این مجموعه در تولید ورق سیاه و اسلب با ضخامت پایین فعالیت دارد. تاریخچه این موضوع به تأسیس کارخانه کاویان در سال 1354 در استان خوزستان باز می گردد. موقعیت آن نیز در 9 کیلومتری جاده اهواز در مجاورت سایر تولید کنندگان مانند شرکت نورد و لوله و شرکت ملی صنعتی ایران است. این مجموعه ها حتی مواد اولیه خود را از کارخانه کاویان تأمین می کنند.

این مجموعه به دلیل مشکلاتی که در دوره جنگ 8 ساله ایران وجود داشت، در سال 1370 افتتاح گردید و هم اکنون به صورت سالیانه حدود 1150 تن محصولات فولادی را تولید می نماید. این شرکت اولین تولید کننده ورق های فولادی در ایران به شمار می آید و با داشتن سابقه طولانی در بازار آهن آلات، امروزه سهم عظیمی از نیاز بازار را تأمین می کند. علاوه بر این، در زمینه صادرات هم تجربه های موفقی دارد.

به طور کلی به ورق هایی که طی فرآیند نورد گرم و در دمای بسیار بالا تولید می شوند، ورق گرم یا سیاه گفته می شود. این محصولات به علت قرار گرفتن تحت دمای بالا دارای ظاهری کدر و مات هستند؛ از این رو با نام سیاه نیز شناخته می شوند.

توضیح چیستی ورق سیاه کاویان

مجتمع فولاد کاویان با پیاده سازی الگوی HSE و پیروی از آن توانسته در جهت حفظ ارزش های محیط زیست و رفاه کارگران و کارکنان اقدامات مثبتی انجام دهد. فرآیند تولید ورق کاویان در این مجموعه به صورتی است که ابتدا مواد اولیه یا اسلب مورد نیاز از تولید کنندگان داخلی یا خارجی تهیه می شود و در کوره های پخت قرار داده می شود. دمای مورد نیاز برای ذوب آن ها 1200 درجه سانتی گراد است. پس از ذوب به واحد پوسته زدایی منتقل می شوند.

در این قسمت مواد اولیه ای که در دمای ذوب قرار گرفته اند، پوسته زدایی شده و سپس در دستگاه نورد قرار می گیرند تا ضخامت آن ها کاهش یابد. برای کنترل میزان سلامت و ضخامت شیت ها از اشعه گاما استفاده می شود. در نهایت محصولات تولید شده پس از مرحله موج گیری در ابعاد مشخصی برش کاری شده و مرحله خنک سازی انجام می گیرد. در نهایت ورق سیاه تولید شده بسته بندی شده و به بازار آهن آلات ارسال می گردد.

مشخصات ورق سیاه کاویان

از جمله عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه کاویان، عرض، طول و ضخامت آن می باشد. یکی از مهم ترین مشخصات این محصولات تولید آن در عرض های 1/25 و 1/5 متر، طول 6 متر و ضخامت بالای 8 میلی متر می باشد. با این وجود بسته به سفارش مشتری در ابعاد و ضخامت های گوناگون (8 تا 40 میلی متر) تولید می شوند.

استانداردهایی که برای تولید آن ها استفاده می شوند شامل EN10163 و با انواع تست‌ های کشش منطبق بر اساس استاندارد EN10002  و تست ضربه با استاندارد EN10045 می باشند. سایر عوامل مؤثر بر هزینه ورق سیاه شامل موارد زیر است:

  • هر چه وزن ورق مورد نظر بیشتر باشد قیمت آن کاهش پیدا می کند.
  • در زمان تهیه شیت های برشی باید هزینه جانبی بارگیری و انبار پرداخت شود.
  • نوسانات بازار ارز بر روی قیمت شیت ها تاثیر می گذارد.

محصولات گرم تولید شده توسط کارخانه کاویان بر اساس استانداردهایی که ذکر شد، دارای گریدهای مختلفی می باشند که از جمله آن ها کیفیت های A516،A283،ST52،ST37 بیشتر عرضه می شوند. لازم به ذکر است در برخی مواقع از استانداردهای دیگری نیز برای تولید محصولات کاویان استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به ، EN10045، EN10163 و DIN اشاره داشت.

کاربرد ورق کاویان

از ابتدای تولید ورق های فولادی ورق سیاه به عنوان مواد اولیه سایر آلیاژها و شیت ها شناخته شده است. فرآیند تولید این محصول مراحل بسیار کمتری داشته و نرخ آن مقرون به صرفه تر می باشد. قیمت ورق سیاه بسته به عوامل مختلفی تعیین می شود که از جمله آن ها می توان به نرخ مواد اولیه مانند شمش یا اسلب فولادی، نوسانات ارزی، وضعیت بورس، عناصر تشکیل دهنده، ویژگی های مختلف و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد.

همان گونه که اشاره کردیم مجموعه کاویان اولین مجموعه در تولید شیت های سیاه با ضخامت بالا است. این محصولات از آلیاژ آهن و کربن تولید می شوند و کاربردهای زیادی را در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهند. همچنین از آن ها به عنوان ماده اولیه سایر محصولات نیز استفاده می کنند. برخی از کاربرد این فولادها شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده جهت ساخت قطعات و بدنه اتومبیل در صنعت خودرو سازی
  • کاربرد وسیع آن در صنعت ساخت و ساز برای تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز ساختمان سازی
  • همان طور که بیان شد، از ورق سیاه برای تولید سایر شیت های فولادی استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به محصولات سرد یا روغنی اشاره کرد که در صنایع مهمی از جمله ساخت لوازم خانگی، مبلمان و ... کاربرد دارد.
  • یکی از مهم ترین گریدهای ورق سیاه، آلیاژ ST37 است که در موارد ساخت و ساز بسیار به کار می رود.
  • آلیاژ دیگر آن با نام ST52 شناخته می شود و در موارد سنگین تر مانند صنایع عمرانی، ساخت ریل و شاسی های سنگین اتومبیل ها استفاده می شود.
  • سایر گریدهای محصولات گرم با نام های A516 و A283 شناخته می شوند و به ترتیب برای ساخت مخازن گازی و تحت فشار و همچنین تولید تانکر به کار می روند.
  • جالب است بدانید از شیت های گرم به عنوان ماده اولیه برای تولید ورق گالوانیزه نیز استفاده می کنند. این محصولات به علت داشتن خاصیت ضد زنگ، جایگزین مناسبی برای فولاد ضد زنگ می باشند.

حتما بخوانید : مقاله ورق سیاه چیست؟

محصولات کارخانه کاویان

مجموعه کاویان انواع ورق های سیاه، آجدار، روغنی و میلگرد را تولید می نماید. منظور از ورق کاویان همان شیت سیاه است که از طریق فرآیند نورد گرم به دست می آید و به اشکال فابریک، رول و برش خورده همراه با ضخامت بین 8 تا 40 میلی متر، عرض 600 تا 1500 میلی متر و طول 3000 تا 12000 میلی متر در بازار آهن آلات عرضه می شوند. یکی دیگر از تولید کنندگان برتر در زمینه تولید محصولات سیاه و گرم کارخانه اکسین اهواز است که با تولید این محصولات در ضخامت و کیفیت بالا، در رتبه دومین مجموعه برتر در تولید شیت های سیاه قرار گرفته است.

کیفیت شیت های تولیدی کارخانه اکسین بسیار بالا بوده و قیمت ورق سیاه اکسین اهواز با موارد دیگر  مانند مجتمع فولاد گیلان، کاویان و فولاد مبارکه مقایسه می شود. دارا بودن قابلیت جوش پذیری از دیگر مواردی است که سبب محبوبیت محصولات نورد گرم مجموعه اکسین شده است. شرکت آهن اینفو مرجع تخصصی خرید و فروش محصولات فولادی با بهترین کیفیت می باشد و برای استعلام قیمت آلیاژهای آهنی و غیر آهنی بهتر است با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

حتما بخوانید: تفاوت ورق اکسین و کاویان

محصولات آجدار نیز مانند شیت های سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شوند. وجود برجستگی هایی بر روی ورق آجدار سبب ایجاد مزایای زیادی از جمله جمع نشدن آب بر روی پشت بام خانه ها و کاهش اصطحکاک را به همراه دارند. این ورق ها نیز به شکل فابریک، رول و سبک و سنگین توسط مجموعه کاویان به فروش می رسند.

ورق های روغنی از طریق محصولات گرم به وجود می آیند؛ با این تفاوت که تحت فرآیند نورد سرد قرار گرفته و تحت فشار بالا تولید می شوند. این فلزات به علت روغن کاری در مقابل پوسیدگی مقاومت بالایی دارند.

میلگرد های فولادی که برای استحکام ساختمان در هنگام بتن ریزی استفاده می شوند، توسط مجموعه کاویان و شرکت های وابسته به آن به فروش می رسند. سایر فلزات تولیدی این مجموعه شامل تیرآهن، پروفیل، نبشی و ناودانی می باشند.

همان طور که اشاره کردیم مجموعه کاویان با کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان و اکسین اهواز بسیار مقایسه می شود، اما محصولات این مجموعه با تنها تولید کننده ای که قابل مقایسه نیست، کارخانه فولاد گیلان می باشد؛ زیرا این مجموعه ورق سیاه را به صورت رول تولید می کند. در صورتی که مجموعه کاویان ورق سیاه را به صورت شیت عرضه می نماید. با این حال از نظر کیفیت، محصولات کارخانه فولاد مبارکه در بالاترین درجه قرار می گیرند. قیمت ورق سیاه گیلان نیز بر همین اساس مقرون به صرفه تر است؛ اما انتظار کیفیت بسیار بالا نباید از آن داشت.

حتما بخوانید: معرفی کامل کارخانه فولاد گیلان

جمع بندی

در این مطلب توضیحاتی در مورد ورق کاویان، کیفیت ها، استانداردها و قیمت آن داده شد. لازم به ذکر است پیش از خرید باید اطلاعات کاملی از نوع محصول از کاربرد آن داشته باشید و همچنین تنها در صورت نیاز به ورق سیاه با ضخامت بالا می توانید محصولات مجموعه کاویان را خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که شیت های تولیدی شرکت کاویان صاف هستند. همچنین هزینه بارگیری از کارخانه تا مقصد مورد نظر مشتری باید توسط خود او پرداخت شود. همچنین جهت تخلیه ورق های برشی نیازی به جرثقیل نیست، اما محصولات گرمی که به صورت شیت ارسال شده اند، باید با جرثقیل تخلیه شوند.