یکی از مهم ترین و قدیمی ترین تولیدکنندگان ورق های سیاه ضخیم بار در کشور، شرکت فولاد کاویان در نزدیکی شهر اهواز می باشد. این مجموعه در سال 1354 احداث شد و علاوه بر ورق سیاه اسلب های نازک و مواد اولیه مورد نیاز برای فولاد سازی را تولید و عرضه می کند. از سوی دیگر امروزه خرید ورق سیاه توسط تولیدکنندگان صنعتی بیشتر در حیطه ضخیم بار صورت می گیرد تا استحکام و طول عمر کافی و مد نظر برای کاربری های صنعتی را تأمین نماید.

ورق های سیاه و اسلب های فولاد کاویان از کیفیت متناسبی برخوردار می باشند. با این وجود بهتر است بدانید تجهیزات این کارخانه تنها قابلیت تولید اسلب های نازک را داشته؛ به طوری که برای تولید شیت های گرم، اسلب اولیه مورد نیاز این مجموعه از کارخانجات فولادسازی و اسلب سازی کشور مانند فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، خوزستان و ... خریداری می شود. مجتمع فولاد کاویان با چند دهه فعالیت و با وجود سایر رقبا در این زمینه، همچنان نقش مهمی را در تأمین نیاز صنایع داخلی و بازارهای خارجی دارد.

تاریخچه کارخانه فولاد کاویان


مجموعه فولاد کاویان در تاریخ 19 اسفند سال 1354 توسط مدیریت رسول دانیال زاده راه اندازی شد. زمین این کارخانه مساحتی در حدود 31 هکتار داشته و در کیلومتر 9 جاده اهواز خرمشهر واقع شده است. جالب است بدانید مجموعه کاویان در نزدیکی شرکت نورد و لوله اهواز و شرکت ملی صنعتی فولاد ایران قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه ها توسط شرکت کاویان تهیه و تأمین گردد.

از سوی دیگر تغییراتی که پس از انقلاب اسلامی به سبب بمباران های شدید جنگ تحمیلی رخ داد، افتتاح این مجموعه به تأخیر افتاد تا در نهایت مورخ 16 آذر 1370 صورت گرفت. همچنین بهتر است بدانید آقای دانیال زاده در سال 1385 به تملک سهام عمده شرکت کاویان پرداخت و به سبب اصلاحات مدیریتی که انجام داد، این مجموعه را به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قطعات نیمه نهایی بیلت میل در کشور تبدیل کرد. امروزه ظرفیت اسمی شرکت فولاد کاویان در حدود 1150000 تن ورق فولادی بر مبنای معادل ضخامت 25 میلی متر می باشد.

نقاط قوت شرکت فولاد کاویان

همان طور که اشاره شد، مجموعه فولاد کاویان در ابتدا چالش های زیادی را پشت سر گذاشت، اما مسیر پر فراز و نشیب و بحران های جنگ توسط این مجموعه به فرصت تبدیل شد و اصلاحات مدیریتی به وقت خود در آن صورت گرفت. قیمت ورق کاویان نیز امروزه به سبب تجربه و قدمت آن برای خریداران بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر نقاط قوت این مجموعه نیز می توان به داشتن برنامه ریزی دقیق، سرمایه گذاری هدفمند، تعهد به اصول ها و ارزش های خود، بیشتر شدن سهم بازارهای داخلی و خارجی، معرفی محصولات جدید مرتبط با نیاز صنایع، ارتقا کیفیت محصولات و خدمات، حفظ ارزش های محیط زیستی و کاهش هزینه های تولید اشاره داشت.

خطوط تولید و ظرفیت تولید فولاد کاویان


همان گونه که بارها اشاره کردیم، خطوط تولید شرکت کاویان اهواز، شامل اسلب های نازک و ورق های سیاه ضخیم بار می شود. ضخامت ورق سیاه این مجموعه بین 8 تا 50 میلی متر بوده و اسلب اولیه آن مطابق با آنالیز شیمیایی مد نظر از شرکت های اسلب سازی مانند فولاد مبارکه اصفهان تأمین می گردد. در واقع قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه نیز به عنوان یکی از مهم ترین معیار های تعیین قیمت محصولات گرم کشور می باشد. از سوی دیگر چندین واحد بازرسی، بر کیفیت ورق سیاه کاویان کنترل دارند.

همچنین محصولات این مجموعه به سبب داشتن ضخامت های بالا، به شکل شیت های فابریک تولید می شوند و با دستگاه های آزمایشگاهی مدرن تست می گردند. اسلب های نازک این مجموعه به عنوان مواد اولیه تولیدی سایر تولیدکنندگان و کارگاه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. نیروهای شرکت کاویان نیز تجربه بالایی در خطوط تولید هر کدام از محصولات داشته تا بتوانند الگوی HSE را که سبب حفظ محیط زیست می شود، به خوبی رعایت کنند.

حتما بخوانید: مقاله ورق سیاه چیست؟

مراحل تولید ورق فولادی در خطوط تولید شرکت

مراحل تولید ورق های سیاه شرکت کاویان در خطوط نورد گرم صورت می گیرد. به طوری که ابتدا اسلب اولیه تهیه شده با آنالیز شیمیایی مطابق با استانداردهای ST52 و ST37 در کوره های پیش گرم به خوبی حرارت دهی می شود. سپس از یک سری واحد پوسته شکن عمودی عبور کرده تا پوسته های اکسیدی که بر سطح آن به سبب حرارت های بالا ایجاد شده اند، از بین برود.

مرحله بعدی شامل وارد شدن اسلب یا تختال به خط نورد مقدماتی و نهایی شرکت کاویان در جهت کاهش ضخامت می باشد. این خط از یک سری غلتک های رفت و برگشتی تشکیل شده و با حرکت مداوم بر روی اسلب ها سبب کاهش ضخامت آن ها تا حدود 8 تا 50 میلی متر بسته به سفارش مشتریان می شود.

سپس با رسیدن شیت ها به ضخامت مورد نظر، آن ها را همزمان که در واحد کولینگ توسط بسترهای خنک کننده سرد می کنند، طی آزمایش های فراوان قرار داده تا مورد تأیید کارشناسان فنی مجموعه کاویان قرار بگیرند. در نهایت پس از تأیید آن ها شیت های سیاه توسط واحد برشکاری با طول و عرض و ضخامت مشخص، برشکاری شده و به صورت شیت های فابریک بسته بندی و ارسال می گردند.

محصولات تولید شده کارخانه فولاد کاویان


محصولات شرکت کارخانه فولاد کاویان شامل ورق های سیاه و اسلب های نازک هستند. عرض محصولات گرم این مجموعه بین 600 تا 2000 میلی متر بوده و طول آن نیز مطابق با خواسته مشتری از 1 تا 12 متر متغیر است. در این بین قیمت ورق اکسین به سبب داشتن بازه ضخامتی بالاتر تا حدود 100 میلی متر برای تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی حائز اهمیت می باشد، اما کیفیت سطح محصولات هر دو کارخانه بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا می باشد.

اسلب های نازک این مجموعه نیز ضخامتی در حدود 40 تا 150 میلی متر داشته و عرض آن ها نیز در محدوده 500 تا 1500 میلی متر قرار می گیرد. طول این اسلب ها نیز متغیر می باشد. کیفیت سطح تمامی این محصولات نیز مطابق با گریدی که دارند، متناسب می باشند.

انواع ورق های سیاه

ورق های سیاه از نظر بازه ضخامتی در دو دسته نازک بار با ضخامت 2/1 تا 15 میلی متر و ضخیم بار از 5 تا 100 میلی متر قرار می گیرند. از سوی دیگر عرضه این فلزات نیز به سه صورت رول، شیت فابریک و شیت های برش خورده می باشد و از این نظر محبوبیت فراوانی به خصوص در زمان کاربری دارند. همچنین گریدهای ورق سیاه به سه دسته معمولی، صنعتی و آلیاژی که شامل آتش خوار و دریایی می باشد، تقسیم بندی می شوند.

اسلب باریک

اسلب های باریک نیز از نظر ضخامت در بازه 40 تا 150 میلی متر قرار گرفته و بیشتر به عنوان مواد اولیه ساخت لوله، نبشی، پروفیل و سایر تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی کیفیت محصولات کارخانه فولاد کاویان

در این بین به طور معمول ورق سیاه این مجموعه مطابق با استاندارد DIN آلمان تولید شده و سبب عرضه کیفیت های ST37 با عنوان ورق سیاه معمولی و ST52 با نام ورق صنعتی شده است. البته در برخی مواقع نیز کیفیت های ST44 و ST33 نیز توسط این مجموعه تولید می گردد.

در واقع این کیفیت ها تقریباً توسط تمامی تولیدکنندگان ورق سیاه تولید می شوند، اما بهتر است بدانید مبحث ضخامت و ضخیم بار بودن ورق سیاه کاویان سبب تمایز آن از مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه و فولاد گیلان شده است. شرکت فولاد گیلان واقع در شمال کشور نیز ورق سیاه را با کیفیت متناسب، اما در محدوده نازک بار تولید می کند. لازم به ذکر است قیمت ورق سیاه گیلان بیشتر برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور حائز اهمیت است.

حتما بخوانید:تفاوت ورق st37 و st52

آدرس شرکت فولاد کاویان

 دفتر مرکزی: تهران خیابان آفریقا، بلوار آرش، شماره ۳۸

کارخانه: کیلومتر ۹ جاده اهواز - خرمشهر

شماره تماس کارخانه فولاد کاویان

شماره تلفن دفتر مرکزی :  87250 - 021  و 87252 - 021

شماره تلفن کارخانه:  33311000 061 و 33311240 - 061

جمع بندی

در این مطلب مجموعه فولاد کاویان معرفی گردید که با داشتن دانش فنی و بیش از دو دهه تجربه اولین کارخانه در تولید ورق های فولادی ضخیم به شمار می آید. از جمله مهم ترین محصولات این کارخانه ورق سیاه می باشد که انواع مختلف و در نتیجه کاربردهای متفاوتی دارد. نرخ محصولات مجموعه کاویان بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با کیفیتی که ارائه می کند می باشد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت محصولات این مجموعه و محصولات قابل سفارش می توانید با کارشناسان با تجربه در زمینه فروش ورق های فولادی تماس بگیرید.