آهن و فولاد و محصولات تولیدی توسط آن ها در صنایع مختلف بسیار می باشد. انواع ورق های تخت در این مطلب به صورت کامل توضیح داده شدند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از ورق های فولادی و آلیاژی می توانید با کارشناسان مجموعه آهن اینفو تماس بگیرید.

با این وجود در پایان می توان گفت دسته بندی اصلی ورق های فولادی از ورق سیاه یا گرم آغاز می شود و ماده اولیه برای تولید آن اسلب فولادی یا تختال است. این محصول با داشتن گریدها و بازه ابعادی متنوع، علاوه بر کاربرد در صنایع مختلف در عنوان ورق، لوله، قوطی، رول و ... برای ساخت سایر ورق های فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله این محصولات می توان به ورق های اسیدشویی اشاره داشت که از انجام فرآیند اسیدشویی بر روی ورق سیاه تولید می شود؛ زیرا این فلز با قرارگیری در مجاورت هوای آزاد لایه های اکسیداسیون بر روی آن ایجاد می شود که به وسیله اسیدهیدروکلریک و فرآیند اسیدشویی از بین می روند. ورق های اسیدشویی جدا از کاربردهایی که دارند نیز برای ساخت محصولات سرد و پوشش دار به کار برده می شوند.

ورق های سرد از جمله محصولاتی هستند که طی عبور ورق های اسیدشویی از عملیات های نورد سرد تولید می شوند و در پایان با افزودن یک پوشش روغنی بر سطح آن ها، به ورق های روغنی تبدیل می گردند. همچنین ورق های سرد برای تولید شیت های پوشش دار مانند گالوانیزه، قلع اندود و رنگی به کار برده می شوند.

شیت های آجدار نیز در جهت جلوگیری از لیز خوردن اجسام و افراد بر روی ورق های تخت فولادی تولید می شوند و می توانند از جنس فلزات ذکر شده باشند. با این حال چرخه ورق های فولادی ذکر شده و سایر مواردی مانند آلومینیوم، استیل و ... بسیار گسترده بوده و هر کدام با داشتن خواص و ترکیبات مختلف، کاربردهای مشخصی را به خود اختصاص می دهند.