محصولات فولادی بر خلاف تصور اکثریت تنها به رنگ های خنثی نیستند. امروزه استفاده از ورق های رنگی در بازار آهن آلات رواج پیدا کرده است. این محصولات که از رنگ آمیزی فولاد گالوانیزه به وجود می آیند، دارای خواص گالوانیزه، اما با پوشش رنگی می باشند. دو مجموعه هفت الماس و فولاد مبارکه نیز از جمله تولید کنندگان برتر در عرضه این فلزات رنگی در کشور می باشند. در ادامه به بررسی تفاوت ورق رنگی این دو مجموعه پرداخته شده است.

عملیات عمرانی شرکت صنایع هفت الماس در سال 1380 آغاز شد و در سال 1382 به بهره برداری رسید. هدف از تأسیس این مجموعه تولید انواع ورق سرد، گالوانیزه، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) و سایر مقاطع فولادی بود. امروزه این مجموعه با داشتن ظرفیت اسمی سالیانه 100000 تن ورق گالوانیزه با ضخامت 2/0 تا 25/1 میلی متر فعالیت می کند. جالب است بدانید مجموعه هفت الماس به عنوان دومین تولید کننده برتر در تولید محصولات گالوانیزه کشور به شمار می آید و پاسخگوی 15 درصد از نیاز بازار داخلی است. همچنین حدود 20 تا 40 درصد از کل ظرفیت تولید آن در بازار های جهانی عرضه می شود.

عملیات احداث و راه اندازی کارخانه فولاد مبارکه از سال 1360 آغاز شد، اما به دلیل پیش آمدن مشکلات جنگ، بهره برداری خط نورد سرد آن در سال 1380 اتفاق افتاد. این مجموعه یکی از معتبرترین تولید کنندگان محصولات فولادی در کشور و خاورمیانه به شمار می آید. خط تولید ورق رنگی در امتداد ورق گالوانیزه قرار گرفته و به صورت خط پوشش دهي غلتكي طراحي شده است. ظرفیت تولید ورق رنگی فولاد مبارکه نیز 100 هزار تن در سال است.

عملیات رنگ آمیزی نیازمند آماده سازی سطح ورق گالوانیزه می باشد. مراحل آماده سازی شامل چربی زدایی، شستشو و هوادهی می باشد و در هر کارخانه تولید کننده ورق رنگی باید برای رنگ پذیری محصول انجام شود. تولید ورق رنگی در فولاد مبارکه به صورتی انجام می شود که ابتدا کلاف گالوانیزه یا نورد سرد اسکین شده به صورت پیوسته وارد بخش آماده سازی ورق شده و ابتدا محلول چربی زدایی با دمای مناسب به سطح رویی و زیرین ورق، پاشیده می شود. سپس به وسیله غلتک دو سطح ورق برس زده شده و پس از تکرار مجدد این عملیات محصول با آب شستشو داده شده و در نهایت با دمش هوای گرم خشک می گردد.

لازم به ذکر است برای رنگ پذیری بهتر محصول بر هر دو سطح آن یک ماده شیمیایی اعمال می شود. این کار سبب افزایش چسبندگی رنگ در فرآیند های شکل دهی بعدی می شود. محصول وارد قسمت پوشش دهی شده و رنگ اولیه یا پرایمر که از جنس پلی آستر است بر روی آن اعمال می شود؛ سپس رنگ پشت ورق بر سطح بالایی و زیرین زده شده و جهت پخت وارد یک کوره به طول 40 متر با دمای 250 تا 300 درجه سانتی گراد می شود.

ورق سرد شده پس از پخت مجدداً به وسیله رنگ نهایی از جنس پلی آستر، پلي وينيل آيدين فلوئورايد، اپوكسي، پلي وينيل كلرايد و پلي اورتان با ضخامت 27 تا 32 میکرون ( دو روی ورق ) معادل حدود 70 تا 75 گرم بر متر مربع توسط غلتك رنگ آمیزی می شود. در نهایت عملیات پخت در کوره با دمای 300 درجه سانتی گراد انجام می شود. لازم به ذکر است اگر از رنگ های پلاستیسول با ضخامت 100 تا 200 میکرون استفاده شود، باید به وسیله یک تجهیز به نام Embosser  بافت های سطحی خاص چرمی شکل، کتانی یا گرانیتی ایجاد کرد.

قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان با توجه به فرآیند فوق و در نهایت ویژگی هایی که به دست می آورد، تعیین می شود، اما یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر این موضوع داشتن دقت در تولید ورق رنگی این کارخانه است. کیفیت نهایی این محصولات نیز سبب استفاده از آن ها در صنایع مختلف شده است. از جمله کاربرد های ورق رنگی فولاد مبارکه می توان به تولید لوازم خانگی، قطعات خودرو، صنعت ساخت و ساز و ... اشاره کرد.

فلزات رنگی تولید شده در دو کارخانه ذکر شده از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار می باشند. همچنین در مراحل پایانی توسط واحد کنترل کیفی بررسی شده و در مواردی برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ، لایه ای از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپیلن بر سطح ورق اعمال می شود و در پایان بسته بندی شده و به بازار آهن آلات عرضه می شوند. شکل پذیری عالی از دیگر مشخصه های شیت های رنگی هفت الماس و مبارکه است.

حتما بخوانید:ورق رنگی چیست

مشخصات ورق رنگی فولاد مبارکه و هفت الماس

درست است که قیمت ورق رنگی هفت الماس از فولاد مبارکه تأثیر می پذیرد، اما عوامل دیگری در این موضوع دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به نوسانات ارزی، نرخ مواد اولیه، نوع لایه محافظ، میزان عرضه و تقاضا و نوع کاربری اشاره کرد. جالب است بدانید در مواردی که نیاز به استفاده از ورق رنگی در تولید لوازم خانگی مانند درب یخچال و فریزر است، به وسیله یک تجهیز با نام Laminator یک لایه محافظ از جنس PET و PVC بر روی لایه رنگ اعمال می شود.

ورق رنگی هفت الماس به سه صورت کلاف، ورق مسطح و شیت فرم دار (شیروانی) عرضه می شود. این عرضه در مجموعه فولاد مبارکه تنها به صورت رول می باشد. ضخامت محصولات رنگی هفت الماس از 2/0 تا 25/1 میلی متر می باشد. عرض کلاف رنگی در این مجموعه بین 720 تا 1250 میلی متر، عرض شیت مسطح از 450 تا 1280 میلی متر و ورق فرم دار در نوع ذوزنقه ای و سینوسی از 773 تا 1185 متغیر است. ضخامت پوشش زیر لایه این فلزات نیز تا 200 گرم بر متر مربع می باشد.

طول شیت های فرم دار نیز از 1500 تا 14000 و محصولات مسطح از 550 تا 6000 متغیر می باشد. لازم به ذکر است یکی از محبوب ترین فلزات رنگی، از نوع شیروانی و با طول 6 متر در بازار موجود می باشند و طرفداران زیادی دارند. قیمت ورق شیروانی رنگی بسته به فرمی که دارد، متغیر است. به طور مثال انواع طرح های شیروانی مانند کرکره ای یا شادولاین و با رنگ های متنوع در مجموعه فولاد مبارکه تولید می شوند. این محصولات ماده مورد نیاز بسیاری از صنایع مهم کشور می باشند.

ضخامت کلاف های رنگی فولاد مبارکه نیز در دو نوع 2/0 تا 4 میلی متر و 3/0 تا 7/0 میلی متر و با عرض های 1000 و 1250 میلی متر تولید می شوند. ضخامت پوشش رنگی نیز در بخش بالایی 20 تا 25 میکرون و در بخش پایینی 7 تا 15 میکرون می باشد.

حتما بخوانید:ورق شیروانی چیست

جمع بندی

با وجود توضیحات داده شده باید گفت هر ورق رنگی بسته به فرآیند تولید، استانداردها و مواردی که هر کارخانه برای تولید آن استفاده می کند، ویژگی های مختلفی دارد؛ به همین دلیل پیش از خرید محصول هر کارخانه بهتر است کاربری خود را مشخص کرده و با توجه به آن از مشاوره فنی کارشناسان آهن اینفو بهره مند شوید و با شماره 03136605390 الی 93 تماس حاصل نمایید. در این صورت می توانید در مورد مناسب بودن محصول رنگی هر کارخانه تصمیم بگیرید.