تفاوت ورق اکسین و کاویان امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه خریداران این محصولات می باشد؛ زیرا شرکت های کاویان و اکسین واقع در استان خوزستان دو مجموعه ابتدایی در تولید ورق های سیاه ضخیم بار به شمار می آیند. از سوی دیگر نیز ورق سیاه گستردگی بالایی از نظر انواع آلیاژ و کاربردهای عمومی و صنعتی داشته و همین موضوع سبب شده تا تقاضای زیادی برای انواع این محصول وجود داشته باشد.

شرکت فولاد اکسین در خوزستان یکی از تولید کنندگان برتر در زمینه تولید محصولات فولادی به خصوص ورق سیاه است. فعالیت این شرکت از سال 1384 آغاز شد و در نزدیکی اهواز و چند کیلومتری جاده بندر امام خمینی قرار گرفته است. از سوی دیگر شرکت فولاد کاویان اهواز یکی از با سابقه ترین مجموعه ها در تولید محصولات گرم و سرد است. فعالیت این مجموعه از سال 1354 آغاز شد و در فاصله چند کیلومتری شهر اهواز قرار گرفته است.

جالب است بدانید شرکت کاویان رتبه اولین تولید کننده ورق های ضخیم فولادی را در کشور به خود اختصاص داده است و در حال حاضر به چهارمین دهه حضور در اقتصاد و کار وارد شده است. از این رو با وجود برتر بودن هر دو کارخانه قصد بررسی تفاوت ورق سیاه آن ها با یک دیگر را داریم.

بررسی دقیق تفاوت های ورق سیاه اکسین و کاویان


به طور بهتر است بدانید تفاوت ورق سیاه این دو کارخانه بیشتر به اسلب اولیه و کیفیت های تولیدی آن ها بر می گردد. ورق های کاویان معمولاً در دو کیفیت اصلی معمولی و صنعتی تولید می گردند، اما ورق های اکسین به سبب تکنولوژی ها و دستگاه هایی که این کارخانه از آن ها بهره مند شده است، در کیفیت های آلیاژی و صنعتی بیشتر تولید می شوند. این تفاوت که در ادامه بیشتر آن را شرح داده ایم، سبب ایجاد تمایز میان ویژگی ها، کاربردها و قیمت آن ها شده است. سایر تفاوت های ورق کاویان و اکسین نیز شامل موارد زیر است:

کیفیت

به طور کلی در اصطلاح بازار آهن آلات، به فلزاتی که در دسته بندی ورق سیاه قرار می گیرند، ورق اکسین گفته می شود. روند تولید آن نیز هم در شرکت اکسین و هم کاویان از طریق فرآیند نورد گرم می باشد و از اسلب فولادی تولید می شود. اولین تفاوت ورق اکسین با دیگر کارخانجات از جمله کاویان در کیفیت تولید شیت های گرم است.

کیفیت این فلزات بیشتر در حیطه ورق های سیاه معمولی، صنعتی و آلیاژی، آتش خوار و دریایی می باشد. از جمله انواع ورق سیاه در کارخانه اکسین اهواز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 34CrMo4.
  • A517 Grade B
  • A36
  • A516
  • API
  • A283-Grade c
  • A516-Grade70
  • AP 15L-X65
  • A573 Grade 70
  • ST37
  • ST52

استاندارد تولید شیت های سیاه در این مجموعه بر اساس ۹۰۰۱ ISO،  ۱۰۰۰۱ ،ISO و دارای گواهینامه انطباق محصول با الزامات ایمنی اتحادیه اروپا CE است. همچنین گواهینامه تصدیق فرآیند ساخت از مؤسسه‌ رده ‌بندی ایران با نماد اختصاری ICS را دارا می باشد. قیمت ورق اکسین با توجه به این استانداردها و در نتیجه ویژگی هایی که محصولات آن دارند، مشخص می شود.

این در صورتی است که ورق سیاه کاویان تحت استانداردهای مختلفی تولید و به فروش می رسد، اما در گریدهای محدود تولیدات آن قرار می گیرد و از جمله آن ها می توان به ورق ST52 وST37  اشاره کرد. ورق سیاه معمولی یا ST37 یکی از فولادهای کم کربن با قابلیت جوش پذیری و انعطاف پذیری بالا بوده که در عین داشتن استحکام سایر ویژگی های خود را حفظ کرده است؛ از این رو بیشتر در مصارف عمومی و ساختمانی از آن استفاده می شود.

از سوی دیگر ورق سیاه ST52 یکی از محصولات صنعتی بوده که دارای استحکام بالایی به خصوص در برابر فشارها و وزن های بالا می باشد. با این وجود کیفیت یکی از محورهای اصلی فولاد کاویان برای تولید انواع آهن آلات بوده است. در همین راستا استانداردهای داخلی و خارجی مختلفی را برای تولید محصولاتی با کیفیت در نظر گرفته است. استانداردهای ASTM، EN10045، EN10163  و DIN از جمله این موارد است.

حتما بخوانید:معرفی کامل کارخانه فولاد اکسین

ضخامت

دومین موردی که در تفاوت های ورق کاویان و اکسین بسیار حائز اهمیت است، ضخامت می باشد. هر دو مجموعه کاویان و اکسین محصولاتی با عرض و ضخامت بالا تولید می کنند، اما شهرت کارخانه اکسین به تولید ورق گرم با ضخامت بالاتر از 40 میلی متر است. نرخ محصولات اکسین و کاویان هر دو بر اساس ابعاد، کیفیت، ضخامت و وزن مشخص می شود. از این رو قیمت ورق کاویان مقرون به صرفه تر از شیت های سیاهی است که توسط شرکت اکسین تولید می شوند.

ضخامت ورق سیاه کاویان بین 8 تا 50 میلی متر می باشد؛ در صورتی که ضخامت این محصول تولید شده در شرکت فولاد اکسین از 5 تا 100 میلی متر متغیر است. از این جهت فلزات تولیدی در مجموعه کاویان برای کاربردهای سبک تر از جمله ساختمان سازی، تولید انواع فلنج و زنجیر و چرخ دنده به کار می روند؛ در صورتی که محصولات کارخانه اکسین اهواز برای کاربردهای سنگین تر و صنعتی تر مانند مخازن تحت فشار و مخازن بزرگ ذخیره میعانات نفتی و شیمیایی دیگ های بخار صنعتی و نیروگاهی استفاده می شوند.

حتما بخوانید:معرفی کامل کارخانه فولاد کاویان

ابعاد


هر محصولی بر اساس روش تولید، برند سازنده، استانداردها کیفیت و ویژگی های متفاوتی دارد. از جمله مهم ترین تفاوت ورق سیاه اکسین با کاویان در ابعاد خاص آن ها می باشد. این مجموعه بر خلاف کارخانه کاویان شیت های سیاه با عرض 2 تا 5/4 متر و طول 1 تا 12 متر را تولید می کند. همچنین از نظر عرضه، این مجتمع بر روی تولید شیت هایی با ضخامت بالای 8 میلی متر متمرکز شده است.

با این وجود توصیه می ‌شود پیش از اقدام برای خرید ورق سیاه از نوع پروژه خود اطمینان پیدا کنید. محصولات تولیدی در شرکت کاویان نیز در ابعاد ۸ تا ۵۰ میلی ‌متر و عرض های 5/1 و 25/1 تولید می شوند. طول این فلزات نیز از 1 تا 12 متر متغیر می باشد. همچنین بهتر است بدانید هر دو شرکت یعنی مجموعه کاویان و اکسین ورق سیاه را به شکل شیت های فابریک با طول و عرض مشخص مطابق با خواسته مشتریان عرضه می کنند.

در واقع اصلی ترین تفاوت شرکت های اکسین و کاویان با تولیدکنندگان دیگر، همین مسئله ابعاد می باشد. به طور مثال کارخانه فولاد گیلان یکی از تولیدکنندگان برتر ورق سیاه نازک بار بوده و این محصول را در بازه ضخامتی 2 تا 15 میلی متر و به شکل رول تولید و عرضه می کند. قیمت ورق سیاه گیلان هم به این دلیل و هم کیفیت سطح معمولی و تولید گریدهای معمولی مقرون به صرفه می باشد و از این رو بیشتر تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور آن را خریداری می کنند.

تأمین مواد اولیه برای تولید


در حال حاضر دو شرکت اکسین و کاویان در حیطه تولید ورق های سیاه ضخیم از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند. در بین این دو نیز محصولات شرکت اکسین از کیفیت بالاتری از نظر سطحی نسبت به شرکت کاویان برخوردار است و این موضوع به سبب تکنولوژی های دستگاه های مجموعه اکسین خوزستان است.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ورق سیاه اکسین نیز بیشتر از واحد اسلب سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان تأمین می شود. قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه نیز به سبب این که تمامی مراحل تولید از صفر تا صد در آن قرار می گیرد، نوعی ملاک برای تعیین نرخ شیت های گرم سایر تولیدکنندگان به شمار می آید.

شرکت کاویان نیز ابتدا اسلب مورد نیاز خود را از عرضه کنندگان داخلی یا خارجی خریداری می کند و آن را در کوره پخت تا دمای 1200 درجه سانتی گراد ذوب قرار می دهد و سپس آن را به واحد های اسیدشویی یا پوسته زدایی منتقل می کند.

پس از طی این مراحل با استفاده از دستگاه رول پرس، تا حد مورد نظر ضخامت اسلب کاهش می یابد. به این مرحله سایزینک گفته می شود که تختال گداخته شده در باکس کویل جمع آوری شده و به صورت کلاف پیچیده می شود. سپس مرحله خنک سازی انجام شده و سپس محصول به سمت رول جمع کن منتقل می شود. در نهایت بسته بندی و مارک کردن ورق های سیاه و عرضه به بازار انجام می شود.

جمع بندی

در نهایت باید گفت بسته به کاربرد مد نظر، بهتر است ورق سیاه را با گرید متناسب انتخاب کرده و سپس با توجه به ویژگی های سطحی و ساختاری که مورد نظر دارید، ورق سیاه را از شرکت های اکسین، کاویان، فولاد مبارکه، گیلان، نورد و لوله و ... خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت ورق سیاه هر کدام از این تولیدکنندگان بهتر است با شرکت های متخصص در زمینه فروش ورق های فولادی و آلیاژی مشورت نمایید.

زیرا محصولات هر کارخانه به علت داشتن دستگاه ها و روش های مختلف در کاربردهای سنگین تر و سبک تر استفاده می شود. مهم ترین تفاوت های ورق سیاه اکسین و کاویان را می توان به کیفیت محصولات نهایی، قیمت، عرض، مراحل تولید و کاربردهای آن ها نسبت داد، اما این دو مجموعه در جنوب کشور هر دو به تولید محصولات فولادی با ضخامت بالا شهرت دارند.