مجموعه فولاد گیلان در شمال کشور و در سال 1382 به عنوان اولین و بزرگ ترین کارخانه فولاد نورد در بخش خصوصی راه اندازی شد. ظرفیت تولید سالیانه این مجموعه در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا 5/2 میلیون تن برای محصولات نورد گرم و 500 هزار تن برای محصولات نورد سرد می باشد. به طور کلی محصولات فولاد گیلان در صنایع مختلفی کاربرد دارند، اما بیشترین استفاده از آن ها در صنعت های خودروسازی، ساخت و ساز و لوله سازی می باشد. در ادامه به بررسی کامل مجتمع فولاد گیلان می پردازیم.

اهداف تولید مجتمع فولاد گیلان


به طور کلی یکی از مهم ترین اهداف این مجموعه که در سال 1382 به عنوان اولین و بزرگ ترین واحد تولیدی نورد فولاد در شهرک صنعتی رشت تأسیس شد، تولید انواع فلزات فولادی در انواع مختلف نورد گرم و سرد بود. همان طور که گفتیم محصولات نورد گرم در حدود 2 میلیون تن و با انواع ابعاد نوردیده می باشند. محصولات نورد سرد نیز سالانع 500 هزار تن عرضه می شوند که شامل انواع ورق های فول هارد، روغنی و آنیل شده می باشند. لازم به ذکر است با اجرای طرح توسعه این مقدار به 800 هزار تن در سال افزایش می یابد.

از دیگر طرح های توسعه در دست اجرا، راه اندازی خط تولید فولاد گالوانیزه و ورق رنگی در حدود 150 هزار تن در سال است که در حال اجرا می باشد و به زودی این محصولات نیز به چرخه تولید کشور از سوی مجتمع فولاد گیلان اضافه خواهند شد.

مشخصات کارخانه فولاد گیلان


از لحاظ موقعیت مساحت سوله های تولید نورد گرم در این مجموعه حدوداً 32 هزار متر مربع و نورد سرد 30 هزار متر مربع می باشد. مساحت سایر مکان های این مجموعه از جمله انبار، کارگاه مرکزی و آزمایشگاه در حدود 3200 متر مربع و ساختمان های اداری مانند آمفی تئاتر، مسکونی، آموزش، امور اداری، نمازخانه و رختکن نیز در حدود 15 هزار مترمربع می باشد.

تمایز مجتمع فولاد گیلان از سایر کارخانجات به علت در دست داشتن تکنولوژی روز دنیا و در نتیجه تولید محصولات فولادی با کیفیت است. جالب است بدانید بخش بزرگی از نیاز کشور به فولاد در صنایع مختلف از طریق این مجموعه تأمین می شود و حتی با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی که در صنعت فولاد کشور به وجود آمده است، این مجموعه همچنان روز به روز پیشرفت کرده و کارکنان آن نگرانی از بابت از دست دادن شغل ندارند. پرسنل این کارخانه در حدود 1200 نفر می باشند که با هدف راه اندازی خط تولید ورق های گالوانیزه و رنگی سبب پیش رفتن روند پیشرفت مجموعه خواهند شد.

ورق های فولادی مجتمع فولاد گیلان محصولاتی استراتژیک می باشند که اگر تولید آن ها متوقف شود، بسیاری از زیر مجموعه های تولید کننده محصولات فولادی از جمله لوله و پروفیل با مشکل مواجه می شوند. این موضوع به علت عدم واردات از خارج کشور اتفاق می افتد؛ زیرا مجموعه گیلان تأمین کننده مواد اولیه آن ها می باشد. نرخ محصولات آن نیز بر فلزات نهایی این کارخانجات اثرگذار است؛ از جمله آن ها می توان به قیمت ورق سیاه گیلان اشاره کرد. مجتمع فولاد گیلان خروجی واحد های خود را با استانداردهای زیست محیطی مطابق کرده و تصفیه خانه مجتمع دلیل واضحی برای این کارخانه است.

ورق نورد گرم مجتمع فولاد گیلان


همان طور که می دانید کلاف های فولادی طی فرآیند نورد گرم سبب به وجود آمدن ورق های گرم یا سیاه می شوند که البته در دمای بسیار بالا تولید می شود. این محصول بر خلاف داشتن ظاهری سیاه و کدر، از مقاومت قابل قبولی برخوردار بوده و با گرید های مختلفی که دارد در صنایع عظیم و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

خط تولید نورد گرم این مجموعه نیز دارای ظرفیت تولید 1600000 هزار تن در سال بوده و استانداردهای تولید آن بر اساس انواع بین المللی EN، ASTM، BS، UNI، AFNOR، JIS، DIN و norm می باشد. همان گونه که اشاره کردیم سوله تولید محصولات نورد گرم در این مجموعه با داشتن مساحت 32000 متر مربع در زمینی به مساحت 60 هکتار قرار گرفته است. جالب است بدانید ورق سیاه این مجموعه از کیفیت بالایی برخوردار بوده، اما همواره قیمت ورق اکسین از آن کمی بالاتر است؛ زیرا از لحاظ کیفیت کمی بهتر است.

حتما بخوانید:معرفی کارخانه فولاد اکسین

ورق سیاه گیلان با ضخامت 2 تا 17 میلی متر و با عرض 600 تا 1420 میلی متر تولید می شود. همچنین وزن کلاف های گرم این مجموعه در حدود 20 تن است. شرکت فولاد گیلان موفق به کسب گواهینامه ISO14001 شده است که به علت سرمایه گذاری جهت پیاده کردن سیستم مدیریت حفاظت از محیط زیست می باشد.

شعار این کارخانه فولادی کسب رضایت مشتریان با به کار گیری کادر مجرب و استفاده از تجهیزات مدرن است. انواع محصولاتی که توسط این کارخانه تولید می شوند شامل موارد زیر می باشند:

ورق در سایز های 2، 5/2، 3، 4 تا 15

جهت اطلاع از قیمت ورق سیاه کلیه کارخانه به لینک مراجعه کنید.

ورق گالوانیزه مجتمع فولاد گیلان

همان طور که اشاره کردیم این مجموعه در حال راه اندازی خط تولید ورق گالوانیزه در زمینی به مساحت 6 هکتار و با داشتن زیر بنایی به مساحت 240000 مترمربع در شهرک صنعتی رشت می باشد. کارخانه گیلان برای تولید ورق های گالوانیزه با ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال و با رعایت استانداردهای جهانی و قابل رقابت با سایر محصولات کارخانجات شروع به کار کرده است.

کارشناسان فنی این مجموعه ابعاد ورق های گالوانیزه را اعلام کرده است. بر اساس استاندارد تولید ضخامت این محصولات در محدوده 2/0 تا 2 میلی متر و عرض آن ها در محدوده 714 تا 1250 میلی متر اعلام شده است. حداکثر وزن کلاف تولیدی نیز 14 تن است که همین مشخصات سبب تولید یک فولاد گالوانیزه با کیفیت و در ادامه آن ورق های رنگی مرغوب می شود.

این مجتمع تولیدی گواهینامه ISO14001 را به جهت سرمایه گذاري را به دنبال حمایت از سیستم مدیریت حفاظت از محیط زیست دریافت نموده است. این مجتمع با شعار رضایتمندی مشتریان و با تکیه بر کارد مجرب و فنی و تجهیزات مدرن قادر به تولید تمامی محصولات خود بر پایه سلایق و رضایت مندی خریداران محصولات فولادی شده است.

ورق نورد سرد مجتمع فولاد گیلان

همان گونه که اشاره شد ظرفیت تولید محصولات نورد سرد از جمله ورق های روغنی، آنیل شده و فول هارد 500000 هزار تن به صورت سالیانه می باشد که بر اساس استانداردها و کیفیت های بین المللی است. خط تولید محصولات نورد سرد این مجموعه نیز در سوله ای با زیر بنای 25000 متر مربع در شهرک صنعتی رشت است. مجموعه فولاد گیلان برترین تولید کننده محصولات نورد سرد در کشور می باشد که با ضخامت 17/0 تا 5 میلی متر و عرض 600 تا 1650 میلی متر و حداکثر وزن کلاف در حدود 30 تن فلزات نورد سرد خود را عرضه می کند.

روند قیمت گذاری کارخانه فولاد گیلان

به طور کلی مقایسه مجتمع های فولادی با یک دیگر تحلیلی دشوار می باشد و نیاز به زمان طولانی دارد. با این وجود قیمت ورق کاویان با نرخ محصولات نورد گرم گیلان در رقابت می باشد که از نظر کیفیت هر دو در سطح خوبی می باشند. البته تمرکز بیشتر مجموعه کاویان بر روی ورق سیاه می باشد. با این وجود نرخ محصولات فولادی کارخانه گیلان به عوامل مختلفی از جمله وضعیت بورس، نوسانات ارزی، عرضه و تقاضا، کیفیت مواد اولیه و ... وابسته است.

حتما بخوانید:معرفی کامل کارخانه فولاد مبارکه

جمع بندی

حال که با کارخانه فولاد گیلان آشنا شدید، در جهت تکمیل صحبت ها بهتر است بدانید این مجموعه یکی از تولید کنندگان برتر ورق سیاه 2 میل در شمال کشور به شمار می آید. محصولات این مجموعه از نظر سطح ظاهری کیفیت معمولی دارند، اما بخش بزرگی از نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل در کشور را تأمین می نمایند.

در واقع در چند ماه سال 1402 که تولیدات این مجموعه در جهت افزایش تعداد دستگاه ها و خطوط تولید متوقف شد، تولید کنندگان لوله و پروفیل با بحران تهیه ورق سیاه 2 میل با قیمت مقرون به صرفه مواجه شده بودند. کیفیت این فلزات نیز بیشتر گرید های ST22 و ST37 می باشد. مواد اولیه برای تولید محصولات سرد در کارخانه فولاد گیلان از مجموعه فولاد مبارکه تهیه می شوند و پیش بینی می شود با اجرای طرح توسعه خطوط ورق های گالوانیزه و رنگی نیز در این شرکت راه اندازی شوند.