کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین و نخستین محصولات فولادی که از طریق فرآیند نورد گرم به دست می آید، ورق گرم یا سیاه می باشد. این محصول در بورس کالا نیز توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان عرضه می گردد. این مجموعه منبع قیمت گذاری سایر کارخانجات تولید کننده محصولات فولادی می باشد؛ زیرا معتبرترین مجموعه در کشور و خاورمیانه به شمار می آید. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت ورق گرم b و c می پردازیم.

تفاوت ورق گرم HR ، (B)HB  و (C) HC


ورق گرم که به دلیل تولید در دمای بسیار بالا ظاهری کدر و مات داشته و با نام ورق سیاه شناخته می شود، انواع مختلفی از نظر آلیاژ، نحوه بسته بندی و ظاهر دارد. این محصول به دو نوع b وتقسیم می شود که در بورس کالا نیز عرضه می شود. البته ابتدا بهتر است بدانید HR در بورس کالا نشان دهنده محصولات گرم است که دو آلیاژ نوع b و c را در بر می گیرد.

عمده تفاوت این دو آلیاژ در ضخامت و عرض آن ها می باشد؛ به طوری که شیت های نوع اول یا b دارای عرض های 1200 و 1250 میلی متری و ضخامت 4 می باشند. در صورتی که ورق نوع دوم یا c دارای عرض های 1300، 1350، 1400 و 1450 میلی متری و ضخامت 5 و 6 میلی متری هستند. نام دیگر این دو آلیاژ به ترتیب HB و HC نیز معرفی می شود. نام انحصاری H نشان دهنده HOT و به معنای ورق گرم یا نورد گرم است.

دومین و مهم ترین تفاوت این دو آلیاژ در قیمت آن ها می باشد؛ زیرا با وجود این که هر دو با استفاده از یک فرآیند تولید می شوند و در یک دسته بندی قرار می گیرند، هر کدام دارای خواص و ویژگی های متفاوتی می باشند. جالب است بدانید ورق های b و c نه تنها توسط تولید کنندگان داخلی بلکه به وسیله کارخانجات خارجی نیز تولید و عرضه می گردند.

تفاوت دیگر این دو شیت گرم در نماد آن ها و نشان دهنده در بورس کالا می باشد که به ترتیب نوع b و c با نمادهای زیر نشان داده می شوند:

  • ورق گرم HB فولاد مبارکه اصفهان MSC-HS30109-00
  • ورق گرم HC فولاد مبارکه اصفهان MSC-HS40109-00

کاربرد آلیاژهای گرم b و c بیشتر برای پروفیل سازان و متخصصان نورد است که به انواع محصولات گرم با انواع ضخامت و عرض نیاز دارند؛ زیرا این دو محصول با داشتن عرض های مختلف برای ساخت پروفیل و همچنین انجام فرآیند نورد مناسب می باشند.

یکی از کاربردهای بسیار مهم و اساسی استفاده از آن در ساخت و ساز ساختمان می باشد، اما در نظر داشته باشید در ساخت این آلیاژها از مقاطع فولادی و شمش های فولادی استفاده می‌ شود.

نکته مهم این است که محصولاتی که به وسیله فرآیند نورد سرد تولید می شوند دارای نوع B نیز می باشند و نباید آن ها را با ورق گرم b اشتباه گرفت. البته تشخیص این دو محصول از نظر ظاهر و ضخامت بسیار آسان می باشد.

فرآیند تولید محصولات گرم یا سیاه


همان طور که پیش تر اشاره شد، ورق گرم به محصولاتی گفته می شود که طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند. علت نام گذاری این فرآیند به دلیل انجام آن در دمای بالا است. به دلیل اعتبار مجموعه فولاد مبارکه و کیفیت بالای محصولات آن، در ادامه به بررسی روند انجام این فرآیند می پردازیم. مراحل تولید شیت های گرم به صورت زیر انجام می شوند:

  • تولید آهن اسفنجی
  • ساخت تختال از طریق ریخته گری پیوسته
  • تبدیل تختال به کلاف گرم از طریق فرایند نورد گرم
  • تولید کلاف خام با ضخامت کمتر، از طریق فرایند نورد سرد
  • عملیات تکمیلی فولاد و تولید محصول نهایی کلاف و ورق سرد
  • عملیات پوشش دهی و تولید ورق های پوشش دار ( ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق قلع اندود )

این عملیات ها هر کدام دارای قواعد و دستگاه های مخصوص می باشند و در نهایت سبب تولید محصولات فولادی زیر می شوند:

  • کلاف گرم
  • ورق گرم
  • کلاف اسیدشویی
  • کلاف خام
  • کلاف سرد
  • ورق سرد
  • نوار باریک
  • ورق قلع اندود
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی

در یک کارخانه جهت تولید محصولات مختلف فولادی باید از هر دو فرآیند نورد گرم و سرد استفاده شود؛ به صورتی که شمش و تختال یا اسلب فولادی با عبور از قفسه های نورد گرم، به محصولات متعدد ورق، میلگرد، مفتول، لوله و سایر مقاطع ساختمانی تبدیل می گردد. لازم به ذکر است در صورت نیاز به محصولاتی با ضخامت پایین و کیفیت سطحی بالا، باید این مقاطع وارد خط نورد سرد شده تا خروجی آن ها شامل ورق، تسمه و فویل با کیفیت عالی و استحکام بالا باشد. البته لازم به ذکر است نرخ قیمت ورق گرم با توجه به کیفیت انجام فرآیند تعیین می گردد و یکی از نیاز های فعالان بازار اطلاع لحظه ای از قیمت ورق گرم یا سیاه است که سایت آهن اینفو با داشتن کارشناسان مجرب در حوزه ورق های فولادی آماده خدمت رسانی به شما مخاطبین عزیز می باشد.

حتما بخوانید:تفاوت ورق st37 و st52

نحوه تولید گندله و تبدیل به سنگ آهن


ابتدایی ترین مرحله تولید محصولات فولادی از فرآوری سنگ آهن آغاز می گردد. همان طور که می دانید سنگ آهن پس از استخراج از معادن ترکیبی از اکسیدهای آهن و ناخالصی های فلزی از جمله سولفور، فسفر و سیلیس می باشد.

ابتدا باید سنگ آهن خرد شده و با استفاده از فرآیند های به خصوص، ناخالصی های فلزی آن جدا گردد؛ سپس در مرحله بعدی فرآیند گندله سازی انجام شده و سنگ آهن به صورت ترکیبی از اکسیدهای آهن، به صورت گلوله در آمده و در کوره پخت قرار می گیرد تا گندله تولید شود. در نهایت گندله در فرآیند احیا مستقیم قرار گرفته و در واکنش با کربن، آهن خالص را به وجود می آورد.

در طی انجام این مراحل گندله اکسیژن خود را از دست داده و حالت ماده ای تخلخلی مانند اسفنج را به خود می گیرد؛ به همین دلیل به آن آهن اسفنجی گفته می شود که باید در مخازن مخصوصی نگهداری شود تا در نهایت به عنوان ماده اولیه تولید محصولات فولادی از آن استفاده شود.

 تبدیل آهن خالص به فولاد مذاب

در این مرحله آهن اسفنجی و آهن قراضه با نسبت های مشخصی در کوره های قوس الکتریکی به فولاد مذاب تبدیل می شوند. پس از سرباره گیری از مذاب، با توجه به گروه کیفیتی مورد انتظار، مواد افزودنی به نسبت های لازم به فولاد مذاب افزوده شده و با دمش گاز در حجم مذاب، این مواد به صورت یک نواخت با مواد مذاب ترکیب می شوند.

سپس برای تکمیل مراحل فولاد مذاب به دست آمده در کوره های پاتیلی ریخته می شود تا مواد افزودنی مطابق با سفارش خریدار به آن اضافه گردد. در نهایت عملیات تصفیه مذاب انجام شده و مواد وارد واحد ریخته گری می شوند. لازم به ذکر است دمای فولاد مذاب پس از تولید حدود 1650 درجه سانتی گراد است.

البته حداقل دمای مجاز برای ریخته گری 1580 درجه می باشد؛ به همین دلیل پس از عملیات تکمیلی مواد مذاب باید بلافاصله به واحد ریخته گری منتقل شوند تا در فرآیند فولاد سازی و در ماشین های ریخته گری پیوسته به صورت شمش یا تختال درآیند.

تختال یا شمش در خط نورد گرم قرار گرفته و شیت های سیاه به وجود می آیند. این محصولات از نظر نرخ در مقایسه با شیت های سرد مقرون به صرفه می باشند، اما از نظر ظاهری آلیاژهای سرد در اولویت هستند. از نظر کاربرد نیز فولاد گرم یا سیاه با داشتن گریدهای مختلف در صنایع عظیم و صنعتی بسیار استفاده می شوند

حتما بخوانید: معرفی کامل کارخانه فولاد مبارکه

ورق سرد چیست؟

محصولاتی که در ادامه معرفی می کنیم، از طریق فرآیند نورد سرد تولید شده و شیت های روغنی یا سرد را به وجود می آورند. در ادامه تولید این ورق ها، فولاد گالوانیزه و محصولات پوشش دار مانند رنگی، شیروانی و قلع اندود به وجود می آیند. بهتر است بدانید نماد معرفی فولادهای سرد فولاد مبارکه در بورس کالا علامت انحصاری B است.

شیت های سرد در مقایسه با محصولات گرم فرآیند تولید سخت تری دارند؛ از این رو کارخانجات تولید این فولادها در کشور بیشتر می باشند. از محبوب ترین مجموعه های تولید کننده این محصولات می توان به مجموعه فولاد مبارکه، کارخانه اکسین و کاویان اهواز اشاره کرد. لازم به ذکر است قیمت ورق سیاه اکسین به دلیل داشتن کیفیت بالا و تولید در ضخامت های بالا مورد توجه صنایع مختلف قرار دارد.

حتما بخوانید:معرفی کامل کارخانه فولاد اکسین

ورق سرد B

نماد این محصول تولید شده توسط کارخانه فولاد مبارکه در بورس کالا MSC-CS 20101-00 می باشد و در عرض های 1000، 1100 و 1250 و ضخامت 0/8 و 0/9 میلی متر عرضه می گردد.

ورق گالوانیزه یا G فولاد مبارکه

این محصول در بازار بورس با نماد MSC-GS 00101-00 معرفی می شود و در عرض‌ های 1000، 1100، 1250 و ضخامت 0/6 میلی متر عرضه می گردد.

ورق قلع اندود یا T فولاد مبارکه

نماد این محصول در بورس کالا MSC-TS 11112-00 بوده و در عرض 750 تا 849 و ضخامت 0/22 میلی متر عرضه می‌ شود.

جمع بندی

در این مطلب تفاوت ورق گرم b و c توضیح داده شد. با بررسی کارشناسان آهن اینفو در ادامه تفاوت ورق گرم و سرد معتبرترین مجموعه تولید محصولات فولادی یعنی فولاد مبارکه اصفهان می پردازیم. البته در حال حاضر قیمت ورق کاویان نیز با این مجموعه بسیار مقایسه می گردد؛ زیرا با داشتن دستگاه های پیشرفته و تولید محصولات گرم با ضخامت بالا بسیار محبوبیت دارد و کارخانه فولاد کاویان به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح ورق سیاه همیشه مورد توجه فعالان قرار دارد.

تفاوت ورق گرم و سرد بیشتر در مراحل تولید، کاربرد، شکل ظاهری و ضخامت می باشد؛ به این صورت که ورق سیاه ضخامت بالاتری داشته، در کاربردهای عظیم صنعتی استفاده می شود و ظاهری مات و کدر دارد. در صورتی که آلیاژهای سرد دارای ضخامت های پایین بوده، در مصارف کوچک تر استفاده شده و ظاهری درخشان و شفاف دارند.