کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از نخستین ها و بزرگ ترین واحدهای صنعتی در کشور و همچنین بزرگ ترین مجتمع فولاد در ایران است. موقعیت این کارخانه در جنوب غربی شهر مبارکه اصفهان و جنوب شهر کرکوند می باشد. شهر مبارکه در 75 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. این مجموعه که در این شهر واقع شده است، محرک بسیاری از صنایع بالا دستی و پایین دستی می باشد و در 11 دوره جایزه ملی تعالی سازمانی و 6 دوره جایزه شرکت دانشی در کشور رتبه نخست را به دست آورده است.

مجموعه فولاد مبارکه در سال 1391 برای اولین بار، تحت عنوان اولین شرکت ایرانی با کسب امتیاز 654 تندیس زرین، توانست جایزه ملی تعالی سازمانی را به خود اختصاص دهد. تکرار این رتبه برای دومین بار در سال 1393 و با امتیاز 682 اتفاق افتاد و شرکت فولاد مبارکه به عنوان سازمان سرآمد سال برگزیده شد. از دیگر افتخارات این مجموعه می توان به حضور در میان 25 شرکت برتر دانشی آسیا مانند تویوتا، سامسونگ و ... برای اولین بار در خاورمیانه در سال های 2015 و 2017 اشاره کرد.

مجموعه فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اولیه بیش از 3000 کارخانه و کارگاه تولیدی در کشور را در زمینه صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌ سازی و سازه ‌های دریایی و را تأمین می‌نماید. صادرات این مجموعه هر سال در جهت ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه انجام می شود. این مجموعه به سبب اعتبار کسب شده در بازار جهانی هم اکنون پتانسیل و اعتبار لازم برای صادرات به بیش از 38 کشور جهان را دارد.

موقعیت کارخانه فولاد مبارکه


مجموعه فولاد مبارکه واقع در 75 کیلومتری جنوب غربی اصفهان، در زمینی به وسعت 35 کیلومتر مربع (17 کیلومتر مربع سالن تولید) واقع شده است. ظرفیت سالانه تولید شرکت فولاد مبارکه در حدود 10.3 میلیون تن تا پایان سال 1397 بود. تولیدات این مجموعه شامل انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد، نوردیده، قلع اندود و رنگی می باشد که ضخامتی در حدود 0.18 تا 16 میلی متر دارد. جالب است بدانید تولید فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل، در این کارخانه هیچ گاه اتفاق نیفتاده است.

کارخانه فولاد مبارکه از جمله معدود شرکت های فولاد سازی ایران است که توانسته مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدن کاری سنگ آهن تا نورد فولاد باشد. این مجموعه موفق به بیش از 58 هزار میلیارد تومان سود خالص در سال 1399 شد که با این توصیفات به یکی از سود آورترین شرکت های ایران تبدیل شده است.

احداث این مجموعه در 23 دی ماه سال 1371 اتفاق افتاد و در حال حاضر از جمله یکی از بزرگ ترین واحد های صنعتی و بزرگ ترین مجتمع تولید فولاد در ایران است. اولین هدف از ساخت این مجتمع، طرح توسعه کارخانه ذوب آهن اصفهان بود که پس از انقلاب طرح ساخت آن به صورت شرکتی مستقل از ذوب آهن به اجرا درآمد. همچنین قرار بود در طرح اولیه که پیش از انقلاب اجرا شد، تجهیزات و ماشین آلات فولاد مبارکه با مشارکت ماشین سازی اراک ساخته شود.

عملیات اجرایی این کارخانه از سال 1360 آغاز شد و طی جنگ ایران و عراق در صورتی که منطقه کاملاً در معرض حملات هوایی جنگنده ها قرار داشت، ادامه یافت. جالب است بدانید فعالیت های ساختمانی و فنی اجرا شده در دوران ساخت این مجموعه بی نظیر بوده است و حدود 18 میلیون و 700 هزار متر مکعب خاک برداری و بالغ بر یک میلیون و 845 هزار متر مکعب بتن ریزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع قالب‌بندی و ۸۰ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر ۵۰۰ هزار تن تجهیزات و ماشین‌آلات در آن انجام شده است.

جوایز و عنوان ‌ها


این آمار تنها جوایز سال های 1394 تا 1396 می باشد که به صورت زیر می باشد:

  • صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۳۹۴
  • رتبه نخست در ۶ دوره جایزه شرکت دانشی ایران
  • کسب تندیس شرکت حامی محیط زیست در سال ۱۳۹۴
  • رتبه نخست در ۱۱ دوره جایزه ملی تعالی سازمانی (EFQM)
  • تولیدات و اشتغال ‌زایی
  •          تولیدات عام و مشهور

محصولات اصلی مجتمع فولاد مبارکه


مجتمع فولاد مبارکه از جمله یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان در خاورمیانه و جهان می باشد؛ بنابراین قیمت محصولات آن در مقایسه با دیگر کارخانه های کشور بیشتر است؛ زیرا کیفیت بهتری دارد. انواع محصولاتی که در این کارخانه تولید و عرضه می شوند به صورت زیر است:

ورق سیاه فولاد و یا نورد گرم

اولین و نخستین محصول مجموعه فولاد مبارکه که پایه تمامی محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه است، ورق سیاه می باشد که تحت فرایند نورد گرم به دست می آید. از جمله پر کاربردترین آلیاژهای ورق سیاه می توان به دو محصول ST37 و ST52 اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت روز ورق سیاه می توانید به وب سایت آهن اینفو مراجعه کنید.

ورق‌های گالوانیزه یا کلاف نوار باریک


به طور کلی محصولاتی که از فرایند نورد سرد حاصل می شوند، از ضخامت کمتری برخوردار می باشند. ورق گالوانیزه از جمله محبوب ترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه است. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، از جمله مهم ترین خصوصیات این محصول است. زیر مجموعه های ورق گالوانیزه شامل ورق رنگی و شیروانی با فرم های مختلف می باشند. با این وجود ورق های گالوانیزه در کارخانه فولاد مبارکه از طریق روش غوطه وری گرم تولید می شوند که سبب ضخامت، استحکام و همچنین چسبندگی بالای آن ها به فولاد پایه خواهد شد. جهت خرید ورق گالوانیزه میتوانید به  وب سایت آهن اینفو مرجعه کنید.

ورق رنگی فولاد

در پایان خط تولید ورق گالوانیزه، خط تولید ورق رنگی وجود دارد. ورق گالوانیزه پس از تولید، فرایند رنگ آمیزی را طی می کند تا به ورق رنگی تبدیل می شود. کاربرد ورق های رنگی در صنایع مختلفی از جمله لوازم خانگی، کابینت سازی، صنایع ساختمانی و تابلوها می باشد

شما همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد ورق رنگی و شیروانی به مقاله ورق رنگی چیست در سایت ما مراجعه فرمایید.

ورق روغنی فولاد یا نورد سرد

فرایند نورد سرد سبب تولید ورق های روغنی فولادی خواهد شد که انواع مختلفی دارند و از سطح صاف و درخشانی برخوردار می باشند. هر نوع از ورق های روغنی، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. انواع آلیاژهای ورق روغنی شامل ST12، ST13، ST14، EK2 و QSTE می باشند که پر کاربرد ترین آن ها ورق ST12 است. این محصول از مقاومت بالایی برخوردار می باشد، اما از لحاظ داشتن قابلیت کشش می توانید ورق های ST14 را خریداری نمایید. این محصولات بیشتر در صنایع ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین میتوانید مقاله تفاوت ورق st37 و st52  را درسایت ما ببینید.

ورق آجدار فولاد

از جمله محصولات ورق گرم ساختمانی می توان به ورق آجدار اشاره کرد که سطح آن توسط دستگاه مخصوص آج زنی زده می شود. از ویژگی های این محصولات می توان به جوش پذیری بالا و مقاومت در برابر لغزش اشاره کرد. اصحکاکی که توسط این ورق ایجاد می شود، سبب استفاده از آن به عنوان کف پوش خودروها، واگن ها و کف کشتی ها بسیار مناسب است.

ورق قلع اندود فولاد

 از جمله دیگر ورق های پوششی می توان به ورق قلع اندود اشاره کرد که به روش الکترولیت در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود. محلول الکترولیت پس از طی 5 مرحله قلع بر روی فولاد می نشیند و سبب تولید ورق قلع اندود می شود. کاربرد این محصولات به دلیل غیر سمی بودن فلز قلع در موارد بسته بندی مواد غذایی و اسپری مواد می باشد. نرخ ورق قلع اندود در مواد غذایی تأثیر به سزایی داردکه جهت خرید ورق قلع اندود میتونلید به سایت آهن اینفو مراجعه کنید.

ورق اسیدشویی

ورق سیاه به علت داشتن ناخالصی هایی از لایه اکسید آهن بر روی سطح خود اسیدشویی شده و در نتیجه ورق اسیدشویی به دست می آید. در واقع ورق اسیدشویی همان ورق سیاهی است که سطحی درخشان و صیقلی دارد. لازم به ذکر است قیمت ورق اسیدشویی از ورق سیاه بیشتر است و شما جهت خرید ورق اسیدشویی میتوایند به وب سایت ما مراجعه کنید و کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن در خدمت شما برای پاسخگویی هستند.

کاربرد محصولات گرم نوردیده و اسیدشویی شده

لوله‌ های انتقال سیالات، لوله و پروفیل ساختمانی، مخازن و ظروف تحت فشار اسکلت فلزی سنگین، وسایل و ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات حمل و نقل سنگین و سبک، صنایع فلزی

کاربرد محصولات سرد نوردیده

خودروسازی، لوازم بهداشتی خانگی، مخازن و کانتینرهای حمل مایعات صنایع الکتریکی

کاربرد محصولات پوشش دار

صنایع بسته ‌بندی (قوطی سازی)، صنایع فلزی سبک، لوازم بهداشتی و خانگی، صنایع الکتریکی، ساخت کانتینر

کسب رکوردهای متوالی روزانه، ماهیانه و سالیانه در خطوط مختلف شرکت

تنلن

  • تولید بیش از ۴٫۸ میلیون تن تختال در فولاد هرمزگان از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵
  • تولید بیش از ۴٫۸ میلیون تن تختال در فولاد هرمزگان از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵
  • افزایش صادرات محصولات فولادی از ۱٫۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به رکورد ۱٫۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۴ و ۱٫۵ میلیون در سال ۱۳۹۵ در شرکت فولاد مبارکه
  • افزایش تولید محصولات ویژه از ۲۱ درصد کل تولید در سال ۱۳۹۲ به ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۵
  • رکورد چشمگیر تولید ۷٫۵ میلیون تن گندله در فولاد مبارکه (رکورد پیشین ۷٫۲۵ میلیون تن)
  • رشد ۱۶ درصدی تولید آهن اسفنجی در ۶ ماهه اول ۹۶ در گروه فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه سال پیشین
  • رشد ۱۵ درصدی تولید فولاد خام در ۶ ماهه اول ۹۶ در گروه فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه سال پیشین

نقش صادرات کارخانه فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور


به طور کلی مبحث صادرات بسیار پیچیده می باشد، اما بیشترین نقش را در رونق و تبادل اقتصاد یک کشور با کشورهای همسایه و خارجی دارد. شرکت فولاد مبارکه یکی از بهترین تولید کنندگان ورق های فولادی در خاورمیانه به شمار می آید و همواره در راستای ارتقا کیفیت، برآورد کردن نیاز های داخلی و البته صادرات به کشور های خارجی تلاش می کند. در واقع با صادرات محصولات این مجموعه، اقتصاد کشور به وسیله فولاد به عنوان مهم ترین بخش رونق پیدا کرده و بسیاری از نیازهای داخلی نیز برطرف می شوند.

در این صورت است که نیاز صنایع به واردات محصولات فولادی کاهش یافته و علاوه بر آن، این فلزات را در بخش صادرات نیز به کار می برد. امروزه فولاد مبارکه به میزان کافی ظرفیت و اعتبار بخش مهمی از صادرات کشور به 38 کشور در سراسر جهان را دارد. به سبب وجود تکنولوژی ها و فرآیندهای توسعه این کارخانه است که استان اصفهان حدود 45 درصد فولاد مورد نیاز کشور را تولید کرده و از این رو قطب تولید فولاد در ایران شناخته شده است.

امروزه نیاز بسیاری از صنایع مانند بسته بندی، کشتی سازی، خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی وابسته به محصولاتی است که توسط کارخانه فولاد مبارکه تولید می شوند. در واقع با صادرات مواد اولیه، صنعت فولاد رو به سوق می رود، اما فولاد مبارکه همواره در تلاش برای تولید محصولات با کیفیت بالا و ارزش افزوده بیشتر برای صادرات به کشورهای مختلف است تا اقتصاد کشور در این زمینه بیش از پیش رونق یابد. بنا بر گزارشات صادرات فولاد مبارکه در سال 1402 حدود 104 هزار تن در بحث ورق های فولادی بوده است که این موضوع نشان دهنده بهره وری در اقتصاد و کمبود نیاز به واردات محصولات خارجی و وارداتی می باشد.

شرکت ‌های وابسته به مجموعه فولاد مبارکه

  • شرکت فولاد هرمزگان
  • مجتمع صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان
  • شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
  • مجموعه فولاد امیرکبیر کاشان
  • شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم ‌ها و اتوماسیون (ایریسا)
  • مجتمع فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه اصفهان
  • مهندسی معکوس و مجدد
  • شرکت نوین الکترود ارکان
  • هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد

خط تولید محصولات فولادی در کارخانه فولاد مبارکه

  • انباشت و برداشت مواد خام
  • گُندله ‌سازی
  • آهک‌ سازی
  • احیای مستقیم
  • ریخته‌گری
  • آماده‌ سازی تختال
  • واحد نورد گرم
  • تکمیل نورد گرم
  • نورد سرد
  • توزیع برق
  • دفتر فنی تعمیرات
  • واحد تصفیه و توزیع آب
  • واحد اکسیژن و هیدروژن
  • تولید هوای فشرده
  • واحد توزیع سیالات
  • واحد تعمیرگاه مرکزی

جمع بندی

کارخانه فولاد مبارکه از جمله بزرگ ترین مجموعه های خاورمیانه می باشد که تولیدات بیشتر محصولات فولادی و مواد اولیه دیگر کارخانجات در کشور را به عهده دارد. این مجموعه در 75 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و یکی از مهم ترین مجتمع های فولاد در کشور است. لازم به ذکر است قیمت محصولات فولادی در این مجموعه از دیگر مجتمع ها بالاتر است.