امروزه هم زمان با پیشرفت تکنولوژی آلیاژهای آهنی و غیر آهنی از جمله مهم ترین محصولات در پیشروی صنایع مختلف می باشند. فولاد از جمله آلیاژهای آهنی به شمار می آید که تغییر در ترکیبات مواد اولیه آن سبب به وجود آمدن فلزات متعددی می گردد. ورق گالوانیزه نیز از جمله پر تقاضا ترین این فلزات است که توسط کارخانه های متعددی از جمله فولاد مبارکه و امیرکبیر کاشان تولید می شود.

دو مجموعه معتبر در زمینه تولید فولاد گالوانیزه کارخانه های فولاد مبارکه و فولاد امیرکبیر کاشان می باشند که هر دو دارای سابقه کافی در این حیطه هستند. تفاوت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه و کاشان ابتدا به سابقه تولید آن ها باز می گردد. مجموعه امیرکبیر کاشان اولین تولید کننده در این زمینه از سال 1354 می باشد و محبوبیت محصولات آن به علت داشتن سابقه و دانش فنی کافی در این زمینه است. در صورتی که کارخانه فولاد مبارکه فعالیت خود را در زمینه ورق های گالوانیزه از سال 1379 آغاز کرد.

هردو تولید کننده محصولات خود را به روش غوطه وری گرم تولید می کنند، اما از نظر قیمت، نرخ ورق گالوانیزه روزانه هر دو از جمله گران ترین ها به شمار می آید. البته هم مجموعه فولاد مبارکه هم کارخانه امیرکبیر کاشان نسبت به قیمتی که ارائه می کنند، کیفیت بسیار مناسبی را تولید و عرضه می نمایند.

ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه مطابق با استانداردهای  EN 10142/01، EN10142/91، JIS-G3302  و ASTM تولید می شوند.  این محصولات دارای ضخامت 25/0 تا 2 میلی متر بوده و عرض آن نیز بین 750 تا 1510 میلی متر می باشد. این محصول به دو صورت کلاف و ورق تولید و عرضه می شود. قطر خروجی کلاف نیز 508 تا 610 میلی متر و قطر خارجی آن بین 900 تا 2000 میلی متر است.

محدوده وزنی این کلاف ها نیز بین 3 تا 20 تن بوده و پوشش روی بر سطح آن وزنی ناچیز در برابر وزن ورق پایه دارد، اما با این وجود در مجموع وزن لایه پوششی در هر دو طرف ورق معادل 100 تا 350 گرم بر متر مربع می باشد. همچنین جهت تثبیت پوشش روی ممکن است در برخی مواد یک لایه روغنی در حدود 2 گرم بر متر مربع بر سطح محصولات تولیدی اعمال شود.

قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه به علت انجام فرآیند آبکاری و پوششی بر سطح آن ها بالا است که البته این نرخ در برابر کیفیت خواصی که برای هر محصول ارائه می شود، مناسب به شمار می آید. ضخامت پوشش روی نیز عاملی تأثیر گذار بر این موضوع می باشد؛ به صورتی که هر چه میزان ضخامت پوشش روی، هوادهی و لایه روغنی بالاتر باشد، قیمت نهایی محصول بیشتر می شود.

تفاوت فولاد گالوانیزه فولاد مبارکه و کاشان در ابعاد

از سوی دیگر ورق گالوانیزه کاشان نیز به علت داشتن تجربه و سابقه در حدود نیم قرن در این زمینه، بسیار محبوب می باشند. فولاد گالوانیزه کاشان مطابق با استاندارد JIS G 3302 تولید می شود. البته لازم به ذکر است  ورق گالوانیزه کاشان به صورت گل درشت، با ضخامت بین 5/1 تا 3/0 میلی متر، عرض 600 تا 1250 میلی متر و به صورت کلاف، ورق مسطح و شیت فرم دار عرضه می گردد؛ در نتیجه تفاوت دیگر فولاد گالوانیزه این دو مجموعه در ابعاد نهایی محصولات است. وزن کلاف گالوانیزه کاشان نیز حداکثر 5/22 تن می باشد.

قطر داخلی کلاف گالوانیزه کاشان مانند فولاد مبارکه است و تنها در قطر خارجی کلاف تفاوت دارند؛ به صورتی که قطر خارجی کلاف کاشان 1000 تا 1820 میلی متر است. وزن پالت های ورق گالوانیزه کاشان نیز حداکثر 5 تن بوده و طول شیت ها بنا به سفارش خریدار از 5/0 تا 4 متر متغیر است. ابعاد و ضخامت خود ورق نیز در تعیین قیمت نهایی آن نقش مهمی دارد. همچنین کیفیت ساخت و استانداردهای تولیدی نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه کاشان می باشند.

سایر خصوصیات محصولات گالوانیزه کاشان مربوط به خواص استحکام و سختی منحصر به فرد (فول هارد) و تنوع بالای ضخامتی آن ها می باشد. البته لازم است بدانید استحکام این محصولات برای مصارف کششی کم بوده و کیفیت رنگ پذیری آن نیز در درجه ضعیفی قرار دارد.

خواص مکانیکی فولاد گالوانیزه مبارکه و کاشان

محصولات فولاد مبارکه بر خلاف فولادهای گالوانیزه کاشان از نظر استحکام بسیار مرغوب و با کیفیت می باشند. ویژگی های دیگر آن ها شامل مواردی است که در ادامه بیان می کنیم:

محصولات هر دو کارخانه از جمله با کیفیت ترین و گران ترین فولادهای گالوانیزه در کشور به شمار می آیند. عوامل مؤثر بر قیمت امروز ورق گالوانیزه در قسمت بررسی تفاوت این دو کارخانه ذکر شد. هر دو محصولات همراه با اسپانگل تولید می کنند؛ البته ورق گالوانیزه کاشان با گل های درشت عرضه می شود. خاصیت رنگ پذیری در ورق های گالوانیزه مبارکه درجه متوسطی داشته که این ویژگی در مورد فولاد کاشان ضعیف است.

قابلیت جوش ‌پذیری عالی از جمله مواردی است که در مورد شیت های فولاد مبارکه صدق می کند. تنوع ضخامتی بالا، استحکام و سختی بسیار عالی و قابلیت انعطاف‌پذیری پایین نیز از سایر ویژگی های گالوانیزه کارخانه امیرکبیر کاشان هستند. لازم به ذکر است برخی از گریدهای فولاد گالوانیزه نیز در این مجموعه ها تولید می شوند که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است. 

گریدهای ورق گالوانیزه از نظر فرم پذیری و میزان کشش

بر روی پلاک ورق در صورت مشاهده نوع گرید منظور موارد زیر است:

 DX51D  گرید فرم دهی و کششی:

مناسب تولید پروفیل و عملیات سخت خمشی با قابلیت انعطاف ‌پذیری

مورد استفاده در شرکت فولاد مبارکه، امیرکبیر کاشان، ورق خودرو شهرکرد، شرکت تاراز، نورد سمنان و شرکت هفت الماس

DX52D  گرید نیمه کششی:

این گرید مناسب عملیات ‌های ساده کششی و فرم ‌دهی بیشتر نسبت به نوع اول است.

مورد استفاده در شرکت فولاد مبارکه، امیرکبیر کاشان، ورق خودرو شهرکرد، شرکت تاراز، نورد سمنان و شرکت هفت الماس

جمع بندی

در مورد سایر شرکت های تولید کننده فولاد گالوانیزه مانند مجموعه تاراز، ورق خودرو شهرکرد و هفت الماس باید گفت هر کدام بر اساس استاندارد خاصی این محصولات را تولید می کنند و با توجه به امکانات و دستگاه هایی که دارند، کیفیت های متفاوتی را ارائه می کنند. به طور مثال کیفیت فولاد گالوانیزه تولیدی در تاراز بسیار بالا می باشد؛ زیرا محصولات خود را با استفاده از کروم 3 ظرفیتی و همچنین به صورت گل ریز و گاهاً بدون گل تولید می کند. با این وجود قیمت ورق گالوانیزه تاراز از دو کارخانه فولاد مبارکه و کاشان کمتر است.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که در خرید محصولات کارخانه تاراز با محدودیت در عرض مواجه می شوید. ورق های گالوانیزه در تاراز تا عرض 1250 میلی متر قابل ارائه هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید بهترین فولاد گالوانیزه می توانید از مشاوره فنی کارشناسان آهن اینفو بهره مند شوید. جهت اطلاع از نرخ سایر محصولات فولادی نیز می توانید به صفحه اصلی وب سایت این شرکت مراجعه فرمایید.